Gå til innhold

Hvor utspekulerte er egentlig katter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to katter, en kastrert senior hannkatt og en sterilisert ung hunnkatt. Senioren er aldri fysisk slem mot vesla, men han er ikke videre begeistret over å ha fått en nykommer å dele oppmerksomheten med. Senior er vanligvis en sofagris som gjør minst mulig i løpet av dagen, mens vesla er aktiv. Når de er ute sammen så blir senior en helt annen. Han løper avsted og klatrer opp i trær osv. Det ser ikke ut som han gjør dette for å leke med henne :klo: Så gjør han dette for å tøffe/hevde seg eller gjør han dette for å prøve å riste av seg vesla? Håper senior i sitt stille sinn at vesla ikke skal finne veien hjem igjen og/eller bli sittende fast i et tre slik at han blir kvitt henne? :ler: :ler: Hvor utspekulerte ER egentlig katter når det kommer til det å bli kvitt en annen katt?

Anonymkode: faa91...9f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den yngste katten min hender han dytter hodet til den gamle katta ned i vannskåla når hun drikker. Den yngste katta er en dust. tror han vet hva han driver med. 

Anonymkode: 3a69f...ebd

Skrevet

Mye handler nok om å vise terretoriet. Han kom først og viser at det er han som bestemmer. 

Samme var det når det kom hund i hus der katten har regjert i 7 år. Hunden er en husky, som da prøvde å hilse på katten. Katten smalt til hunden på snua med kloa, og hunden har gått langt unna katten når den skal et sted siden (6 år siden). Sitter katten i døråpningen, kommer ikke den store huskyen  (som kan gå over katten) seg ut. Om katten kommer gående, kan hunden sprette opp og flytte seg.... 

Tror det kun handler om terretoriet og hvem som bestemmer i hus. 

Anonymkode: bae7a...49f

• Liker 2
Skrevet

Kan vel henne han føler seg litt invadert og at det er frustrasjon du ser ;) 

Har en situasjon her som ikke er helt lik, men kanskje sammenlignbar? Kastrert hannkatt ca 3 år, som jager bort alle andre katter hvis de våger seg inn på eiendommen, unntatt en. Han er også kastrert, var ca 6 mnd da han begynte å være ute på sommeren og begynte straks å fly inn når dørene sto oppe, men han venter alltid ved døren til min katt gir ham "lov", dvs snusing før min går litt til siden. Min katt deler maten sin med ham, han går til og med til sides noen ganger og lar ham spise først og han får lov til å sove her inne (ja naboen vet om det så det er OK).

Men noen ganger får min en slags raptus. Da den andre var mindre så kunne min noen ganger oppføre seg omtrent sånn som du beskriver. Nå som den andre er større er han litt mer konfronterende og skal vise hvem som er sjefen tror jeg, for han gir seg så fort den andre legger seg ned (underkaster seg).

Tror ikke katten din prøver å lokke den andre ut i skogen, heller at det kan være litt forvirrende for ham at den andre er liten enda. Hun har jo kommet inn og tatt en plass som var bare hans og han har jo ikke så mange måter å få satt henne på plass på så lenge hun er liten, av den grunn ikke responderer som forventet på sjefing enda og i tillegg er hunkatt, så kanskje han bare tar ut litt frustrasjon?

Utover det så kan katter være rimelig utspekulerte ja, har et vell av eksempler bare her i heimen :) 

Anonymkode: b5462...946

Skrevet

Nei, han løper ikke opp i et tre så den andre katten skal bli sittende fast (???). 

Anonymkode: 96cde...9df

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, han løper ikke opp i et tre så den andre katten skal bli sittende fast (???). 

Anonymkode: 96cde...9df

Den setningen var et forsøk på å være morsom, derfor jeg skrev 2 x :ler: :ler:

Anonymkode: faa91...9f1

Skrevet

Kjetter har høyere rang i kattenes verden, så han vil antageligvis aldri være direkte slem med henne. Hun vil nok komme til å bli sjefen i huset hos dere. Han vil selvsagt få lov til å bo der han også. Han vil på rangstigen i husholdningen være nr. 2.

Det går godt. Husk at hun er ung nå. Hun skal lære, han er læremester. Hun skal lære hvilket område som er deres, hvem av de andre kattene som er kompiser og hvem som er drittsekker (sett fra hans side selvsagt). Hun skal lære de smrte triksene han kan for utelivet, hun skal lære.

Og du vil oppleve at kommer det en utfordrer så vil to voksne katter som deler hus oppføre seg som en gjeng som samarbeider ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...