Gjest gjest1 Skrevet 14. oktober 2004 #1 Skrevet 14. oktober 2004 I tråden om støtte til aleneforeldre kom det frem en ide om at dersom vi slapp og betale skatt, så kunne vi bruke de pengene vi sparte på det til selv å finansiere ungenes skolegang, eventuelle sykehusopphold, legebesøk osv.. Jeg regner med at dette også ville kreve frivillige bidrag til bygging av veier, bygging av skolene som barna kanskje skal gå på... osv osv.... Hvordan skulle dette fungere i praksis?
Gjest gjest1 Skrevet 14. oktober 2004 #2 Skrevet 14. oktober 2004 Jepp, helt riktig! Skolegang skal være frivillig og ei heller sponses av det offentlige Det blir kjempefint for da er det bare de med penger som får skolegang også. Akkurat sånn som det var for noen hundre år siden.... jippiiii!!!! Det er jo her hele grunnlaget for den vanligste misforståelsen ligger - hvis folk fikk muligheten til å bestemme mer over sine egne penger (altså betale mindre skatt) vil det naturlig føre til at folk har MER penger mellom hendene - ergo kan de som vil sende barna sine på skolen gjøre dette med pengene sine TROR DU VIRKELIG AT DET VILLE FUNGERT? Skulle vi ikke betalt noe skatt overhodet? Kanskje vi skal ta dette i en annen tråd.....
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2004 #3 Skrevet 14. oktober 2004 Private veier der grunneier selv bestemmer reglene for kjøring på hans/hennes vei. Jeg er i tenkeboksen når det gjelder noen oppgaver som f.eks. politi, rettsvesen o.l. hvorvidt de bør være privatisert... Skjønner korrupsjonen ville øke kraftig med dette systemet, så man måtte nok hatt et statlig organ som kontrollerte disse myndighetene, dog kunne dette vært konkurranseutsatt i det minste.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2004 #4 Skrevet 14. oktober 2004 Glemte å si; det er jo langt mer rettferdig med et sytem hvor vi betaler for det vi vil anskaffe oss selv. Jeg synes det er urettferdig at jeg må betale for naboens sønn som går på kommunal musikkskole, for jeg har aldri bedt om at han skal bli en dreven trompetist. Følgelig hadde det vært bedre om musikkskolen var privat og hans foreldre gjennom skattelette hadde hatt mer penger mellom hendene og kunne betale for dette selv. Så kunne jeg betalt fritidsaktivitetene mine helt på egen hånd også - for jeg tviler på at alle synes det er like stas å være med på å betale for det
Aida Skrevet 14. oktober 2004 #5 Skrevet 14. oktober 2004 Jeg blir stadig like forundret over dem som kan ansees som vellykkede her i samfunnet - og som ikke forstår at det kun handler om tilfeldigheter og flaks.
Gjest gjest1 Skrevet 14. oktober 2004 #6 Skrevet 14. oktober 2004 Private veier der grunneier selv bestemmer reglene for kjøring på hans/hennes vei. Å lage veier er en sinnsykt dyr affære i landet vårt. For noen år siden fikk vi asfaltert en liten stikkvei foran rekkehuset vårt, på ca 1x20 meter. Regninga kom på 48 000. Og dette skulle grunneiere gidde å lage og vedlikeholde fordi......? Skulle alle grunneiere da bygge veier for millioner av kroner og finansiere det med bommer da kanskje? For det er lite trolig at de vil spandere veier på almuen... Og hvis vi skulle betale bompenger hver gang vi passerte over på ny grunneiers område...... hmmm
Gjest Hei du.. Skrevet 14. oktober 2004 #7 Skrevet 14. oktober 2004 Frysepulver: Jeg synes det er urettferdig at jeg må betale for naboens sønn som går på kommunal musikkskole, for jeg har aldri bedt om at han skal bli en dreven trompetist. Følgelig hadde det vært bedre om musikkskolen var privat og hans foreldre gjennom skattelette hadde hatt mer penger mellom hendene og kunne betale for dette selv. Så kunne jeg betalt fritidsaktivitetene mine helt på egen hånd også - for jeg tviler på at alle synes det er like stas å være med på å betale for det Så naboene dine betaler ikke skatt de da siden du må dekke dette, bare så du er klar over det så betaler foreldre en avgift pr. semester for alle kommunale kulturtilbud til barn.
Gjest gjest1 Skrevet 14. oktober 2004 #8 Skrevet 14. oktober 2004 Frysepulver: Len deg godt tilbake og tenk nøye igjennom konsekvensene av et sånt system så du ønsker deg. Da må du ta hensyn til at folk er forskjellige og ikke alle tenker og fungerer sånn som deg. Hvordan ville landet vårt sett ut tror du?
Gjest Ethereal Skrevet 14. oktober 2004 #9 Skrevet 14. oktober 2004 Jeg vil ikke ha et slikt system, for jeg tror på sosial rettferdighet og fordeling av godene. Som Aida sier, hvor man ender opp i livet materielt sett er stort sett resultatet av flaks, og som barn av foreldre med flaks, vil man ha det som plommen i egget. Hvis foreldrene derimot mister jobben, blir uføre pga alvorlig sykdom e.l, skal da barna nektes skolegang? Og hvem skal betale for ting som for eksempel politi og rettsvesen? "Jeg bruker det ikke, for jeg har nok med mitt. Hvorfor skal jeg da betale?" Brave New World, go home, sier jeg bare.
Gjest gjest1 Skrevet 14. oktober 2004 #10 Skrevet 14. oktober 2004 Tanken er nok ikke gjennomtenkt..... jeg gleder meg til å høre mer fra Frysepulver på hvordan hun mener dette skal gjennomføres og hvordan det vil fungere, og hva som blir konsekvensene.
Gjest Ethereal Skrevet 14. oktober 2004 #11 Skrevet 14. oktober 2004 Siden det tar et halvt minutt å komme opp med et motargument, kan det bli interessant å høre PRO-argumentene, og ikke minst, se hvilke konsekvenser forslagene har. Jeg vil ikke ha et samfunn der folk tenker med lommeboka. Selv om jeg selv tjener OK, vil jeg ikke bli så grådig at jeg vil nekte andre de godene jeg selv betrakter som en selvfølge. Dessuten er ikke skattenivået i Norge spesielt høyt sammenliknet med andre land det er naturlig å sammenlikne seg med.
Jens Skrevet 14. oktober 2004 #12 Skrevet 14. oktober 2004 Mysan Nå har jeg fulgt deg i noen tråder. Ser fint hvor i verden du står, og hvordan du mener verden skal fungere. Men, det finnes faktisk mennesker som er helt uenige med deg!Selv om de fleste som svarer er enige med deg, betyr ikke det att det finnes MANGE der ute som er helt uenige. Blir provosert av hvordan du disser folk men andre meninger enn de du har. Nå er du ute etter frysepulver. Er ikke sikkert h*n har svar på ALLE problem stillingene som vil dukke opp, men er med henne helt enig i att mye burde vært annerledes. Selv er jeg for å privatisere mye mere, da jeg ikke benytter meg mye av offentlige tilbud. Er også drittlei av att over halvparten av min manns penger går til skatt, og videre til MANGE snyltere i samfunnet. Når du starter en debatt burde du la folk få si sine for og imot, uten å prøve å virke som om du har rett i alt!!!
Gjest Anonymous Skrevet 14. oktober 2004 #13 Skrevet 14. oktober 2004 Jens, at du ikke benytter deg av de offentlige tilbudene idag er ikke ensbetydende med at du aldri vil komme til å benytte deg av disse tilbudene. Du vet ikke hva som kommer til å skje deg i løpet av livet, du kan bli utsatt for en ulykke og bli ufør, du kan miste mannen din enten ved et dødsfall eller ved en skilsmisse. mannen din kan miste jobben sin og med lavere inntekt. Hva skal du gjøre da? Jeg for min del synes ikke at jeg betaler så mye i skatt, og har heller ikke noe problem med å dele mine goder med andre, men som sagt vi er forskjellige. Og når det gjelder Mysan så har hun vel like stor rett til å si hva hun mener som du har til å si hva du mener. Du gjør jo akkurat det samme som henne, forsvarer dine synspunkter. Og det er dette som er debatt, for og imot innlegg, men vi kan alle spare oss for sakastiske personangrep og uthenging.
Gjest gjest1 Skrevet 14. oktober 2004 #14 Skrevet 14. oktober 2004 Jeg har ikke rett i alt, og jeg hører på folks argumenter, men da må de jo komme med noen ARGUMENTER DA, ikke bare slenge ut med leppa og så ikke ha noe belegg for det de mener. Jeg skjønner godt tanken med at det er irriterende å betale skatt når det finnes så mange snyltere. Men de største snylterne er de som har de høyeste inntektene. De unndrar for milliarder i året. Men det er aleneforeldre og uføre det skal klages på. Følger du meg? Og når man kommer med et sånt utsagn som det Frysepulver har kommet med her, så må hun forvente motstand, og hun må også vise at dette er noe hun har tenkt igjennom og komme med plausible forklaringer på hvordan hun mener at dette skal kunne gjennomføres, samt vise at hun har tenkt over konsekvensene. Jeg forlanger ikke mer enn det jeg. Kommer hun med gode argumenter og forklaringer så kanskje jeg til og med blir enig med henne. Det har skjedd før i historien det nemlig. Jeg står ikke hardnakket på mine meninger dersom noen har noe bedre å komme med. Jeg er nemlig ikke spesielt sta. Sosialist er jeg - og det kommer jeg til å være selv om jeg vinner tjue millioner i Lotto eller klarer å bygge opp bijobben min til en bra inntektsskilde. Som jeg har sagt i et annet innlegg også - jeg betaler min skatt med glede, selv om jeg har dritdårlig råd og pengene aldri strekker til, og jeg ville gladelig ha betalt et par prosent til også, hvis det var det som skulle til for at alle fikk det bra her i landet. Den dagen jeg vinner tjue millioner skal jeg love deg at jeg kommer til å gi bort mesteparten av det.
tenker Skrevet 14. oktober 2004 #15 Skrevet 14. oktober 2004 Det er jo her hele grunnlaget for den vanligste misforståelsen ligger - hvis folk fikk muligheten til å bestemme mer over sine egne penger (altså betale mindre skatt) vil det naturlig føre til at folk har MER penger mellom hendene De som tjener best ville fått mere penger mellom hendene, mener du vel. Det ville jo ikke blitt mer penger generelt i samfunnet. Jeg aner ikke hva du tjener, men det er slett ikke sikkert du ville fått så god råd som du tror. Du hadde bare blitt nødt til å forvalte pengene på en helt annen måte: - Forsikringer i tilfelle sykdom: sykehusforsikring, sykepengerforsikring, utrykning-med-ambulanseforsikring, osv. -Veiavgifter, hvor mye de hadde kommet på aner jeg ikke, men det er nok ikke lite. -Regninger til tannlege, helsestasjon og lege for barna dine. I Usa vet jeg at det koster masse å få barn. -Skolepenger, til barneskole, ungdomskole, videregående og universitet/høyskole til barna dine. -Diplomatbidrag, FN- bidrag, NATO. bidrag. Norge skulle vel ikke meldt seg ut av verdenssamfunnet, eller? -Brannutrykningsforsikring. -Betale for politi og annet privat vakthold. Denne utgiften ville nok økt betraktelig i forhold til hva staten betaler i dag. Bare se hvilket koselig land med 0- kriminalitet USA er blitt av sin "liberalisme light". Det var ting jeg kom på i farten. Hadde jeg hatt energi til det, kunne jeg sikkert holdt på mye lenger. Dessuten ville jo alle måttet sette seg inn i de ulike forsikringene. Antallet tapte arbeidstimer dette utgjør, sammen med faktureringskostnader osv som brannvesenet og alle andre tidligere offentlige ordninger ville fått, vil jeg tro forsvarer økonomisk og vel så det å faktisk ha en offentlig forvaltning. For ikke å snakke om hvor mye jobb det ville vært å legge om systemet på den måten.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2004 #16 Skrevet 14. oktober 2004 De som tjener best ville fått mere penger mellom hendene, mener du vel. Det ville jo ikke blitt mer penger generelt i samfunnet. Jeg aner ikke hva du tjener, men det er slett ikke sikkert du ville fått så god råd som du tror. Du hadde bare blitt nødt til å forvalte pengene på en helt annen måte: - Forsikringer i tilfelle sykdom: sykehusforsikring, sykepengerforsikring, utrykning-med-ambulanseforsikring, osv. -Veiavgifter, hvor mye de hadde kommet på aner jeg ikke, men det er nok ikke lite. -Regninger til tannlege, helsestasjon og lege for barna dine. I Usa vet jeg at det koster masse å få barn. -Skolepenger, til barneskole, ungdomskole, videregående og universitet/høyskole til barna dine. -Diplomatbidrag, FN- bidrag, NATO. bidrag. Norge skulle vel ikke meldt seg ut av verdenssamfunnet, eller? -Brannutrykningsforsikring. -Betale for politi og annet privat vakthold. Denne utgiften ville nok økt betraktelig i forhold til hva staten betaler i dag. Bare se hvilket koselig land med 0- kriminalitet USA er blitt av sin "liberalisme light". Det var ting jeg kom på i farten. Hadde jeg hatt energi til det, kunne jeg sikkert holdt på mye lenger. Dessuten ville jo alle måttet sette seg inn i de ulike forsikringene. Antallet tapte arbeidstimer dette utgjør, sammen med faktureringskostnader osv som brannvesenet og alle andre tidligere offentlige ordninger ville fått, vil jeg tro forsvarer økonomisk og vel så det å faktisk ha en offentlig forvaltning. For ikke å snakke om hvor mye jobb det ville vært å legge om systemet på den måten. Nettopp dette er jo poenget - jeg betaler for de tjenestene jeg selv benytter - og det kan ikke kalles annet enn rettferdig
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2004 #17 Skrevet 14. oktober 2004 Å lage veier er en sinnsykt dyr affære i landet vårt. For noen år siden fikk vi asfaltert en liten stikkvei foran rekkehuset vårt, på ca 1x20 meter. Regninga kom på 48 000. Og dette skulle grunneiere gidde å lage og vedlikeholde fordi......? Skulle alle grunneiere da bygge veier for millioner av kroner og finansiere det med bommer da kanskje? For det er lite trolig at de vil spandere veier på almuen... Og hvis vi skulle betale bompenger hver gang vi passerte over på ny grunneiers område...... hmmm Jeg mener mennesker ikke har så mange rettigheter, men kun noen få, blant annet retten til egen eidendom. så ja, dersom min far bygde en lang vei måtte han gjerne fylle den med bomringer dersom han ville det.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2004 #18 Skrevet 14. oktober 2004 Frysepulver: Jeg synes det er urettferdig at jeg må betale for naboens sønn som går på kommunal musikkskole, for jeg har aldri bedt om at han skal bli en dreven trompetist. Følgelig hadde det vært bedre om musikkskolen var privat og hans foreldre gjennom skattelette hadde hatt mer penger mellom hendene og kunne betale for dette selv. Så kunne jeg betalt fritidsaktivitetene mine helt på egen hånd også - for jeg tviler på at alle synes det er like stas å være med på å betale for det Eh, jeg sier jo nettopp det: "Så kunne jeg betalt fritidsaktivitetene mine helt på egen hånd også - for jeg tviler på at alle synes det er like stas å være med på å betale for det" Jeg tviler på at kommunale musikkskoler er helfinansiert av semesteravgifter... sånne kunstnerspirer tar seg godt betalt for alt det tullet de tilbyr folk
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2004 #19 Skrevet 14. oktober 2004 Jeg vil ikke ha et slikt system, for jeg tror på sosial rettferdighet og fordeling av godene. Som Aida sier, hvor man ender opp i livet materielt sett er stort sett resultatet av flaks, og som barn av foreldre med flaks, vil man ha det som plommen i egget. Hvis foreldrene derimot mister jobben, blir uføre pga alvorlig sykdom e.l, skal da barna nektes skolegang? Og hvem skal betale for ting som for eksempel politi og rettsvesen? "Jeg bruker det ikke, for jeg har nok med mitt. Hvorfor skal jeg da betale?" Brave New World, go home, sier jeg bare. Om politiet er privat sier det jo seg selv at jeg ikke skal betale for at ANDRE mennesker ringer de når noen har ranet en bank! JEG har ikke ranet banken og jeg har heller ikke bedt om assistanse. Om politiet blir konkurranseutsatt vil befolkningen betale skatt for de få tjenestene som er i statlig eie. Om foreldre blir syke og sliter med å betale barnas skolegang er da vel ikke det MIN skyld? Hvorfor skal JEg da betale for det?
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2004 #20 Skrevet 14. oktober 2004 Frysepulver: Len deg godt tilbake og tenk nøye igjennom konsekvensene av et sånt system så du ønsker deg. Da må du ta hensyn til at folk er forskjellige og ikke alle tenker og fungerer sånn som deg. Hvordan ville landet vårt sett ut tror du? Men sosialisme skal presses på alle og enhver?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå