Lineb Skrevet 7. februar 2016 #1 Skrevet 7. februar 2016 (endret) Hei. Jeg er så godt som aldri syk, så det skal ikke ses bort i fra at når jeg først er det, - at jeg tror jeg er sykest i verden og syns veldig synd på meg selv. De to siste dagene har jeg slitt med forstoppelse, mest sannsynlig pga. at jeg nå kun spiser glutenfritt, regner jeg med, men det er så ufattelig vondt! Hele magen min verker konstant og jeg har kjempe mageknip, men jeg får ikke ut noenting! Er forresten også rimelig sikker på at jeg har sprukket et blodkar, da jeg fant en del blod på papiret. Det er natt til søndag, altså et og et halvt døgn til legekontoret åpner igjen. Er det noe som vet om dette kan vente til mandag? Jeg føler meg superdum som spør, men har som sagt aldri slitt noe særlig med noe sykdom som helst. Jeg ville jo i grunn følt meg dum hvis jeg ringte legevakta nå også. Endret 7. februar 2016 av Lineb Ville kutte ned på personlig informasjon.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2016 #2 Skrevet 7. februar 2016 Det er ikke farlig å være forstoppet i to dager, selv om det er ubehaglig. Hemoroider og sprekker i anus kan være årsaken til blodet du fant på papiret. Begge deler en ganske vanlig å få ved forstoppelse, da man gjerne sitter å trykker hardt over lang tid. Spis fiberrik mat, drikk rikelig med vann og vær i aktivitet. Dersom det ikke setter fart på sakene, kan du prøve avføringsmiddel for å hjelpe til. Hvis du føler avføringen sitter fast nede i rektum kan en type avføringsmiddel kalt microlax eller lignende settes inn bak for å løsne opp litt. Dersom problemet er lenger opp kan laktulose, parafin eller andre midler du drikker være til hjelp. Dette får du kjøpt reseptfritt på apoteket. Å ringe legevakten er ikke nødvendig. Jeg heller ikke tatt kontakt med fastlege før reseptfrie midler er prøvd. Er ikke mye mer legen kan gjøre. Det du kan gjøre nå i helgen er å drikke vann, være i aktivitet og spise fiberrikt brød, myk frukt og grønnsaker. Anonymkode: 370b7...7e4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2016 #3 Skrevet 7. februar 2016 Som personen over sier. Jeg har slitt med det samme av og på i 2 måneder jeg nå... (gravid). Det kommer i perioder, men det går gjerne to dager mellom hver gang jeg får avføring. Og smertene.... hemoroidene som kommer av det. Uff. Unner Ingen det. Svisker får i gang systemet om du ønsker å begynne i dag. En "overdose" av lakris kan også være løsende for magen. I morgen anbefaler jeg deg å kjøpe Dulphalac (lakserende middel). 15 ml 2 ganger daglig. Om du får diaré minker du dosen. Om du ikke merker noe særlig kan du øke til 20 ml. Det fungerte etter første dose for min del, og jeg tar Dulphalac regelmessig når jeg kjenner at jeg blir oppblåst og treg i magen. Jeg prøvde først svisker, frem til jeg lærte at gravide kan ha lakserende middel. Måtte lage sviskekompott for å få det ned, men det fungerte bra. Ellers er det hjelpende å drikke mye vann, spise fiberrik mat (og mye frukt). Om hemroidene ikke gir seg og blir plagsomme, finnes det reseptfrie salver på apoteket. Jeg dro til lege for å få hjelp, og fikk samme svar der. Dulphalac og mikrolax er begge reseptfrie og jeg kunne spart meg turen til lege for å få svar på det.... Men igjen. Ikke farlig, bare veldig plagsomt, og vondt om man er uheldig og får hemroider av det. For DET kan være smertefullt Anonymkode: 42f97...3d2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2016 #4 Skrevet 7. februar 2016 Hvorfor spiser du glutenfritt? Tåler du det ikke? Hvis du ikke har intoleranse eller cøliaki er det bare tull. Spiser du for sjelden? Da hjelper det å spise et skikkelig måltid. Brukt røyk, snus? Det har jeg. Når jeg sluttet/trappet ned stoppet alt opp, men satte i gang for fult når jeg putta snus i kjeften igjen Anonymkode: 08609...9d7
Lineb Skrevet 7. februar 2016 Forfatter #5 Skrevet 7. februar 2016 Hei, og takk for mange gode svar og tips! Som svar til deg over her: jeg spiser glutenfritt fordi jeg ble diagnotisert med cøliaki for to måneder siden. Sliter ennå i dag, men skal prøve ut noen av tipsene jeg har fått i morgen når butikkene åpner
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2016 #6 Skrevet 7. februar 2016 Forstoppelse kan faktisk være farlig om det går mange dager mellom de gangene man får avføring. Ble selv innlagt på sykehus pga det. Da var det ekstremt vondt og tarmen hadde stoppet helt opp (paralytisk ileus). Men det er mye man kan prøve før man havner der. Kjøp for eks Dulcolax stikkpiller eller Klyx på apoteket, om det føles akutt. Som forebyggende og litt tregere behandling er Laktulose/Dulphalac et mildt avføringsmiddel som ikke gir tilvenning. Aktivitet, kaffe og mye vann kan også hjelpe på systemet. Anonymkode: 93b53...9ee
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2016 #7 Skrevet 7. februar 2016 2 timer siden, Lineb skrev: Hei, og takk for mange gode svar og tips! Som svar til deg over her: jeg spiser glutenfritt fordi jeg ble diagnotisert med cøliaki for to måneder siden. Sliter ennå i dag, men skal prøve ut noen av tipsene jeg har fått i morgen når butikkene åpner Du må få oppfølging av ernæringsysolog slik at du lærer deg å sette sammen et godt kosthold, med tilstrekkelig fiber til at du ikke blir forstoppet. Kivi inneholder mye fiber, det samme gjør svisker, så dette bør du kunne få i deg daglig. Ellers kan du gå på apoteket og få hjelp med problemet ditt der. Legen kan ikke gjøre stort annet så tidlig i forstoppelsen din enn å sende deg til apoteket. Så til spørsmålet ditt om forstoppelse kan være farlig. Tenk deg tarmen som et pølseskinn. Når du stapper tilstrekkelig med innhold ned i pølseskinnet, så vil det tøye seg til et bristepunkt avhengig av hvor mye du stapper nedi og hvor tøyelig det er. Tarmene tåler normalt sett en god del, men på et punkt så får også tarmen nok. Noe forstoppelse når tarmen inni mellom får tømt seg er ikke så risikabelt som når en ikke får tømt tarmen på dagesvis og ukesvis. Anonymkode: 173eb...d4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå