Gå til innhold

Har jeg rett, eller læreren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor gikk jeg VG1 (1. klasse for andre gang, annen linje). Hadde da fritak i noen fag siden jeg tok de to år før. Jeg har gått VG 1 og 2 (ferdig) med ei linje, startet på nytt på en annen. 

Jeg fikk aldri dårligere enn 5 på fremføringer, oppgaver/innleveringer, prosjekter og prøver. 

Men, i ca 7 måneder var jeg syk. Bort en dag i uken, men ellers der nå og da. Jeg gjorde fortsatt alle prøver og oppgaver, innleveringer og prosjekter. Gruppeprosjekter gjorde jeg alene, helt alene. 
For å si det sånn, 1 time før operasjonen så lå jeg i sengen å gjorde lekser! 
Gikk på flere antibiotikakurer som gjorde meg dårlig, oppkast og svimmelhet, og smerter, sterke smerter. Men jeg møtte opp til vær og en prøve, leverte inn ALT. To dager etter en stor operasjon skrev jeg meg selv ut fra sykehuset, imot legens anbefalinger for å ta en stor prøve i ett fag. Ble rullet inn med rullestol fordi jeg klarte ikke å gå pga smertene, men jeg gjorde alt som kreves av meg. 

Ble så sykmeldt i 3 uker etter operasjonen, møtte opp for å ta prøvene de andre tok. Jeg hang ikke etter overhode. Men slet med å gå og sitte, lys og lyd gjorde ting uutholdelig, så klarte kun å møte opp å gjøre prøvene, levere inn ting som måtte leveres på papir. Mye kunne leveres elektronisk, så det gikk helt fint. 

Så kom sjokket. 
I to fag fikk jeg 3!!! Karakteren 3!!! 
Fordi læreren mente jeg aldri var tilstede og siden hun ikke kunne observere hvordan jeg studerte så fortjente jeg stryk. Men siden jeg hadde gyldiggrunn så ga hun meg 3. Føler at hun på en måte hintet til juks, at jeg jukser, eller noe annet. 
Jeg jobbet ræva av meg dette året. 
Vi hadde samme lærer i disse to fagene. Resten av lærerne ga meg 6, fordi jeg kun hadde fått 6- på én prøve i ett fag, resten bare 6'ere. Husk, jeg hadde ikke alle fagene pga fritak så det å få 6 i de få fagene jeg hadde var ikke vanskelig. Siden jeg ikke hadde 9 fag å fokusere på på en gang, eller hvor mange fag man har på vg 1 yrkesfag. Ligger vanligvis på rundt 4-5 i de fleste fag, 3 i matte, 3-4 i gym og 6 i norsk og Engelsk (skriftlig og muntlig) resten vingler mellom 4-5. Men yrkesfagene er enkelt synes jeg, så det å få bare 6'ere er en selvfølge når man er syk og ikke har noe annet å gjøre i flere måneder :fnise:

Jeg tok vare på alle innleveringer, alle prøvene og alt. 
Fikk én 5'er på en prøve som ikke var tellende, resten var 6! 
Jeg fikk lyst til å gråte, jeg var så sliten etter ett tøft år med mye sykdom og store smerter vær dag. 

Så spørsmålet mitt er. Har læreren rett i å sette meg ned så lavt? En 5'er hadde jeg forstått, men 3?

Anonymkode: 981e4...ca5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres helt på trynet ut. Noe er galt med skolesystemet når dette skjer, men det er vel egentlig læreren din som har gjort en feil. Ta det opp med rektor eller rådgiver, dersom du allerede har tatt det opp med henne personlig.

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg synes du burde fått den karakterene prøvene dine tilsa. Du har gjort alt av innleveringer, og prøver, og det at du er borte med gyldig grunn burde ikke være det som gir deg karakteren. Karakteren sier noe om du kan stoffet eller ikke, du får en annen "karakter" på oppmøte (notert ned fravær). Hvis oppmøtet er det som teller burde jo alle som har møtt opp fått 6. Jeg synes læreren din tar feil, og har misforstått. 

Skrevet

Dersom det er fag som også skal vurderes muntlig, er du heldig som slipper å stryke. Så du burde være glad for at du får karakter over hodet. Klager du, vil nok regelverket bli fulgt til punkt og prikke, og du stryker. 

Anonymkode: 6db14...b74

Skrevet

Læreren kan ikke sette deg ned i karakter fordi du ikke var tilstede. Hun må bruke de faktiske vurderingsituasjonene du var til stede på. Dette står i opplæringsloven. 

Spør henne om dette. Hvis ikke hun kan gi en bedre forklaring, bør du klage. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde det samme problemet da jeg gikk VGS for ti år siden, men trodde de hadde endret på det. Jeg endte med standpunkt en eller to karakterer under det jeg fikk på prøvene. Men jeg hadde mye mer fravær enn deg: to av årene hadde jeg mer fravær enn oppmøte. Jeg fikk foresten avslag på hjemmeundervisning.

Anonymkode: 8ddd6...d6c

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det er fag som også skal vurderes muntlig, er du heldig som slipper å stryke. Så du burde være glad for at du får karakter over hodet. Klager du, vil nok regelverket bli fulgt til punkt og prikke, og du stryker. 

Anonymkode: 6db14...b74

Disse fagene har ikke sin egen muntlig karakter. Jeg møtte opp på fremføringer (muntlige) og jeg hadde en muntlig prøve ekstra enn de andre. En og en med læreren, hvor jeg fikk spørsmål fra pensum og måtte svare uten hjelpemidler. Fikk ingen forberedelse, kun beskjed om at NÅ skal du ha en muntlig prøve. 
Dette var da om stoff vi hadde jobbet med de siste ukene, så jeg kunne jo stoffet, for jeg gjorde alt hjemme. 

Dette ble godtatt av de andre lærerne, men ikke den ene læreren. 
Først nå har jeg begynt å bli frisk, tar ett fag som privatist. Har enda en operasjon bak meg og lange dager på sykehus. Men utdanning er viktig for meg, spesielt nå som jeg "bare" går hjemme. Har dager hvor lyd og lys er smertefullt. Så da ligger jeg i halvmørket og skriver notater, finner alltid tid til å gjøre skolearbeid. 

Så har tenkt å dra innom skolen å prat med rådgiver. Men er usikker på om jeg har en sak her eller ikke.. 
Har kopier av samtlige oppgaver, tatt print screen av dato og innlevering på nettsiden (fronter) siden hele siden vår blir ryddet når skoleåret er over. Så jeg har bevis på at de prøvene jeg har er prøvene jeg leverte inn. En av de andre lærerne mine som jeg hadde god kontakt med har også kopier. Hun fikk kopier før sommeren var over, for jeg skjønte at noe skurret da første termin karakterene kom. Da fikk jeg nemlig stryk i disse fagene. 

Så er bare usikker på om jeg egentlig har en sak her. Føler selv jeg gjorde alt rett, med veiledning fra rådgiver. Fikk beskjed om å møte opp når jeg kunne, pass på å ha legeerklæring og les det jeg kan hjemme. 

ts

Anonymkode: 981e4...ca5

Gjest cheshirecat
Skrevet

Fyfaen noen burde aldri bli lærere! 😡 hun kan ikke vurdere deg sier hun. NETTOPP! Derfor må hun bruke det hun HAR som vurderingsgrunnlag. Hun HAR jo nå vurdert deg gjennom å TREKKE deg i karakter. Ergo vurderingen av ditt ikke-eksisterende vurderingsgrunnlag er at du må ha oppført deg helt jævlig i klassen, siden du skal trekkes ned flere karakterer! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...