AnonymBruker Skrevet 7. februar 2016 #1 Skrevet 7. februar 2016 Jeg har en schæfergutt på snart 3 år, som jeg selvfølgelig går tur med ofte. Denne gutten har, som unge schæfere flest, mye energi, så det er viktig for meg å la han få være mye ute. Jeg har hittil brukt flexiline, for jeg liker at han kan skal få snuse rundt. Med mindre vi går i fjellet, så skjer mange av turene våre i trafikkerte områder, alltid noen biler man må være obs på. Derfor har jeg lært han "stopp"- kommando, noe som virkelig kommer til nytte når en bil skal passere. Han har blitt flinkere å ikke dra, men ikke helt i mål der enda. Han er så ivrig på å lukte og komme seg fremover, men han får jo selvfølgelig ikke lov. Jeg er ganske streng på det, han har ikke litt slingringsmonn engang. Men så har jeg lest at det ikke er så lurt å bruke flexiline, for hunden blir mer stresset og oppgiret av det. Stemmer det? Jeg ønsker jo at han skal få "lese avisen", kan jeg lære han å gå pent og fremdeles la han få lukte? Hvordan gjør dere det? Hvilket utstyr bruker dere, og hvilket utstyr burde jeg bruke? Anonymkode: 4986e...aa0
Gjest Hapi Skrevet 26. februar 2016 #2 Skrevet 26. februar 2016 Jeg tror det kommer an på hvilken hund du har. Jeg brukte flexiline på min forrige hund, for hun trakk ikke noe særlig, så det var ikke noe risiko for rykk og sånn. Jeg kan ikke se hvordan en hund kan bli stresset av flexiline, men det er en fare at de plutselig ruser ut og så blir det bråstopp på lina, og hunden kan skade nakken. Om hunden er stor nok så ryker jo båndet også. Min nåværende hund bruker jeg sele og 3m strikkbånd til, for hun har en tendens til å plutselig sette avgårde etter lukter, katter etc. Syns det høres ok ut med flexiline på din hund, slik som du beskriver det, men jeg hadde prøvd å finne en forlengelse med strikk på (finnes i noen dyrebutikker, blandt annet Hunter har en), i tilfelle at han rykker, og så hadde jeg brukt et bredt og mykt halsbånd. Men man kan også bruke et langt bånd, f.ex. en sporline, eller kjøpe et langt lærbånd som man kan få så langt man vil noen steder på nettet, eller båndene til Haqihana, som er så lange som 5 meter, man kan få strikk til dem også. Også MR-bånd med strikk kan man få på over 3 meter. Og disse båndene kan man bruke med sele, noe som jeg foretrekker nå, for jeg liker ikke tanken på å kanskje kunne skade halsen/nakken på hunden. Hvordan jeg har lært hunden min å gå i slakt bånd, er å stoppe hver eneste gang båndet strammer seg, og å belønne mye (med godbiter) for slakt bånd. Her et et "gå i slakt bånd" gratiskurs på epost som jeg kan anbefale på det varmeste: https://lisbethborgdewaard.simplero.com/page/55849-1451338875
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #3 Skrevet 27. februar 2016 13 timer siden, Isabel70 skrev: Jeg tror det kommer an på hvilken hund du har. Jeg brukte flexiline på min forrige hund, for hun trakk ikke noe særlig, så det var ikke noe risiko for rykk og sånn. Jeg kan ikke se hvordan en hund kan bli stresset av flexiline, men det er en fare at de plutselig ruser ut og så blir det bråstopp på lina, og hunden kan skade nakken. Om hunden er stor nok så ryker jo båndet også. Min nåværende hund bruker jeg sele og 3m strikkbånd til, for hun har en tendens til å plutselig sette avgårde etter lukter, katter etc. Syns det høres ok ut med flexiline på din hund, slik som du beskriver det, men jeg hadde prøvd å finne en forlengelse med strikk på (finnes i noen dyrebutikker, blandt annet Hunter har en), i tilfelle at han rykker, og så hadde jeg brukt et bredt og mykt halsbånd. Men man kan også bruke et langt bånd, f.ex. en sporline, eller kjøpe et langt lærbånd som man kan få så langt man vil noen steder på nettet, eller båndene til Haqihana, som er så lange som 5 meter, man kan få strikk til dem også. Også MR-bånd med strikk kan man få på over 3 meter. Og disse båndene kan man bruke med sele, noe som jeg foretrekker nå, for jeg liker ikke tanken på å kanskje kunne skade halsen/nakken på hunden. Hvordan jeg har lært hunden min å gå i slakt bånd, er å stoppe hver eneste gang båndet strammer seg, og å belønne mye (med godbiter) for slakt bånd. Her et et "gå i slakt bånd" gratiskurs på epost som jeg kan anbefale på det varmeste: https://lisbethborgdewaard.simplero.com/page/55849-1451338875 Noen hunder blir stresset av å få for mye frihet når de går i bånd. Når de har muligheten til å lukte på alt de vil, og vimse frem og tilbake, på kryss og tvers vil en del hunder gire seg opp. Anonymkode: 54f31...806
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå