AnonymBruker Skrevet 7. februar 2016 #1 Skrevet 7. februar 2016 Jeg var sykemeldt en uke i oktober, 14 dager i desember og en uke i januar. Ja jeg vet det er mye på liten tid. Men jeg har hatt en liten operasjon og en tung tid etterpå, og alt dette er sjefen min klar over. Så hun vet at det ikke er 'ugyldig' fravær. Men jeg har fått følelsen pga forskjellige ting og hun har uttalt direkte til meg at det er unormalt høyt fravær. Men jeg kan ikke gjøre noe med det, hun vet jo akkurat hvorfor det ble sånn. Og nå er det over, blir ikke sykemeldt nå for det er grodd nå.. Kan hun sparke meg? Anonymkode: 11788...c43
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2016 #2 Skrevet 7. februar 2016 Sparken får du når du gjør noe ulovlig. Sykemeldinger er ikke oppsigelse grunn så nei det kan hun ikke. Anonymkode: dd2bd...73f 7
Pinkee Skrevet 7. februar 2016 #3 Skrevet 7. februar 2016 Nei, har du fått godkjent sykmeldingene dine, dvs mottatt sykepenger, kan hun ikke si deg opp pga sykdom. 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2016 #5 Skrevet 7. februar 2016 Nei, ikke på grunn av det! På mannen min sin tidligere arbeidsplass, prøvde avdelingslederen hans seg på det.. Det ble et helvete for lederen Anonymkode: df70e...891 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2016 #6 Skrevet 7. februar 2016 Hun kan ikke sparke deg. Det verste hun kan gjøre er vel å bestride sykemeldingen. Anonymkode: ae269...c60 1
draug 75 Skrevet 7. februar 2016 #7 Skrevet 7. februar 2016 Begynn å se deg om etter annen jobb. Dessverre. Hun kan ikke gi deg sparken for å ha vært sykemeldt, men hun kan gjøre det skikkelig utrivelig for deg. Hun vet, hvis hun sparker deg, da bryter hun loven og setter seg opp som målskive i ei arbeidsrettssak som blir utrivelig for henne. Synd at sånne som ikke bryr seg om at folk kan bli syke, uttært og sykemeldt, får lov å være sjefer. Men noen blir sjefer for å gjøre livet surt for andre. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2016 #8 Skrevet 7. februar 2016 TS her Tusen takk for svar. Det letter veldig på tankene mine Har tilogmed slitt med å sove i helgen pga dette. Hun gjør ikke livet til oss ansatte særlig enkelt, er flere ting som vi stiller spørsmål ved ang hun som leder .. Hun sa faktisk også at hun er bekymret for min fremtid, da hun er pliktet til å si hvor mye fravær jeg har i en fremtidig referanse. Men jeg må vel ikke bruke henne som referanse? Anonymkode: 11788...c43
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2016 #9 Skrevet 7. februar 2016 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her Tusen takk for svar. Det letter veldig på tankene mine Har tilogmed slitt med å sove i helgen pga dette. Hun gjør ikke livet til oss ansatte særlig enkelt, er flere ting som vi stiller spørsmål ved ang hun som leder .. Hun sa faktisk også at hun er bekymret for min fremtid, da hun er pliktet til å si hvor mye fravær jeg har i en fremtidig referanse. Men jeg må vel ikke bruke henne som referanse? Anonymkode: 11788...c43 Så mange onde mennesker det finnes i denne verden her, blir helt matt- kan du bruke en annen kollega som referanse? Anonymkode: 3ffd3...24d 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2016 #10 Skrevet 7. februar 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så mange onde mennesker det finnes i denne verden her, blir helt matt- kan du bruke en annen kollega som referanse? Anonymkode: 3ffd3...24d Ja, heldigvis kan jeg det. Er det like 'innafor' som å bruke en sjef? TS Anonymkode: 11788...c43
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2016 #11 Skrevet 7. februar 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, heldigvis kan jeg det. Er det like 'innafor' som å bruke en sjef? TS Anonymkode: 11788...c43 Ja, er visst det. Anonymkode: 3ffd3...24d
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2016 #12 Skrevet 7. februar 2016 Hvor lenge har du vært i jobben og hvordan prosent jobber du? Fikk du jobben i oktober er det jo mye, men har du jobbet lengre er det ikke mye fravær. Spesielt ikke for henne å true med å opplyse om det senere. Hvis du feks har brukket noe, så blir det jo veldig tåpelig for henne å skulle rakke deg ned for at "hun sykemeldte seg for å la det gro. 4 uker sammenlagt!!! Ja tenk det" Anonymkode: 6e9e5...af4 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #13 Skrevet 8. februar 2016 Hun høres skikkelig teit ut! Du trenger selvsagt ikke bruke henne som referanse (dog kan det faktisk hende en ny jobb selv ringer din nåværende arbeidsplass, selv om du ikke oppgav noen der som referanse). Har dere noen tillitsvalgt på jobben? Anonymkode: bd011...c7d 1
Mis(s)Understood Skrevet 8. februar 2016 #14 Skrevet 8. februar 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her Tusen takk for svar. Det letter veldig på tankene mine Har tilogmed slitt med å sove i helgen pga dette. Hun gjør ikke livet til oss ansatte særlig enkelt, er flere ting som vi stiller spørsmål ved ang hun som leder .. Hun sa faktisk også at hun er bekymret for min fremtid, da hun er pliktet til å si hvor mye fravær jeg har i en fremtidig referanse. Men jeg må vel ikke bruke henne som referanse? Anonymkode: 11788...c43 Hæh? Dersom hun blir spurt om antallet dager så ville det være uærlig av henne å lyve, men dette høres jo nesten ut som en trussel. Og å true noen med en dårlig attest er jo å skyte seg selv i foten dersom man ønsker å bli kvitt vedkommende. Oppsigelsesgrunn er det, som nevnt, ikke. Og spesielt ikke siden du har hatt sykemelding fra lege og har holdt din sjef informert. Du har heller ikke noe krav om å bruke henne som referanse nei.
stan Skrevet 8. februar 2016 #15 Skrevet 8. februar 2016 Hvis du er i en prøveperiode kan den forlenges når man har vært mye borte. Arbeidsgiver kan ikke bruke sykdom som årsak, men de kan offisielt bruke en annen grunn uten å nevne sykdom. Manglende faglig utvikling er en del brukt som årsak til å avslutte en prøveperiode. En seriøs arbeidsgiver vil tenke langsiktig og vite at en ansatt først virkelig blir lønnsom og effektiv etter en tid. Det beste du kan gjøre nå er vel å vise hvor verdifull du er for bedriften.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 #16 Skrevet 9. februar 2016 Jeg har jobbet der i 4 år, og denne sjefen er ny, hun kom i 2015.. Det er vanskelig å ha med henne å gjøre. Hun er ikke utdannet noenting, har bare hatt masse strøjobber rundtomkring. (Men mye penger så hun kjøpte opp bedriften).. Så vi er flere som nå er på jobbjakt. Vi har blitt enige om å bruke hverandre som referanse etter tips fra dere Tusen takk for gode tilbakemeldinger. Anonymkode: 11788...c43
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 #17 Skrevet 9. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet der i 4 år, og denne sjefen er ny, hun kom i 2015.. Det er vanskelig å ha med henne å gjøre. Hun er ikke utdannet noenting, har bare hatt masse strøjobber rundtomkring. (Men mye penger så hun kjøpte opp bedriften).. Så vi er flere som nå er på jobbjakt. Vi har blitt enige om å bruke hverandre som referanse etter tips fra dere Tusen takk for gode tilbakemeldinger. Anonymkode: 11788...c43 Hilsen TS foresten Anonymkode: 11788...c43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå