Gå til innhold

Hjelp, mulig allergi??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Vi fikk på fredag en helskjønn valp i hus. Har tre barn, hvorav de to største har samme far, og aldri hatt allergi symptomer el.l i samvær m ulike dyr oppigjennom årene. Jeg som mor har eller ikke allergi. Min ektemann og far til yngste på 3, reagerer svakt i pollen tiden, men han har ikke vært å fått påvist noe. 

Tilbake til valpen vi har fått i hus; trodde på fredag at minstemann var blitt forkjølt/på tur til å bli syk, da han ble så tett i nesen. Etter å ha løst opp d m litt saltvann, fikk han litt antydning til rennende nese, men ikke mye. Valpen ligger på vårt soverom, og minstemann kommer gjerne inn i senga til oss på nattestid/tidlig morgen. Vi opplever han da som ganske tungpustet. Dette ser ut til å gå over når vi er f eks på stua eller ute. Han har ikke tatt så mye på hunden, men ved berøring, nyser han lett to, tre ganger på rad. Viser ingen tegn til røde øyne, hovenhet eller kløe, men har både i går og i dag virket mer trett enn normalt til tross for nok søvn. 

Jeg har alltid trodd at er man allergisk, så merkes det hele tiden bare dyret er i nærheten, ikke at det skal virke som det er forskjell på om man er i et større eller mindre rom sammen. Vi har også hatt hund på overnatting før, men den var ikke minstemann fysisk borti, han delte ikke rom med oss og han hadde kort pels, kontra den vi har nå som har lang pels. 

Skal selvsagt få testet gutten vår, men vil gjerne høre hvilke erfaringer dere har ang dette. Vi har forøvrig hunden på prøve, og meningen er at vi skal ha han på fôr. Men vi leverer han selvsagt tilbake om det viser seg at gutten vår kan reagere på han. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hører ikke denne tråden hjemme under kropp og helse? Det er jo ikke kjeldyret som er allergisk, men mennesker.

Dette er et kroneksempel på mennesker som skaffer seg kjeledyr uten å forstå hva de utsetter sine barn som alt er allergikere for. Er man først allergsik mot en ting, her oppgitt pollenallergi, så er veien kort for å ha eller få/utvikle allergi for andre ting. Da skaffer man seg ikke husdyr som hund og enda værre katt. 

Vild u virkelig gi ditt barn plager, sykdom og allergi så beholder du hunden. Har du derimot vett og forstand så leverer du tilbake valpen før sønnen din blir skikkelig plaget med astma, allergi og ubehag. Å gå barnet allergimedisin  (for noen vil sikkert foreslå det og Pet cleans) blir å maskere symptomer og å la utviklingen av allergi og astma fortsette. Ved allergi er det en ting som gjelder, å unngå i størst mulig grad det man er allergisk mot.  (man sier ikke til en nøtte-fiske- eller annen matallergiker at du kan bare fortsette å spise det du får allergisk sjokk av, det er ikke så farlig, du har jo medisiner?)

At barnet er lettere når det er ute viser helt klart allergi mot det som er nytt inne. 

Anonymkode: c9614...dd9

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hører ikke denne tråden hjemme under kropp og helse? Det er jo ikke kjeldyret som er allergisk, men mennesker.

Dette er et kroneksempel på mennesker som skaffer seg kjeledyr uten å forstå hva de utsetter sine barn som alt er allergikere for. Er man først allergsik mot en ting, her oppgitt pollenallergi, så er veien kort for å ha eller få/utvikle allergi for andre ting. Da skaffer man seg ikke husdyr som hund og enda værre katt. 

Vild u virkelig gi ditt barn plager, sykdom og allergi så beholder du hunden. Har du derimot vett og forstand så leverer du tilbake valpen før sønnen din blir skikkelig plaget med astma, allergi og ubehag. Å gå barnet allergimedisin  (for noen vil sikkert foreslå det og Pet cleans) blir å maskere symptomer og å la utviklingen av allergi og astma fortsette. Ved allergi er det en ting som gjelder, å unngå i størst mulig grad det man er allergisk mot.  (man sier ikke til en nøtte-fiske- eller annen matallergiker at du kan bare fortsette å spise det du får allergisk sjokk av, det er ikke så farlig, du har jo medisiner?)

At barnet er lettere når det er ute viser helt klart allergi mot det som er nytt inne. 

Hvis du leser litt nøyere ser du at det var barnets far som hadde en kjent (men veldig svak) allergi, ikke barnet. 

Anonymkode: 20939...5df

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oisann, d var da voldsomt. Mitt første innlegg her inne, så jeg søkte bare opp den kategorien jeg trodde var korrekt. Om d ble feil for deg, må jeg bare beklage, og skal få slettet innlegget. FAR til minste er den eneste av oss som selv mener han kan reagere på noe i pollen tiden da han har vært tett i perioder når d har vært som værst med pollen. Han har IKKE fått påvist allergi hos lege. Jeg prøvde kun å gi et lite bilde av potensielt arvelige faktorer eller ei da jeg har null niks erfaring m allergi. Og vi har hatt hund i hus før som nevnt, vi har vært i stall og fjøs, og ikke minst m katta til et familiemedlem. Så ingen forutsetning for å vite at noen EVENTUELT skulle være allergisk. For alt jeg vet er d en forkjølelse uhavhengi av hunden, men vi kommer uansett til å utrede dette nå til uka. Og hvordan du kan påstå at dette er et kroneksempel forstår jeg vitterlig ikke. For her er d ikke aktuelt å medisinere en som måtte vise seg å være allergisk, da går hunden tilbake til oppdretter umiddelbart. 

Jeg ønsket bare å høre om erfaringer som kanskje kunne bygge under min frykt for allergi eller ei. 

Skrevet

Hei ts!

Først og fremst vil jeg si at dette høres veldig ut som allergi, men at det bør sjekkes opp hos legen likevel. Er det svak allergi kan det være aktuelt med allergitabletter, men dere må nesten bestemme om det er aktuelt å proppe på med allergitabletter for å beholde hunden. Jeg ville som sagt sjekket opp med lege først, også tar dere det derfra. Ønsker dere masse lykke til!:rodmer:

Ps, ikke bry deg om småfrekke kommentarer her inne på KG, finnes en del av de som har stått opp med feil ben :P

Anonymkode: cdfbd...dd6

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei ts!

Først og fremst vil jeg si at dette høres veldig ut som allergi, men at det bør sjekkes opp hos legen likevel. Er det svak allergi kan det være aktuelt med allergitabletter, men dere må nesten bestemme om det er aktuelt å proppe på med allergitabletter for å beholde hunden. Jeg ville som sagt sjekket opp med lege først, også tar dere det derfra. Ønsker dere masse lykke til!:rodmer:

Ps, ikke bry deg om småfrekke kommentarer her inne på KG, finnes en del av de som har stått opp med feil ben :P

Anonymkode: cdfbd...dd6

Takk for svar:) 

Ja, vi er redd d er allergi, og isåfall blir hunden levert tilbake samme dag, tar ikke sjansen på å utsette gutten vår for noe. 

Om jeg forstår d riktig da, så kan han ha en allergi, selv om at ikke viser en reaksjon hele tiden? :)

Skrevet

Dette høres ut som allergi ja. Jeg er selv kraftig allergisk og har hund. Reagerer ved kontakt og allergener i luften. Om jeg er uten medisiner og kommer til et hus med hund så reagerer jeg, men har jeg bare hatt besøk av en hund i et ellers hundefritt hjem reagerer jeg ikke før jeg tar på hunden/snuser inn lukt fra den. 

Hvor gammel er gutten? Er han så stor at han kan velge selv om han vil forsøke medisiner? Du har risikoen for forverret allergi samt kryssallergier ved å utsette han for allergener hele tiden, men dette må jo dere som foreldre veie opp mot gleden av å ha dyr i huset. 

Og en ting til; hvis dere mistenker allergi som nå, og tenker å levere tilbake valpen hvis det er allergi, så send valpen tilbake nå mens dere sjekker ut gutten. For valpens skyld, så den slipper å bli så knyttet til dere. La valpen være hos oppdretter til testen er klar og dere har tatt en avgjørelse. Små valper knytter seg utrolig fort til folk, og det er unødvendig å la den føle seg hjemme hos dere i et par uker før den igjen må flytte da. 

Anonymkode: 97493...44e

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres ut som allergi ja. Jeg er selv kraftig allergisk og har hund. Reagerer ved kontakt og allergener i luften. Om jeg er uten medisiner og kommer til et hus med hund så reagerer jeg, men har jeg bare hatt besøk av en hund i et ellers hundefritt hjem reagerer jeg ikke før jeg tar på hunden/snuser inn lukt fra den. 

Hvor gammel er gutten? Er han så stor at han kan velge selv om han vil forsøke medisiner? Du har risikoen for forverret allergi samt kryssallergier ved å utsette han for allergener hele tiden, men dette må jo dere som foreldre veie opp mot gleden av å ha dyr i huset. 

Og en ting til; hvis dere mistenker allergi som nå, og tenker å levere tilbake valpen hvis det er allergi, så send valpen tilbake nå mens dere sjekker ut gutten. For valpens skyld, så den slipper å bli så knyttet til dere. La valpen være hos oppdretter til testen er klar og dere har tatt en avgjørelse. Små valper knytter seg utrolig fort til folk, og det er unødvendig å la den føle seg hjemme hos dere i et par uker før den igjen må flytte da. 

Barnet er 3 år, så her må nok mor og far velge for han:) Takk for tips, d har jeg ikke tenkt på, da skal jeg få snakket m oppdretter i kveld, tar kanskje noen dager før man får svar på slike tester?

Skrevet
7 minutter siden, Undr1de skrev:

Barnet er 3 år, så her må nok mor og far velge for han:) Takk for tips, d har jeg ikke tenkt på, da skal jeg få snakket m oppdretter i kveld, tar kanskje noen dager før man får svar på slike tester?

Ja, da er han så liten at jeg ikke ville tatt sjansen. Hvis mitt barn på 9 år hadde blitt allergisk hadde det vært litt annerledes. Da jeg utviklet dyreallergi (etter pollenallergi) fikk jeg selv velge medisiner eller uten dyr, og det var godt å kunne si noe om eget liv selv, men jeg var jo mye eldre enn gutten din. :) 

Hvis de tar pirque-test (usikker på skrivemåten) så får man svar med en gang, men du må vel uansett vente på ledig legetime. Og ved blodprøve tar det en ukes tid. Så ring oppdretter med en gang sånn at den får vurdere saken, jeg som oppdretter ville heller hatt hunden tilbake i ventetiden da, ihvertfall få valget om det. 

Skrevet

Takk for utfyllende svar😊 Håper såklart d ikke er allergi, men jeg skjønner at mye tyder på d. Så valpen får nok dra til oppdretter uansett nå, også tar vi d derifra når prøvesvar foreligger☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...