Gå til innhold

nettbestilling for endte gang

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har noen spørsmål om nettbestilling.

Håper noen gidder å svare på disse spørsmålene for 100'ede gang.

1: er tollgrensa på 200 eller 1000kr?

2: Hvis den blir stoppa i tollen, hva skjer da?

Må man da betale dem cash eller noe?

3: Hvordan få den til å ikke bli stoppa i tollen?

4: hva med moms? Betales det når pakka hentes??

eller trekkes moms fra visakortet??

For hvis jeg bestiller for.eks 1500, blir ikke mer som blir trukket fra kortet da, eller?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

OG ett spørsmål til!!!

har det noe å si om kortet ikke er mitt?

vil det bli noe kluss da? pga addresse og sånt... ??

Gjest Anonymous
Skrevet

1) Tollgrensen er på 200 kroner. Grensen for gaver er på 1000 kroner. Dette gjelder gaver fra privatpersoner, tollvesenet har sagt at de ikke lenger vil akseptere pakker merket "gave" fra firmaer. SÅ ved nettbestilling er tommelfingerregelen 200 kroner inkl porto.

2) Overveldende sannsynlighet for at den blir stoppet. Du vil da få et brev fra posten som sier at det er kommet en ufortollet sending og bla, bla, bla... Du har da to muligheter:

a) Posten fortoller for deg. Du sender da inn en lapp som bekrefter at du tillater dette og kan ogå krysse av for at du vil gjøre det på denne måten i fremtidige sendinger. Posten sender da regning på 70 kroner i gegyr, samt moms på 25 prosent. Kosmetikk osv vil som ikke ha toll, men dersom det er tollbelagt, blir det cirka 10 prosent ekstra. Dette betaler du på postkontoret der du henter pakken.

B) Du fortoller selv. Du trenger da brukernavn på tolldirektoratets sider, dette bestiller du på nettet, og de sender i posten. Du må likevel betale 70 kroner i gebyr, så egentlig er det enklest å la posten ta seg av det...

3) Som sagt, nesten alt blir stoppet. Nytter heller ikke å merke som gaver. Det eneste du eventuelt kan gjøre er å be dem skrive ned verdien, slik at det blir mindre å betale moms av. I tillegg har jeg hatt bedre hell med gaver fra land nært Norge, feks LookFantastic har faktisk ikke blitt stoppet hos meg, og har bestilt der to ganger. Alt fra USA og Strawberrynet derimot... :(

4) Se oppe. Det firmaet trekker på VISA-kortet ditt, er oppgjør mellom deg o gfirmaet. Fortolling er mellom deg og tolldirektoratet/posten. De har heller ikke tilgang til dine kortopplysninger.

Dersom kortet ikke er ditt, er det slik at du på de aller, aller fleste nettbutikker fyller inn to adresser, en adresse som kortet er registrert på, og en adresse som varen skal sendes til.

Norske tollregler er noe dritt.... :(

Gjest Anonymous
Skrevet
1) Tollgrensen er på 200 kroner. Grensen for gaver er på 1000 kroner. Dette gjelder gaver fra privatpersoner, tollvesenet har sagt at de ikke lenger vil akseptere pakker merket "gave" fra firmaer. SÅ ved nettbestilling er tommelfingerregelen 200 kroner inkl porto.

2) Overveldende sannsynlighet for at den blir stoppet. Du vil da få et brev fra posten som sier at det er kommet en ufortollet sending og bla, bla, bla... Du har da to muligheter:

a) Posten fortoller for deg. Du sender da inn en lapp som bekrefter at du tillater dette og kan ogå krysse av for at du vil gjøre det på denne måten i fremtidige sendinger. Posten sender da regning på 70 kroner i gegyr, samt moms på 25 prosent. Kosmetikk osv vil som ikke ha toll, men dersom det er tollbelagt, blir det cirka 10 prosent ekstra. Dette betaler du på postkontoret der du henter pakken.

B) Du fortoller selv. Du trenger da brukernavn på tolldirektoratets sider, dette bestiller du på nettet, og de sender i posten. Du må likevel betale 70 kroner i gebyr, så egentlig er det enklest å la posten ta seg av det...

3) Som sagt, nesten alt blir stoppet. Nytter heller ikke å merke som gaver. Det eneste du eventuelt kan gjøre er å be dem skrive ned verdien, slik at det blir mindre å betale moms av. I tillegg har jeg hatt bedre hell med gaver fra land nært Norge, feks LookFantastic har faktisk ikke blitt stoppet hos meg, og har bestilt der to ganger. Alt fra USA og Strawberrynet derimot... :(

4) Se oppe. Det firmaet trekker på VISA-kortet ditt, er oppgjør mellom deg o gfirmaet. Fortolling er mellom deg og tolldirektoratet/posten. De har heller ikke tilgang til dine kortopplysninger.

Dersom kortet ikke er ditt, er det slik at du på de aller, aller fleste nettbutikker fyller inn to adresser, en adresse som kortet er registrert på, og en adresse som varen skal sendes til.

tusen takk for godt svar.

Men lett skal det ikke være nei...pføyyy :)

Skrevet

1. Ikke helt riktig. Det er 200 kroner eksl porto.

2. Forsendelser som har en verdi mellom 200 og 1000 kr og er til privatpersoner blir fortollet av posten uansett. Noe de kaller forenkelt tollbehandling. Du får et COD-oppkrav i posten og kan gå rett på postkontoret for å hente pakken og betale momsen. Koster 70 kr.

Spedisjonsfirmaene har ikke tilgang til dette enda, så får du pakka di med feks DHL, UPS el så kan du fortolle selv på toll.no eller be de fortolle for deg.

Momsen er forøvrig på 24% og tollsatser varier fra noen få prosent og oppover. I tillegg er det jo mange andre avgifter som beregnes på visse varer.

3. De fleste seriøse firmaer ønsker ikke å sette en feil verdi på pakken da dette er ulovlig. Også lett for tollvesenet å finne ut av, men klart de fleste pakkene blir jo ikke kontrollert av tollvesenet. Men settes det på en utrolig lav verdi så vil de jo bli mistenksomme og sjekke pakken din.

4. Men det finnes firmaer som skriver hele kortnummeret og utløpsdato på papirene de sender med pakka.

Skrevet

Betyr dette at når venninna mi sender en pakke fra Frankrike til en verdi av 800,- til meg må jeg betale toll, (altså det som kalles forenklet tollbetaling) på 70 kr? Venter nemlig en brylluppspresang nå en av dagene og visste ikke om dette.

Skrevet
Betyr dette at når venninna mi sender en pakke fra Frankrike til en verdi av 800' date='- til meg må jeg betale toll, (altså det som kalles forenklet tollbetaling) på 70 kr? Venter nemlig en brylluppspresang nå en av dagene og visste ikke om dette.[/quote']

Neida, om hun har skrevet en verdi på 800 kr på pakken så er det fritt inn. Gaver fra privatperson til privatperson er fritt så lenge det er under 1000 kr.

Uttrykte meg kanskje litt uklart.

70 kr er gebyret posten tar for den forenklete tollbehandlingen. Men pakken din skal jo ikke fortolles da det er gave under 1000 kr, og da skal du selfølgelig ikke betale for en tjeneste du ikke bruker.

Skrevet

Handler mye på Lookfantastic.com og prøver stort sett å holde meg under kr 200. Men - det er jo ikke alltid mulig, men har aldri opplevd å bli fortollet:) Så alt blir nok ikke sjekket...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...