Gå til innhold

Puls og trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil påstå at jeg er i over gjennomsnittet dårlig form. Skikkelig dårlig form. Men jeg har nå begynt å trene for første gang på sikkert 8 år.

Men jeg lurer litt på et par ting.

Stemmer det alltid at man har makspuls på 220 minus alderen sin? 

Jeg har også lest at den mest fettforbrennende pulsen vil ligge på omkring 70-85%. For meg vil dette være omkring 135 til 165. Dette synes jeg hørtes ganske lite ut. De siste gangene jeg har trent, har jeg hatt omkring 170-180 i gjennomsnittspuls. I et relativt kort intervall hadde jeg 187 i gjennomsnitt (30 minutter). 

Kan man dra skade av å trene med høy puls? Jeg er jo som sagt i ganske dårlig form, så derfor vil jeg anta at min puls er høyere nå enn hva den vil være etterhvert som formen kommer seg.

I forkant, takk for svar, hilsen tjukkebolla som prøver å brenne bort litt fett.

Anonymkode: 5e711...2a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer det alltid at man har makspuls på 220 minus alderen sin? 

Det stemmer nesten aldri. Eneste måten å finne ut dette korrekt er med en makspulstest.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også lest at den mest fettforbrennende pulsen vil ligge på omkring 70-85%. For meg vil dette være omkring 135 til 165. Dette synes jeg hørtes ganske lite ut. De siste gangene jeg har trent, har jeg hatt omkring 170-180 i gjennomsnittspuls. I et relativt kort intervall hadde jeg 187 i gjennomsnitt (30 minutter). 

Kan man dra skade av å trene med høy puls? Jeg er jo som sagt i ganske dårlig form, så derfor vil jeg anta at min puls er høyere nå enn hva den vil være etterhvert som formen kommer seg.

Du forbrenner flere kalorier ved høyere intensitet enn lavere intensitet. Ved lavere intensitet er det større andel fett, ved høyere intensitet er det større andel karbohydrater. Ved trening med høy intensitet har du høyere etterforbrenning i tiden etter treningsøkten. I praksis trenger du ikke tenke så mye på dette. 

Så lenge hjertet ditt er friskt er det ikke skadelig med høy puls, det er bare ubehagelig. 

Anonymkode: a99ac...66b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det stemmer ikke alltid nei, det varierer hva som er maks-pulsen fra person til person. De fleste vil ikke klare å nå maks-pulsen sin i starten heller som følge av at de ikke har løpt nok, spesielt dersom man ikke er noen sprinter. 

Du må ikke tenke på hva som forbrenner mest å ligge på allerede nå, men hva du vil tjene på over tid. Det er alt for mange på treningssenter som kun kjører intervaller uten å ha bygget opp en aerob base så det rådet med å trene med relativt lav puls er et godt råd. Det skaper en mer effektiv måte for kroppen å nyttiggjøre seg av fett på, påvirker blodtilførsel, løpeøkonomi++ Man kan også løpe oftere som følge av at restitusjonen skjer raskere. Det med at du synes det høres ganske lite ut er nok fordi du føler at du ikke blir ordentlig sliten av det (noe du ikke skal heller).

Jeg anbefaler deg allikevel å trene variert. Det er viktig å ha høy intensitet en gang i blant for å få trent opp maksimalt oksygenopptak, og for å trene opp terskel (melkesyre), men du trenger ikke å gjøre dette ofte nå i starten og det er ikke nødvendig å kjøre seg helt ut de gangene du først gjør det heller. 

Lykke til! :)

Endret av Personenmeg
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...