Gå til innhold

Kaos på hytten !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på 6( mine , dine, våre). Ungene er i skolealderen og den yngste er 2 år. Vi er ofte på fjellet, men de bare surrer rundt, herjer, spiller på ipad. Man kan ikke sende dem å pusse tennene uten at det blir bråk og tull. Det går ikke an å hå en hyggelig måltid. Enten diskuterer de og er uenige eller tuller de , slurper, er høylytte... De er ikke så mye ute heller. De har ,,ingenting å gjøre på,, De står på ski en gang hver dag men samboeren sier at det er mye tull i skibakken også. Når vi legger to åringen må vi passe på at plutselig en av de begynner å skrike eller gaule . Leker, klær, ipader alt er bare slengt rundt og faren rydder hele tiden. Jeg blir bare sliten og frustrert å være her. Jeg bruker alt tiden min på å gi beskjed eller prøve å roe dem ned. Faren er servicestajon og det gjør ikke ting bedre.

Er det urimelig av meg å slutte å være med på hytten? Jeg er uansett inne nesten hele tiden. 2 åring aker litt og leker og det er alt. 

Anonymkode: 0c6e4...53f

Videoannonse
Annonse
Gjest Helicase
Skrevet

Dere må jobbe med oppdragelsen høres det ut som. Vær voksne og vær foreldre. Sett grenser , og ha et program en dag hvor alle må gjøre noe sammen. 

Skrevet

De skjønner ikke poenget å være med på hytten hvis de ikke kan ha det gøy. Gøy betyr at de får gjøre akkuratt som de vil. Min samboer synes at vi er veldig forskjellige når det gjelder krav og oppdragelse og det blir bare stress pga det. Han er veldig opptatt at vi må lære opp barna hvordan skal de oppføre seg og snakke om det. Og det har vi gjørt. Men det virker som de ikke bryr seg så mye. Han er helt i mot konsekvenser og er veldig mild. Det misbruker de og da blir det bare kaos.

ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De skjønner ikke poenget å være med på hytten hvis de ikke kan ha det gøy. Gøy betyr at de får gjøre akkuratt som de vil. Min samboer synes at vi er veldig forskjellige når det gjelder krav og oppdragelse og det blir bare stress pga det. Han er veldig opptatt at vi må lære opp barna hvordan skal de oppføre seg og snakke om det. Og det har vi gjørt. Men det virker som de ikke bryr seg så mye. Han er helt i mot konsekvenser og er veldig mild. Det misbruker de og da blir det bare kaos.

ts

Her beskriver du problemet. Dere kan ikke dra på tur om dere ikke er enige om regler og konsekvenser på turen. 

Anonymkode: edc3e...02f

• Liker 5
Skrevet

Hadde glatt holdt meg hjemme. Dette hadde jeg ikke gidde.

Anonymkode: b4593...6f4

• Liker 3
Skrevet

Det er tydelig jeg er barnløs, for jeg syntes det hørtes helt normalt ut det du beskriver i HI.

• Liker 1
Skrevet

Hadde sagt at dette gidder jeg ikke, uten skjerpings blir hytten solgt. Hva er vitsen med å slavebinde seg til 10-15 år med ekstra lønnsarbeid når hytta blir et så jævlig sted? Heller selge hele sulamitten og pensjonere seg som 50-åring.

Oppdragelse: Ja, her mangler det noe. Mellom voksne er det helt grunnleggende viktig at man er noenlunde enig om mål og midler. "Good cop, bad cop" fungerer sjelden når det er snakk om mama og pappa. Bli enige, og varsle konsekvenser. Kan hende det er for sent for de store barna.

Mannen min er tysk og han innførte noen regler som jeg først syntes var litt heftige, men som jeg nå mener er fantastiske. I hele omgangskretsen vår er barna våre de eneste som sitter ved matbordet under hele måltidet - frivillige. De smaker på alt. Klart de får stå opp når de er ferdige, fordi alle andre barna har forduftet fra fulle tallerkener for lengst. De helnorske barn blir da sulten igjen fem minutter senere, og får gjerne godteri istdf mat. Det forsterker den vonde sirkelen.

Anonymkode: ee73c...5f5

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min er tysk og han innførte noen regler som jeg først syntes var litt heftige, men som jeg nå mener er fantastiske. I hele omgangskretsen vår er barna våre de eneste som sitter ved matbordet under hele måltidet - frivillige. De smaker på alt. Klart de får stå opp når de er ferdige, fordi alle andre barna har forduftet fra fulle tallerkener for lengst. De helnorske barn blir da sulten igjen fem minutter senere, og får gjerne godteri istdf mat. Det forsterker den vonde sirkelen.

Jeg skjønner ikke at dette skal være så unikt. Nå har jeg snart voksne barn, men dette har vært vanlig blant alle de ungene jeg har hatt kontakt med i min karriere som mor, tante og venninne. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner det ikke heller, mildt sagt. Mulig vi har litt vel antiautoritære venner?

Skrevet

Er det bare jeg som synes dette høres veldig velkjent ut tro? Mine to var ganske tett i alder, og samme kjønn - selvsagt blir det lyd av sånt. Noe annet ville ha vært litt merkelig synes jeg. Når flere barn er sammen på ei lita hytte så blir det kaos ja. Dette roer seg såklart når de blir eldre (etter 15 år vil jeg si), men slitsomt er det mens det står på. Vil vel heller råde dere til å dele dere opp litt, at far reiser alene med barna også kan dere reise når barna er hos sin mor. Ingen grunn til at alle skal reise samtidig når det bare blir slitsomt.

Anonymkode: ce2dc...93a

Skrevet

Synes ikke dette hørtes unormalt ut. På hytter o.l. så blir man nærmere enn man er hjemme, man har ikke eget rom, e.l., og det blir derfor mer frustrasjon. Hva om dere prøver å finne på mer ting sammen? Sette dere med brettspill? Gå tur sammen? 

Jeg har på følelsen av at det ikke er mine, dine, våre barn her, men et felles og resten hans? Eller er noen av dem dine? 

Anonymkode: f0d53...8ab

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en familie på 6( mine , dine, våre). Ungene er i skolealderen og den yngste er 2 år. Vi er ofte på fjellet, men de bare surrer rundt, herjer, spiller på ipad. Man kan ikke sende dem å pusse tennene uten at det blir bråk og tull. Det går ikke an å hå en hyggelig måltid. Enten diskuterer de og er uenige eller tuller de , slurper, er høylytte... De er ikke så mye ute heller. De har ,,ingenting å gjøre på,, De står på ski en gang hver dag men samboeren sier at det er mye tull i skibakken også. Når vi legger to åringen må vi passe på at plutselig en av de begynner å skrike eller gaule . Leker, klær, ipader alt er bare slengt rundt og faren rydder hele tiden. Jeg blir bare sliten og frustrert å være her. Jeg bruker alt tiden min på å gi beskjed eller prøve å roe dem ned. Faren er servicestajon og det gjør ikke ting bedre.

Er det urimelig av meg å slutte å være med på hytten? Jeg er uansett inne nesten hele tiden. 2 åring aker litt og leker og det er alt. 

Slik blir det med folk som utsetter sine egne barn for "mine, dine og våre"...

Anonymkode: 975a0...0bb

• Liker 1
Skrevet

Vi har et stort hytte og alle har eget rom. Først laget vi et fellesrom med etasjesenger men det ble så mye bråk at vi måtte  dele dem . Jeg tar en pause fra hytten på en stund . Han får reise med alle og stå litt på ski. 

Ts

Skrevet

Tror nok at dere to voksne må bli enige. Men kanskje hvis du blir hjemme og han må ta seg av ungene en hel helg alene der de bare bøller rundt, at han ser det litt annerledes?

Hos oss var det slik at vi var på besøk hos besteforeldrene (svigers). Der var alt lov og hvis huset var fullt av søskenbarn i tillegg så fikk de herje til langt på natt, selv etter at besteforeldrene hadde lagt seg. Det medførte at vi ikke gadd å reise dit lenger. Jeg ønsker å kunne legge meg i "vettug" tid selv når jeg har fri og ønsker da ikke at det skal være mye støy i huset (jeg mener veloppdragne unger skal ta hensyn etter at folk har begynt å legge seg). 

Hadde ungene her bare laga rabalder på hytta hadde jeg sendt de ut, uten voksne. Tror ikke det hadde vært så kjekt i lengden (selvfølgelig forklart de hvorfor de må ut). 

Anonymkode: 4ce02...24e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...