Gå til innhold

"Jeg kan/vet hvordan/får til å..."

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet her i hus har begynt å komme med disse setningene, ofte ut av det blå, for så å vente på et: "Å, hvordan da?". Om vi sier "Så gøy/bra" tilbake, viser/forteller hun likevel hva det er hun kan/vet. 

Jeg hadde ikke reagert noe særlig på det, hadde det ikke vært for at det skjer veldig ofte. Da går det gjerne i at hun viser at hun kan sitte med beina rett ut når hun spiser, drikke fra et glass med en hånd, sette sammen et smykke. Eller vet hva som er 6+5, hvorfor et håndkle må henges opp etter bruk, at det regner ute i dagår etc. 

Er dette vanlig at barn gjør? Hun er for øvrig syv år. Det hadde ikke gjort noe hadde det vært aktuelle ting, som hun har lært på skolen for eksempel, men det er rare ting som hun sier "kun for å ha noe å si". Ho får godt med oppmerksomhet, så er ikke i mangel på det eventuelt. Jeg føler det litt som en annen ts skrev om at det kom "mamma" i hver setning. 

Anonymkode: 90d3f...ae4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hører "Se hva jeg får til, da!" hundre ganger om dagen for tiden. Det sier seg selv at det ikke er store nyvinninger alt sammen:tongue:

Min er yngre enn din, men bekreftelser går vel ikke av moten på en stund ennå.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er vanlig. 

Skrevet

Sånt gjør da alle barn, hele tiden, føles det som. 

Anonymkode: cff20...5ad

Skrevet

Helt vanlig.

"Se på meg" kommer i alle varianter. 

De skryter jo av kunnskapen sin og det er jo sånn de vet at de utvikler seg i riktig retning :) 

Skrevet

Ok. Ja, for her går det i mye av det samme. 

"Jeg vet hva tomatsuppe er laget av.... Tomater" 

"Jeg vet hvilken farge vi har på bilen.... grå"

"Jeg kan stå på ett bein, se! -viser-" 

"Gjett hva jeg liker best av rosa og lilla"

Synes de er litt for 'barnslig' for hennes alder av det hun snakker om. Og at hun først begynner med det i en alder av 7 syntes jeg var så rart. 

ts

Anonymkode: 90d3f...ae4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...