AnonymBruker Skrevet 7. februar 2016 #1 Skrevet 7. februar 2016 Jeg har nylig begynt i en ny jobb som ekstravakt på sykehjem. Jeg har fått vakter i to måneder. Men pga sykdom som forverrer seg, så vil legen min sykemelde meg dersom jeg ikke blir bedre til neste time. Så da lurer jeg på hva som skjer? Jeg har ikke helt greie på lover og regler omkring dette. For er det ikke slik at man må ha vært ansatt en viss tid før en kan bli sykemeldt? Kan jeg bruke egenmelding evt? Får jeg betalt for vaktene mine eller blir jeg ubetalt pga jeg ikke har jobbet der lenge nok? Anonymkode: f7b9d...4d3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2016 #2 Skrevet 7. februar 2016 Du må ha vært ansatt i 4 uker for å ha krav på sykepenger. Du kan ikke bruke egenmelding før du har vært ansatt i to måneder. Er det mer enn 14 dager mellom to vakter, begynner man opptjeningstid for sykepenger og rett til bruk av egenmelding på nytt. Anonymkode: f05fd...65a
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2016 #3 Skrevet 7. februar 2016 Vil det si at du alltid begynner på nytt dersom det er mer enn to uker mellom to vakter? Anonymkode: df2c5...b3f
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #4 Skrevet 8. februar 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må ha vært ansatt i 4 uker for å ha krav på sykepenger. Du kan ikke bruke egenmelding før du har vært ansatt i to måneder. Er det mer enn 14 dager mellom to vakter, begynner man opptjeningstid for sykepenger og rett til bruk av egenmelding på nytt. Anonymkode: f05fd...65a Det er ikke sant. Jeg jobbet hver tredje helg og hadde krav på egenmeldinger som alle andre om jeg ble syk. Anonymkode: e01a5...b4e
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #5 Skrevet 8. februar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke sant. Jeg jobbet hver tredje helg og hadde krav på egenmeldinger som alle andre om jeg ble syk. Anonymkode: e01a5...b4e Nei, det hadde du ikke de første 2 månedene At leder tillot det er noe annet enn krav Anonymkode: 8a9b3...c0a
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #6 Skrevet 8. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det hadde du ikke de første 2 månedene At leder tillot det er noe annet enn krav Anonymkode: 8a9b3...c0a De to første mnd nei, men en AB skrev over her at man mistet rettighetene etter 14 dager uten at man er på jobb/mellom to vakter og det stemmer ikke. Anonymkode: e01a5...b4e
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #7 Skrevet 8. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: De to første mnd nei, men en AB skrev over her at man mistet rettighetene etter 14 dager uten at man er på jobb/mellom to vakter og det stemmer ikke. Anonymkode: e01a5...b4e Jo, det stemmer, med mindre man går i fast turnus med lengre opphold enn 14 dager mellom vaktene. Jfr. Folketrygdloven $8-15 Anonymkode: f05fd...65a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå