Gå til innhold

Kalorinazifisering! Det fungerer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dokumentert effekt!

For noen uker siden begynte jeg å telle kalorier og gå på treningsstudio igjen. Og det viser seg at til tross for at jeg spiser riktig mye karbohydrater og normal kost (bortsett fra at jeg ikke spiser brød og andre ting som inneholder hvete) så funker det.

Til å begynne med var jeg litt usikker på om jeg hadde gjort en feil i beregningene, eller om jeg kanskje var ett av de ulykkelige individene som "har så lav forbrennign", for jeg gikk ikke ned noe særlig. En halv kilo eller så i uka til tross for at jeg BURDE ha gått ned halvannen. Jeg gir vektreninga og de hovne musklene skylda for det. Nå er jeg mer tilbake på normalen og kjenner ikke noe til gangsperr etter trening lenger.

Og i dag var resultatet av den ukentlige veiinga som forventet. Etter et kjapt toalettbsøk ("Hnnngggg! Kom igjen!") viste vekta 1,3 kilo reduksjon fra forrige søndag. Antakeligvis er det litt mer, siden man får litt mer muskler som resultat av trening. Jeg aner ikke hvor fort det går, rent vektmessig, men noe må det jo være.

Og jeg har ikke vært sulten engang!

Så dermed er det bevist! Kaloritelling i kombinasjon med trening hjelper, og det spiller ingen større rolle hva du spiser. Jeg spiser ris, havre, bananer, epler, pærer, salat, kylling, assorterte grønnsaker, kokosmelk (å herregud, det kunne jeg bli avhengig av) tunfisk og svinekjøtt, og det eneste jeg har vært påpasselig med, er å holde oversikt over hvor mye jeg spiser, og sette strek ved, eller helst litt før, 2700 kalorier om dagen. 

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er dermed ikke bevist. En enslig anekdote er ikke som vitenskapelig bevis å regne, dessuten kostholdet du skisserer er jo svært sunt og næringsrikt så jeg skjønner ikke helt at du kan konkludere med at det ikke spiller noen større role hva man spiser basert på dine erfaringer.

Når det er sagt stemmer dine erfaringer overens med de fleste mennesker og da spiller det ingen større rolle som du sier hva man spiser, de fleste kan gå ned i vekt ved å spise intet annet en junkfood så fremt man ligger i kaloriunderskudd. Men dette er ikke fasiten for alle, enkelte selvom stoffskifte og andre lignende parametere er innenfor referanseverdien vil ha store problemer med å gå ned i vekt, til tross for at de ligger i et signifikant kaloriunderskudd. Dette finnes det en rekke dokumenterte tilfeller på og ofte er det at insulinsensitiviteten er lav og at kroppens omsetting av energi ikke fungerer like optimalt som deres slanke 'counter parts'. For mange av de fungerer riktignok strict lavkarbo, og det er nok derfor denne dietten ble så populær for en tid tilbake.

Eksempler på samme fenomen ser man også i naturen, man kan ha to rotter eller mus som spiser akkurat det samme, men likevel er den ene slank og den andre svært overvektig. Og hvis man overfører tarmfloraen fra den overvektige til den slanke blir de begge overvektige, selvom kaloriinntaket er akkurat det samme som før. Dette strider jo mot den generelle oppfatningen om at det bare er et spørsmål om kalori inn og kalori ut. For i enkelte tilfeller er det slettes ikke så enkelt.

Men gratulerer med vektnedgang og lykke til videre. You go girl!

Endret av MinnisMus
  • Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, MinnisMus skrev:

.

Eksempler på samme fenomen ser man også i naturen, man kan ha to rotter eller mus som spiser akkurat det samme, men likevel er den ene slank og den andre svært overvektig. Og hvis man overfører tarmfloraen fra den overvektige til den slanke blir de begge overvektige, selvom kaloriinntaket er akkurat det samme som før. Dette strider jo mot den generelle oppfatningen om at det bare er et spørsmål om kalori inn og kalori ut. For i enkelte tilfeller er det slettes ikke så enkelt.

Hei!

Har du link med mer informasjon om dette?

Kan det da også være smittsomt med overvekt?

Anonymkode: 802da...14b

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Har du link med mer informasjon om dette?

Kan det da også være smittsomt med overvekt?

Det er ikke smittsomt med overvekt nei, med mindre du spiser store mengder avføring. Hørte om dette på et foredrag om IBS på Oslo universistets sykehus, så har ikke kilden sånn sett og mine google ferdigheter er tydeligvis ikke all verden.

Men her er det litt info om en kvinne som selv ble overvektig etter en fekaltransplantasjon fra sin overvektige datter: http://www.idsociety.org/FMT_Weight_Gain/

http://ofid.oxfordjournals.org/content/2/1/ofv004.full

Her er en artikkel om en studie der man overførte tarmflora fra mennesker til mus, veldig interessant: http://www.nytimes.com/2013/09/06/health/gut-bacteria-from-thin-humans-can-slim-mice-down.html?_r=0

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, MinnisMus skrev:

Det er ikke smittsomt med overvekt nei, med mindre du spiser store mengder avføring. Hørte om dette på et foredrag om IBS på Oslo universistets sykehus, så har ikke kilden sånn sett og mine google ferdigheter er tydeligvis ikke all verden.

Men her er det litt info om en kvinne som selv ble overvektig etter en fekaltransplantasjon fra sin overvektige datter: http://www.idsociety.org/FMT_Weight_Gain/

Her er en artikkel om en studie der man overførte tarmflora fra mennesker til mus, veldig interessant: http://www.nytimes.com/2013/09/06/health/gut-bacteria-from-thin-humans-can-slim-mice-down.html?_r=0

Tusen takk! :)

Skrevet (endret)
47 minutter siden, MinnisMus skrev:

Det er dermed ikke bevist. En enslig anekdote er ikke som vitenskapelig bevis å regne, dessuten kostholdet du skisserer er jo svært sunt og næringsrikt så jeg skjønner ikke helt at du kan konkludere med at det ikke spiller noen større role hva man spiser basert på dine erfaringer.

Når det er sagt stemmer dine erfaringer overens med de fleste mennesker og da spiller det ingen større rolle som du sier hva man spiser, de fleste kan gå ned i vekt ved å spise intet annet en junkfood så fremt man ligger i kaloriunderskudd. Men dette er ikke fasiten for alle, enkelte selvom stoffskifte og andre lignende parametere er innenfor referanseverdien vil ha store problemer med å gå ned i vekt, til tross for at de ligger i et signifikant kaloriunderskudd. Dette finnes det en rekke dokumenterte tilfeller på og ofte er det at insulinsensitiviteten er lav og at kroppens omsetting av energi ikke fungerer like optimalt som deres slanke 'counter parts'. For mange av de fungerer riktignok strict lavkarbo, og det er nok derfor denne dietten ble så populær for en tid tilbake.

Men gratulerer med vektnedgang og lykke til videre. You go girl!

Vel, det jeg spiser er det som ellers ofte kalles et balansert, normalt kosthold. Ingen eksotiske ingredienser bortsett fra kokosmelk, ingefær, chili og hvitløk, som jeg er i ferd med å utvikle en avhengighet til.

Hvis man ikke bare er feit, som jeg er, men også syk, så blir det selvsagt litt mer komplisert. Men den eneste måten å gå ned i vekt på, er fortsatt å forbrenne mer enn man konsumerer. Og hvis folk ikke går ned i vekt, så er de ikke i kaloriunderskudd. Det er mulig at enkelte menneser SIER at de spiser forfedelig lite, men jeg tror ikke noe videre på at en faktsik måling av inntaket deres ville bkerfte det.

Endelig, Mann42 er, som nicket kanskje antyder, mann.. Bare nevner det.

Og når jeg sier at det ikke betyr stort hva du spiser, så var det mest med adresse til dem som sverger på at lavkarbo er det eneste saliggjørende. Jeg har ikke giddet å telle nøyaktig hvor mange av mine kalorier som er karbohydrater, men det er minst halvparten. De eneste rettene jeg spiser som hovedsaklig består av fett og proteiner er når jeg lager tunfisk salat. 100 kalorier i vinaigrette-dressingen og 153 i tunfisken. Resten er grønftor som ikke gir stort. 40 kalorier til sammen, kanskje..

Forøvrig så er de fleste måltider omtrent 50-50, og jeg spiser mye frukt.

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, MinnisMus skrev:

Dette strider jo mot den generelle oppfatningen om at det bare er et spørsmål om kalori inn og kalori ut. For i enkelte tilfeller er det slettes ikke så enkelt.

Vel, det er likevel akkurat dette det er snakk om. Problemet er at ikke alltid er like enkelt å regne ut hvor mye man forbrenner. Vekttap er uansett avhenging av et kaloriunderskudd.

Anonymkode: e9676...bc2

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det er likevel akkurat dette det er snakk om. Problemet er at ikke alltid er like enkelt å regne ut hvor mye man forbrenner. Vekttap er uansett avhenging av et kaloriunderskudd.

Anonymkode: e9676...bc2

Jeg tok utgangspunkt i et par kalkulatorer for gjennomsnittlig kaloribehov gitt kjønn, alder og kroppsvekt, og la opp dietten etter det. En halv kilo kroppsfett er 3700 kalorier. Hvis du innenfor et gitt tidsrom forbrenner 3700 kalorier mer enn du konsumerer, så vil du miste en halv kilo fett. Hvis du vil gå ned en halv kilo i uken, må du ha et kaloriunderskudd på omtrent 500 kalorier om dagen. Så er det bare å føre logg over alt du spiser. Er du stabil over noen uker, så er du i likevekt, og går du opp eller ned, så må du jsutere inntaket i samsvar med det. Verre er det ikke. Kunsten er antakeligvis å legge opp et kosthold som ikke er skadelig.

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, Mann 42 skrev:

Men den eneste måten å gå ned i vekt på, er fortsatt å forbrenne mer enn man konsumerer.Og hvis folk ikke går ned i vekt, så er de ikke i kaloriunderskudd. Det er mulig at enkelte menneser SIER at de spiser forfedelig lite, men jeg tror ikke noe videre på at en faktsik måling av inntaket deres ville bkerfte det.

Right, men dette er rett og slett en så banal oversimplifisering av hele problematikken at teksten du har skrevet ikke verdt båndbredden den opptar.

For det første totalt ignorer du studiene som er gjort på dyr innen fekaltransplantasjon der man selfølgelig kontrollerer matinntaket og aktivitet. Hvis det var så enkelt som kalori inn og kalori ut hadde det ikke vært så voldsomme forskjeller, for hvor blir de da kaloriene til de slanke musene av ettersom de spiser akkurat det samme som de overvektige? Dette må jo redegjøres for i dette kaloriregnskapet deres, hvis det ikke lagres som fett hvor har det da blitt av? Det eneste som er igjen da er varme og bevegelsesenergi, og i disse forsøkene har det ikke blitt observert hyperaktive rotter og mus varme som lyspærer.

Hvis du også hadde sett på lenkene jeg oppga tidligere ville du lest følgende under den ene studien (case study)

Sitat

She had been unable to lose weight despite a medically supervised liquid protein diet and exercise program. Her serum cortisol and thyroid panel were normal. She has continued to gain weight despite efforts to diet and exercise, and at 36 months post-FMT her weight was 177 pounds (BMI of 34.5). She has also developed constipation and unexplained dyspeptic symptoms.

Til tross for at hun fulgte en diett og treningsprogram med et teoretisk kaloriunderskudd, gikk hun ikke ned i vekt.

Og her har vi en studie som viser at de som spiste lavkarbo med 300 flere kalorier likevel gikk mer ned i vekt enn de som spiste lavfett diett: http://news.harvard.edu/gazette/2003/10.23/03-lowcarb.html

Hvordan forklares dette hvis det hele er så enkelt som kaloriunderskudd?

Selfølgelig en organisme kan ikke overleve uten tilførsel av energi, og hvis man går langt nok ned på kaloriinntaket vil alle gå ned i vekt da kroppen ikke kan utføre livsviktige funksjoner uten en viss mengde energi. Men å tro at det for alle bare er å plotte inn noen tall i en kalkulator man finner på nettet og deretter kunne spise hva man vil og fortsatt gå ned i vekt så fremt man ligger i det teoretiske kaloriunderskuddet som er skissert er utrolig naivt og kunnskapsløst.

Fedme problemematikken er utrolig kompleks og forskerene klør seg i hodet, men du og dine meningsfeller har altså klart å løse gåten fordi dere har lest noen halvskrevne artikler på nettet. Ja ok :ler2:

Jeg er for øvrig slank, så har ikke noen conflict of interest og poenget mitt har aldri vært at det er umulig å gå ned i vekt, bare at denne debatten er langt i fra like simplistisk som et teoretisk kaloriunderskudd basert på beregninger av metabolisme/forbrenning.

Endret av MinnisMus
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Minni, som jeg sa, det blir  mer komplisert dersom man er sjuk. Men de aller fleste feite mennesker er ikke sjuke, de er bare feite. Og det har de blitt ved å spise for mye. Løsningen er å spise mindre. Og løsningen er IKKE å sette seg på en diett av fløte, smør og kobe-biff. Det blir man bare sjulk av.

Dette med å regulere mikrobiologien i tarmen er veldig interessant, og jeg hørte seneste for et par dager på en podcast om temaet på "All in the mind", med titelen "second brain", som blant annet tok for seg dette. Tarmen har en ganske viktig rolle i måten kroppen, nervesystemet og hormonsystemene fungerer på. Blant annet produserer den 90% av kroppens nevrotransmittere, og jo mer man lærer om den, jo mer blir man klar over at dens rolle går langt utenpå det å bare ta opp næring og distribuere den videre.

En kraftig antibiotikakur kan rakke til hele tarmfloraen og gjøre at den ikke fungerer som den skal. "Poop transplants" kan noen ganger løse problemet, og det er gjort interessante eksperimenter med diabetespasienter.

Men det blir liksom litt på siden av dette, og kanskje vi kunne diskutere det i en annen tråd. Jeg startet egentlig denne mest for å sole meg i beundringen fra deltakerne i dette forumet.

Endret av Mann 42
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Du har vært veldig flink, Mann 42! Jeg er veldig for kaloritelling selv, og mener det er en enkel og pålitelig, om enn ikke idiotsikker, metode for å gå ned i vekt. Som deg gikk jeg ned med en nærmest skremmende forutsigbarhet (begge gangene; dette er etter planen den siste). 

Når det gjelder "alt det andre" - om "en kalori er en kalori", "sjarmen med tarmen", glykemisk indeks og hva nå enn er på moten akkurat nå, så er det kanskje riktig, men det er ikke viktig, ikke for folk som skal ned i vekt. Så mange detaljer gjør det bare mer vanskelig, forvirrende, uoversiktlig, lettere å finne unnskyldninger for at det "ikke virker". Det som betyr noe er det som har effekt, og som man kan påvirke selv med enkle grep. For å gå ned i vekt må man spise mindre enn man forbrenner, det gjelder for alle, uansett. Noen kan ikke trene, noen har fire barn og direktørstilling, noen har diverse sykdommer, og må tilpasse inntaket til dette, og alle bør finne fram til metoder som passer dem selv, men det gjør ikke at prosessen ikke er den samme.

Mann 42 klarer å gå ned i vekt og en humle klarer å fly, til tross for at moderne vitenskap sier det er umulig. Hurra for tross, sier jeg da.

Endret av Pringle
  • Liker 4
Skrevet

Aaaaahhhh! Trodde først tråden skulle handle om noe som demper promp eller noe slikt, men så begynte det å handle om vektnedgang og kalorier, så jeg trodde kanskje du hadde funnet opp en slankekur av noe slag, og var redd du bedrev tarmtømming. Men så skrev du egentlig ikke annet enn kaloriunderskudd osv., så jeg syntes tittelen var veldig upassende :vetikke:

Nå, tre timer senere, ser jeg tråden igjen og ser at det ikke står KolonaziFisering. 

Anonymkode: fca0a...ee1

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aaaaahhhh! Trodde først tråden skulle handle om noe som demper promp eller noe slikt, men så begynte det å handle om vektnedgang og kalorier, så jeg trodde kanskje du hadde funnet opp en slankekur av noe slag, og var redd du bedrev tarmtømming. Men så skrev du egentlig ikke annet enn kaloriunderskudd osv., så jeg syntes tittelen var veldig upassende :vetikke:

Nå, tre timer senere, ser jeg tråden igjen og ser at det ikke står KolonaziFisering. 

:lol: Beklgaer om titelen var en smule misvisende. Det er bare det at jeg pleide å kalle folk som holder på sånn som jeg gjør nå, for kalori-nazier. Og her står man, da, med kjøkkenvekta.

Lettere euforisk over at det faktisk funker omtrent som planlagt.

• Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, Pringle skrev:

Du har vært veldig flink, Mann 42! Jeg er veldig for kaloritelling selv, og mener det er en enkel og pålitelig, om enn ikke idiotsikker, metode for å gå ned i vekt. Som deg gikk jeg ned med en nærmest skremmende forutsigbarhet (begge gangene; dette er etter planen den siste). 

Når det gjelder "alt det andre" - om "en kalori er en kalori", "sjarmen med tarmen", glykemisk indeks og hva nå enn er på moten akkurat nå, så er det kanskje riktig, men det er ikke viktig, ikke for folk som skal ned i vekt. Så mange detaljer gjør det bare mer vanskelig, forvirrende, uoversiktlig, lettere å finne unnskyldninger for at det "ikke virker". Det som betyr noe er det som har effekt, og som man kan påvirke selv med enkle grep. For å gå ned i vekt må man spise mindre enn man forbrenner, det gjelder for alle, uansett. Noen kan ikke trene, noen har fire barn og direktørstilling, noen har diverse sykdommer, og må tilpasse inntaket til dette, og alle bør finne fram til metoder som passer dem selv, men det gjør ikke at prosessen ikke er den samme.

Mann 42 klarer å gå ned i vekt og en humle klarer å fly, til tross for at moderne vitenskap sier det er umulig. Hurra for tross, sier jeg da.

La meg bare korrigere deg på det om humla. Moderne vitenskap vet nøyaktig hvordan det har seg at den flyr. Og det er også gledelig. :lol:

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, Mann 42 skrev:

Dokumentert effekt!

For noen uker siden begynte jeg å telle kalorier og gå på treningsstudio igjen. Og det viser seg at til tross for at jeg spiser riktig mye karbohydrater og normal kost (bortsett fra at jeg ikke spiser brød og andre ting som inneholder hvete) så funker det.

Til å begynne med var jeg litt usikker på om jeg hadde gjort en feil i beregningene, eller om jeg kanskje var ett av de ulykkelige individene som "har så lav forbrennign", for jeg gikk ikke ned noe særlig. En halv kilo eller så i uka til tross for at jeg BURDE ha gått ned halvannen. Jeg gir vektreninga og de hovne musklene skylda for det. Nå er jeg mer tilbake på normalen og kjenner ikke noe til gangsperr etter trening lenger.

Og i dag var resultatet av den ukentlige veiinga som forventet. Etter et kjapt toalettbsøk ("Hnnngggg! Kom igjen!") viste vekta 1,3 kilo reduksjon fra forrige søndag. Antakeligvis er det litt mer, siden man får litt mer muskler som resultat av trening. Jeg aner ikke hvor fort det går, rent vektmessig, men noe må det jo være.

Og jeg har ikke vært sulten engang!

Så dermed er det bevist! Kaloritelling i kombinasjon med trening hjelper, og det spiller ingen større rolle hva du spiser. Jeg spiser ris, havre, bananer, epler, pærer, salat, kylling, assorterte grønnsaker, kokosmelk (å herregud, det kunne jeg bli avhengig av) tunfisk og svinekjøtt, og det eneste jeg har vært påpasselig med, er å holde oversikt over hvor mye jeg spiser, og sette strek ved, eller helst litt før, 2700 kalorier om dagen. 

Nei, sier du det?? Det samme skjedde meg, og folk spurte om hva "hemmeligheten" var. SPIS LITT MINDRE ENN FØR, var hemmeligheten. 

Anonymkode: 0ee0c...d39

• Liker 1
Skrevet

Jeg så et tv-program om ei dame som skulle notere seg ned alt hun spiste, hun gjorde et hederlig forsøk, men de tok masse prøver av henne (mulig de smugfilmet henne også) og avslørte at hun ikke klarte å notere ned alt samme hvor godt hun prøvde. Vi er gode på å lure oss selv!

Selv har jeg en sånn gul postit-blokk liggende på kjøkkenbenken, den "roper" og minner meg på å notere absolutt alt. Så jeg tror ikke mye klarer å snike seg inn i munnen uten at jeg merker det :nigo:   

ps. hvordan har det seg at humla kan fly?  Har gått meg hus forbi gitt. 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Mann 42 skrev:

:lol: Beklgaer om titelen var en smule misvisende. Det er bare det at jeg pleide å kalle folk som holder på sånn som jeg gjør nå, for kalori-nazier. Og her står man, da, med kjøkkenvekta.

Lettere euforisk over at det faktisk funker omtrent som planlagt.

Haha det går fint! Ser jo hva som står nå, la bare trykk litt feil og slikt :fnise: Men du har vært utrolig flink da!! Så gratulerer :D

Skrevet
Den 7.2.2016 at 0.29, Frida skrev:

Jeg så et tv-program om ei dame som skulle notere seg ned alt hun spiste, hun gjorde et hederlig forsøk, men de tok masse prøver av henne (mulig de smugfilmet henne også) og avslørte at hun ikke klarte å notere ned alt samme hvor godt hun prøvde. Vi er gode på å lure oss selv!

Selv har jeg en sånn gul postit-blokk liggende på kjøkkenbenken, den "roper" og minner meg på å notere absolutt alt. Så jeg tror ikke mye klarer å snike seg inn i munnen uten at jeg merker det :nigo:   

ps. hvordan har det seg at humla kan fly?  Har gått meg hus forbi gitt. 

Det viser seg at den bruker vingene. Insektvinger er finurlige innretninger, og skaper løft både gjennom de aerodynamiske effektene som vi kjenner fra fuglevinger, men også gjennom at de skaper et vakum over kroppen når de NESTEN klasker sammen på toppen av er vingeslag.

Så dette med at humler ikke kan fly, men at ingen har fortalt humene om det, stiller i samme klasse som "vi bruker bare 10% av hjernen".

Jeg har en A5 notisbok ved siden av kjøkkenvekta. Det er ganske hendig, siden jeg kan bla tilbake for å sjekke kaloriinnholdet av ting, og når jeg vil lage store porsjoner middag for kjøleskap eller fryseboks, så kan jeg regne ut kalori-innholdet av dem på bakgrunn av ingrediensene.

Skrevet

http://www.tv2.no/a/7874394

Flere som deg. :) Og så bra du har funnet ut måten for deg å gå ned i vekt.

Jeg for min del spiser lavkarbo og det fungerer på meg. Har forsøkt telle kalorier, men gikk opp i vekt! (og ja, jeg telte med alt) Til og med min mann, som er lege av det gamle sorten, måtte innrømme at kanskje kaloritelling ikke er veien for alle. ;)

Det jeg vil si, er at om den ene eller andre måten ikke fungerer, så må man prøve noe annet. Hva som fungerer på meg, er ikke det samme som for andre. Andre går opp i vekt på lavkarbo (bruker sekke-betegnelsen, er jo mange ulike varianter).

Lykke til!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...