Gå til innhold

Hva er det beste tiltaket for et godt klassemiljø på barneskolen?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi skal ha foreldremøte om ikke lenge og lærerne har bedt om ideer for å bygge et godt klassemiljø. Dette gjelder barneskolen og de lavere trinnene. Klassene har ingen spesielle problemer, så dette er forebyggende. Ingen tilfeller med mobbing etc ( såvidt vi vet). 

Lurer derfor på om noen har noen erfaringer med ting foreldre kan gjøre som fungerer godt? 

 

På forhånd takk :) 

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finne på ting med barna og foreldrene. 

Hele klassen med foreldre på grillfest om man har plass.

På skogtur med bål i nærområdet.

Arrangere diskotek/filmkveld for barna..

 

 

  • Liker 3
Skrevet

Sosiale sammenkomster utenom skolen.

  • Liker 1
Skrevet

Felles kveldsmat for alle på trinnet, med påfølgende foreldrestyrt lek/ aktivitet i gymsal/ ute.

Lite forberedelse må til, siden alle tar med sin egen mat.

Skrevet
1 time siden, Darkannie skrev:

Sosiale sammenkomster utenom skolen.

Hvem har tid til slikt??!!  Jobber fullt og mer til og synes lærerne bør klare dette selv!

Anonymkode: d9d24...71f

  • Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har tid til slikt??!!  Jobber fullt og mer til og synes lærerne bør klare dette selv!

Anonymkode: d9d24...71f

Det er snakk om en gang innimellom. Ikke hver uke. 

Jeg og mannen jobber også fullt, men klarer å være med på grill/disko/aktivitets kveld annenhver eller hver tredje måned. Føler det har vært verdt det i forhold til at klassen har fått et godt miljø.

  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke det viktigste er at barna treffes i sosiale lag, men at foreldrene får god kontakt, slik at de tør å snakke sammen. At alle skal være venner med alle er urealistisk, men om foreldrene blir trygge på hverandre slik at de faktisk kan slå på tråden om noe har skjedd, så kan man løse mange ting helt i startgropa. 

Anonymkode: b36e2...b5e

  • Liker 1
Skrevet

Lærere er oftest flinke til å skape godt miljø,  men det er foreldrenes holdning og oppdragelse som skaper dårlige klassemiljø med barn som ødelegger for andre. 

Mitt tips: Ar foreldrenr faktisk gir litt innsats i å bry seg om å fremme en god holdning. Lærerne virker til å stå alene med det, nettopp fordi foreldre ikke tar ansvar. 

Anonymkode: 78bab...26e

  • Liker 4
Skrevet

Vi lagde oversikt over hvor de forskjellige barna bor og "arrangerte" utifra det at de tok følge sammen til skolen. Jeg tenkte først at de fleste slo følge med barn i nabolaget men det viste seg at flere gikk alene til skolen selv om det bodde barn ikke så langt unna. Vi avtalte møteplass og klokkeslett for når de skulle gå til skolen og om ikke alle var møtt opp da eller hadde gitt beskjed så går de andre. Dette for å slippe at alle kommer for sent pga en. Da ble det veldig synlig for lærerne også å se hvem som kom sammen og hvem som manglet og de kan lettere ta tak i de som faller utenfor ordningen :)  

Det var mange forslag om faste aktiviteter/samlinger utover skoletid med barn og voksne men dette ble ikke støttet opp om, noe jeg kan forstå. Mange av barna går allerede på idrett ol. og har kanskje søsken som også må følges opp. Da blir det fort veldig mye. Det som var positivt var at foreldre som er engasjerte i idretten fikk noen få minutter på å informere om dette og ønsket nye velkommen. Ikke alle foreldrene satt med kunnskap om hvordan dette arrangeres og hvem de kan oppsøke (flere av de utenlandske familiene visste lite om dette).  

Anonymkode: 8d5e6...9af

  • Liker 2
Skrevet
4 timer siden, tingeling skrev:

Hei

Vi skal ha foreldremøte om ikke lenge og lærerne har bedt om ideer for å bygge et godt klassemiljø. Dette gjelder barneskolen og de lavere trinnene. Klassene har ingen spesielle problemer, så dette er forebyggende. Ingen tilfeller med mobbing etc ( såvidt vi vet). 

Lurer derfor på om noen har noen erfaringer med ting foreldre kan gjøre som fungerer godt? 

 

På forhånd takk :) 

Det viktigste er at læreren er god, og at dere som foreldregruppe stiller tydelige krav til læreren og ikke at lærer ber dere om å være med på dugnad for at læreren skal gjøre sin jobb.

Dere som foreldre kan f.eks be om å få observere noen timer i uken, gjerne flere av dere, så dere kan se på dynamikken i klassen og se om lærer får med seg hva som skjer i klassen. Sørg for å undersøke om læreren er tydelig, har klare mål og er kunnskapsrik. Pass også på at læreren har relasjoner til elevene og be om forklaring om dere ikke kan observere gode relasjoner. Etterspør også om oversikt over relasjonene mellom elevene og hvordan læreren jobber med disse.

Om dere har aktiviteter på kveldstid sammen er det lurt at det gjøres klart at lærer også bør delta slik at lærer forsterker sin relasjon til elevene.

Anonymkode: e5811...c84

Skrevet
4 timer siden, tingeling skrev:

 

Vennegrupper. Fin måte å blande klassen godt sammen, og et effektivt verktøy mot klikkdannelse. Her ble klassen delt I grupper på 4-5, der alle I løpet av 5 måneder skulle invitere til et treff. (Enkelt, ikke noe stress). Neste halvår gjorde vi om på gruppene, og prøvde å unngå at de som var mest sammen havnet på samme gruppe. Vi foreldrene var så fornøyde at vi har fortsatt I andreklasse også.

En annen ting. Snakk om bursdager, og hvordan vi vil ha det. Bli enige om kjøreregler på hvordan man inviterer (mange trenger dessverre denne påminnelsen), og våg å snake om hvordan man kan unngå at noen blir utenfor. Arrangementer som samler bade barn, søsken og foreldre er også en fin måte å la foreldrene bli kjent på, og da blir også terskelen lavere for å ta kontakt ved senere tilfeller.

Synes lærerne virker forbausende usikre her. Men håper de selv også har noen tanker om hvordan de kan bidra til et positivt klassemiljø.

  • Liker 2
Skrevet

I klassen til sønnen min har vi en lukket FB-side for foreldrene. Der tar vi opp positive og negative ting som gjelder flertallet. På den måten kan vi ta opp ting med barna våre hjemme i stedet for at det taes opp i plenium på skolen der bare halvparten følger med på hva som blir sagt. Har fungert veldig bra :)

Anonymkode: 4aa91...28f

Skrevet

Her kommer det mange gode forslag om å arrangere ting etter skolen:)

Men noe som også kan være lurt å ta opp er jo om det med mobbing og foreldre som har vært litt i vinden i det siste. Hvordan snakker du som voksen om andre mennesker foran barna? Og hvordan snakker dere voksne til hverandre og til barna?

Greit å prøve å ikke snakke dritt om kollegaen eller svigermor ved middagsbordet. Hvis dere skal invitere til selskap, ikke prat så mye om at deres gamle venninne ikke blir invitert fordi hun er blitt så plagsom. Ta det under fire øyne dere voksne. Snakk med barnet om hvordan være inkluderende, at folk er ulike men like mye verdt... Hvordan de kan oppføre seg om de kommer i en konflikt osv..

jeg har lest noen artikler om dette på nettet. Kanskje du klarer å Google deg frem til en? (Jeg har ikke tid til å prøve å finne noe akkurat nå). Så kan dere jo diskutere det på møtet?:)

Anonymkode: fe227...eba

  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det viktigste er at læreren er god, og at dere som foreldregruppe stiller tydelige krav til læreren og ikke at lærer ber dere om å være med på dugnad for at læreren skal gjøre sin jobb.

Dere som foreldre kan f.eks be om å få observere noen timer i uken, gjerne flere av dere, så dere kan se på dynamikken i klassen og se om lærer får med seg hva som skjer i klassen. Sørg for å undersøke om læreren er tydelig, har klare mål og er kunnskapsrik. Pass også på at læreren har relasjoner til elevene og be om forklaring om dere ikke kan observere gode relasjoner. Etterspør også om oversikt over relasjonene mellom elevene og hvordan læreren jobber med disse.

Om dere har aktiviteter på kveldstid sammen er det lurt at det gjøres klart at lærer også bør delta slik at lærer forsterker sin relasjon til elevene.

Anonymkode: e5811...c84

What? :P Når man får unger får man jommen tåle å ta litt av "støyten" selv også. Ikke legge alt ansvaret over på lærer, som sikkert har sine egne barn også.

Anonymkode: fe227...eba

  • Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det viktigste er at læreren er god, og at dere som foreldregruppe stiller tydelige krav til læreren og ikke at lærer ber dere om å være med på dugnad for at læreren skal gjøre sin jobb.

Dere som foreldre kan f.eks be om å få observere noen timer i uken, gjerne flere av dere, så dere kan se på dynamikken i klassen og se om lærer får med seg hva som skjer i klassen. Sørg for å undersøke om læreren er tydelig, har klare mål og er kunnskapsrik. Pass også på at læreren har relasjoner til elevene og be om forklaring om dere ikke kan observere gode relasjoner. Etterspør også om oversikt over relasjonene mellom elevene og hvordan læreren jobber med disse.

Om dere har aktiviteter på kveldstid sammen er det lurt at det gjøres klart at lærer også bør delta slik at lærer forsterker sin relasjon til elevene.

Anonymkode: e5811...c84

Tuller du nå?

  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det viktigste er at læreren er god, og at dere som foreldregruppe stiller tydelige krav til læreren og ikke at lærer ber dere om å være med på dugnad for at læreren skal gjøre sin jobb.

Dere som foreldre kan f.eks be om å få observere noen timer i uken, gjerne flere av dere, så dere kan se på dynamikken i klassen og se om lærer får med seg hva som skjer i klassen. Sørg for å undersøke om læreren er tydelig, har klare mål og er kunnskapsrik. Pass også på at læreren har relasjoner til elevene og be om forklaring om dere ikke kan observere gode relasjoner. Etterspør også om oversikt over relasjonene mellom elevene og hvordan læreren jobber med disse.

Om dere har aktiviteter på kveldstid sammen er det lurt at det gjøres klart at lærer også bør delta slik at lærer forsterker sin relasjon til elevene.

Anonymkode: e5811...c84

Dette høyres ut som overtramp overfor læraren. Kva med å ha tiltru til at læraren veit kva som skal gjerast? Er du lærarutdanna sjølv, eller? Ser ikkje for meg at det er heilt ok med tanke på teieplikt etc, at foreldre skal inn i klasseromet og slik få total oversikt over andre elevar sine svakheiter og utfordringar. 

 

Det er rart korleis ein del foreldre trur at dei kan gjere læraren sin jobb betre enn læraren kan. Skulle likt å sjå bygningsingeniøren bli behandla på same måte.

  • Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det viktigste er at barna treffes i sosiale lag, men at foreldrene får god kontakt, slik at de tør å snakke sammen. At alle skal være venner med alle er urealistisk, men om foreldrene blir trygge på hverandre slik at de faktisk kan slå på tråden om noe har skjedd, så kan man løse mange ting helt i startgropa. 

Anonymkode: b36e2...b5e

Dette er jeg helt enig i! En god og åpen dialog mellom foreldre, tror jeg er noe av det beste for et godt klassemiljø. Samtidig som man er veldig bevisst på hvordan man prater om skolen, klassen, lærere og medelever rundt middagsbordet. Prøv alltid å løse konflikter på så lavt nivå som mulig, før det blir store saker ut av det. Vær løsningsorienterte og positive, fremfor å være ute etter å "ta noen" eller "sette noen på plass". 

  • Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det viktigste er at læreren er god, og at dere som foreldregruppe stiller tydelige krav til læreren og ikke at lærer ber dere om å være med på dugnad for at læreren skal gjøre sin jobb.

Dere som foreldre kan f.eks be om å få observere noen timer i uken, gjerne flere av dere, så dere kan se på dynamikken i klassen og se om lærer får med seg hva som skjer i klassen. Sørg for å undersøke om læreren er tydelig, har klare mål og er kunnskapsrik. Pass også på at læreren har relasjoner til elevene og be om forklaring om dere ikke kan observere gode relasjoner. Etterspør også om oversikt over relasjonene mellom elevene og hvordan læreren jobber med disse.

Om dere har aktiviteter på kveldstid sammen er det lurt at det gjøres klart at lærer også bør delta slik at lærer forsterker sin relasjon til elevene.

Anonymkode: e5811...c84

http://www.dagbladet.no/digital/a/?p2=11a884e6f11877b90

 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det viktigste er at læreren er god, og at dere som foreldregruppe stiller tydelige krav til læreren og ikke at lærer ber dere om å være med på dugnad for at læreren skal gjøre sin jobb.

Dere som foreldre kan f.eks be om å få observere noen timer i uken, gjerne flere av dere, så dere kan se på dynamikken i klassen og se om lærer får med seg hva som skjer i klassen. Sørg for å undersøke om læreren er tydelig, har klare mål og er kunnskapsrik. Pass også på at læreren har relasjoner til elevene og be om forklaring om dere ikke kan observere gode relasjoner. Etterspør også om oversikt over relasjonene mellom elevene og hvordan læreren jobber med disse.

Om dere har aktiviteter på kveldstid sammen er det lurt at det gjøres klart at lærer også bør delta slik at lærer forsterker sin relasjon til elevene.

Anonymkode: e5811...c84

Så det spiller ingen rolle om elevene herjer fritt og bøller rundt med foreldrenes velsignelse, så lenge læreren ser hva som skjer, og har klare, kunnskapsrike mål om hva som skal skje videre? Foreldre er fullstendig fritatt fra å lære sine barn at de har et ansvar for dem de har rundt seg, all den tid barna er på skolen og dermed lærerens ansvar?

 

Jeg vet nå ikke helt, jeg. Ja, jo, jeg er enig i at det er viktig at læreren kan ta tak i det som foregår. Men foreldrene har jo også en rolle her, i å lære sine barn hva som er greit og ikke greit å gjøre mot dem rundt seg. Og den tror jeg er minst like viktig, som lærerens sosiale kompetanse. Det hjelper lite om læreren gjør så godt han kan for å lære barna at det ikke er greit å snakke stygt om andre, når alt og alle blir baksnakket hjemme, vil jeg tro?

Anonymkode: d7501...a9c

  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, Fjaselina skrev:

Dette høyres ut som overtramp overfor læraren. Kva med å ha tiltru til at læraren veit kva som skal gjerast?

Med all mobbingen i den norske skolen som ikke blir tatt tak i eller oppdaget så er det ingen grunn til å ha tiltro til lærerne. Problemet har vært tiltro til læreren. Problemet har vært at man har stolt på at lærerne har verktøy til å ta tak i mobbing. Det har åpenbart ikke fungert.

Anonymkode: dc9df...a99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...