Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kreft - og derfor må jeg nesten ha en reserve :) Men jeg har gått opp 10 kg siden jeg begynte på kuren, og det er absolutt ikke trivselsvekta mi! 
Men jeg kan vel "slanke" meg uten å slanke meg, dvs bevege meg mer og spise litt mindre usunt? Så går jeg jo automatisk litt ned... for med slanking mener de vel mer sånne dietter der jeg kun spiser så og så mange kalorier osv...

og sånn er jeg ikke intr i :)

Jeg trenger en reserve og har ikke tenkt å bli supertynn, men litt mindre mage - så jeg føler meg vel. For jeg føler meg egentlig ganske frisk til tross for tilstanden min, og akter å holde meg sånn og. Dessuten tror jeg overvekt øker sjansen for at jeg blir dårligere og får spredning...

og det vil jeg jo helst unngå. 

Anonymkode: 8c6e6...d42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt dette burde du fått informasjon om.

Det anbefales at kreftpasienter trener litt hvis de orker, men hvis de ikke orker trene, er mosjon så ofte du orker det nest beste, og du kan jo starte der. :)

Dessuten anbefales det også å spise sunnest mulig, men også å spise nok.  Å gå noe særlig ned i vekt er ikke bra, men du kan i alle fall bremse en vektoppgang.

Sukker og raske karbohydrater er det anbefalt å begrense inntaket av, med unntak av hvis dette er det eneste de får i seg grunnet kvalme.

Anonymkode: e1d2c...735

• Liker 3
Skrevet

Forresten: God bedring.  :blomst:

• Liker 1
Gjest Honeyblossom
Skrevet

Så lenge du gjør det på en sunn måte kan jeg ikke se at det skulle være noe problem. Du kan jo sikkert snakke med legen din også og høre hva han/hun mener :) 

Skrevet

Et sunt kosthold er jo viktig for deg uansett. Så om du spiser nok og riktig, så vil jo kroppen være mer rustet enn om du skulle leve på raske karbohydrater.

Anonymkode: 7de50...64d

• Liker 1
Skrevet

Dette syns jeg du burde diskutere med dine behandlere. Kreft er en alvorlig og kompleks sykdom, og jeg anbefaler deg sterkt å lytte til ekspertisen, ikke tilfeldige folk på internett.

• Liker 21
Skrevet
1 time siden, Viktualia skrev:

Dette syns jeg du burde diskutere med dine behandlere. Kreft er en alvorlig og kompleks sykdom, og jeg anbefaler deg sterkt å lytte til ekspertisen, ikke tilfeldige folk på internett.

Dette!

Anonymkode: dae43...144

• Liker 4
Skrevet

Dersom du skal ta cellekur kommer du vel uansett til å bli så kvalm at det blir vanskelig å spise. Syns det er urovekkende at du tenker vekt når du har en alvorlig sykdom...

Anonymkode: 3ec94...062

• Liker 4
Skrevet

Hva sier legen din? Det er det viktige her. 

Ellers: God bedring. :dagens-rose:

Anonymkode: ec275...f17

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Viktualia skrev:

Jeg er enig i dette.

Jeg forstår trådstarter slik at hun hadde diskutert det med sine behandlere, men at hun ikke har fått andre råd om aktivitet og kosthold enn at hun ikke skulle gå ned i vekt, og at hun spurte her fordi hun følte svaret var utilstrekkelig.

Dette er noe helt annet enn hva vi opplevde da familiemedlemmer ble rammet av kreft.  Vi fikk ganske spesifikke råd om aktivitet og kosthold tidlig i forløpet.

Et tilrettelagt opplegg med aktivitet og riktig kosthold kan forebygge plager av sykdommen og behandlingen, redusere sjansen for tilleggssykdommer, dempe plager om og når disse oppstår, og ikke minst forebygge tap av muskler, noe som er vanlig ved kreftbehandling.

Og vedrørende kosthold og trening ved kreftsykdom. 
Det ble til oss påpekt at både slanking og trening er nedbryting av kroppen, og at vi derfor måtte være speiselt oppmerksomme på balansen mellom aktivitet, hvile, kosthold, og væskebalanse for å bygge opp kroppen i stedet for å bryte den ytterligere ned.

Alt dette er noe trådstarter skulle fått høre fra behandlerne sine, og jeg håper hun tar det opp med behandlerne på nytt igjen.  Nok og riktig informasjon er viktig.

God bedring til deg trådstarter. :)

Anonymkode: ca169...077

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du skal ta cellekur kommer du vel uansett til å bli så kvalm at det blir vanskelig å spise. Syns det er urovekkende at du tenker vekt når du har en alvorlig sykdom...

Jeg må si jeg tenkte det samme.....

Jeg kunne skjønt det om det var snakk omhelsefarlig vekt som kunne forverre kreften- men her får jeg inntrykk av at TS har spiseproblemer i tillegg som absolutt vil bli slank når livet står på spill.

Så utrolig trist.......

Anonymkode: bf3ed...a5c

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må si jeg tenkte det samme.....

Jeg kunne skjønt det om det var snakk omhelsefarlig vekt som kunne forverre kreften- men her får jeg inntrykk av at TS har spiseproblemer i tillegg som absolutt vil bli slank når livet står på spill.

Så utrolig trist.......

Anonymkode: bf3ed...a5c

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er verken urovekkende eller trist. Skal hun kun gå rundt å tenke på kreften sin hele tiden? For ett liv.

Skrevet

Jeg skjønner TS godt. Når jeg hadde kreft gikk jeg opp mange kg pga veldig sterke steroider jeg fikk ifbm cellegift. Grunnet hvor kreften satt så var det også veldig mye mat jeg måtte unngå - f.eks stekt mat, krydder, alt med melk, alt med fiber, inkl frukt og grønnsaker. Mulighetene for et sunt kosthold var derfor ikke-eksisterende. Etter hvert som jeg la på meg så begynte jeg å få store bekymringer om vekten. Alle vet at overvekt og usunn livsstil er en risikofaktor både for kreft og for tilbakefall. Jeg var bundet til sengen så aktivitet var helt utelukket. På toppen av alt så fikk jeg kaloritette næringsdrikker på sykehuset siden jeg ikke kunne spise mat med næringsstoffene kroppen trengte. 

Selv om jeg hadde en livstruende sykdom så, ja, jeg bekymret meg om vekten i tillegg. Det ene utelukker ikke det andre. Det er ikke sånn at fordi man har store bekymringer så er det ikke plass til små. 

Jeg har ikke så gode råd til deg, TS, annet enn at alt vil gå seg til når du blir frisk/friskere. Kanskje du er friskere allerede og det er derfor du vil ta tak i det? Jeg begynte sakte med å gå. Med støtte. 10 min ut og 10 min tilbake. Etter et par mnd så kunne jeg gå lange turer. Hva jeg kunne spise normaliserte seg gradvis og vekten gikk ned av seg selv. Bare det å kunne gå over fra melkefri til laktosefri og kunne begynne å spise enkelte grønnsaker igjen gjorde stor forskjell. 

Du har tilgang på ernæringsfysiolog på sykehuset - bruk denne. Få hjelp til å sette opp en plan ut fra det du kan/vil spise. Og masse, masse lykke til

Anonymkode: 0a9c6...cb9

• Liker 3
Skrevet

Du ble tillagt mye i denne tråden TS.

Sunn mat burde du uansett ha fokus på. Det vil kun gjøre godt for kroppen din. Ta hensyn til hva slags råd du har fått. Du burde nok ikke være i en negativ energibalanse, da kroppen din trenger å bruke all energi nå på å bli frisk. God bedring.

Anonymkode: 4e087...dd6

Skrevet
5 timer siden, Adara skrev:

Det er verken urovekkende eller trist. Skal hun kun gå rundt å tenke på kreften sin hele tiden? For ett liv.

I tittelen står det "får ikke lov å slanke meg". Du syns ikke det er litt rart? Hvor gammel tenker du at TS er? Hvem kan si til en kreftpasient at den ikke burde slanke seg? Tenk litt på slike ting og kanskje du skjønner litt mer

Ingen som sier at hun skal tenke på kreften hele tiden, nå overdriver du. Det fins andre ting enn vekt og kreft det går an å tenke på. At hun skal tenke på noe annet enn vekt betyr ikke at hun må tenke på kreft.

Skrevet

Jeg formulerte meg nok litt feil - jeg er trådstarter.
mener ikke at jeg vil slanke meg, men de ssa direkte - at jeg bør i alle fall ikke slanke meg!
men å leve sunt - og gå ned i vekt pga det, er vel ikke å slanke seg? Siden jeg har gått opp 10 kg!

Jeg er litt som en av de i tråden, får ikke spise diverse ting pga operasjonen jeg har hatt. Og da har det vært lett å ty til raske karbohydrater. og når man går hjemme og depper, er det lett å bli liggende i sofaen og se på såpe og spise usunne ting!
Derfor vil jeg ta tak i dette, få mer mosjon og spise sunnere! Og bivirkningen blir nok at jeg går ned i vekt, får mer velvære og mer energi. Man kan se bra ut selv om man har kreft, det har med psyken å gjøre. Jeg føler meg så mye friskere når jeg har fått stelt og sminket meg, eneste er at jeg føler jeg ser så kraftig ut nå. Det burde nok vært mitt minste problem, men tro meg - selv det å føle at en ser ok ut har noe å si for helsen, den psykiske! Og med den psykiske helsen skal jeg gjøre mitt for å bekjempe denne sykdommen, selv om jeg kanskje aldri blir frisk!

Tror en må være i samme situasjon for å forstå. Før trodde jeg og at man bare la seg ned for å daue, men jeg kan jo ikke gjøre det i 10 år.... eller mer, kanskje blir jeg frisk igjen og.

Men for å øke sjansene, så er det jo ikke dumt å leve litt sunnere da :) Og jeg går ned i vekt, men ikke ved å slanke meg - da tenker jeg sånne kurer, det er det jeg må unngå. 

Mvh trådstarter

Gjest SykkelJenny
Skrevet (endret)

Da min mann hadde kreft fikk vi samtale med en ernæringsfysiolog på sykehuset. Vi fikk uvurderlig hjelp og gode råd hos henne.

Endret av SykkelJenny
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg formulerte meg nok litt feil - jeg er trådstarter.
mener ikke at jeg vil slanke meg, men de ssa direkte - at jeg bør i alle fall ikke slanke meg!
men å leve sunt - og gå ned i vekt pga det, er vel ikke å slanke seg? Siden jeg har gått opp 10 kg!

Jeg er litt som en av de i tråden, får ikke spise diverse ting pga operasjonen jeg har hatt. Og da har det vært lett å ty til raske karbohydrater. og når man går hjemme og depper, er det lett å bli liggende i sofaen og se på såpe og spise usunne ting!
Derfor vil jeg ta tak i dette, få mer mosjon og spise sunnere! Og bivirkningen blir nok at jeg går ned i vekt, får mer velvære og mer energi. Man kan se bra ut selv om man har kreft, det har med psyken å gjøre. Jeg føler meg så mye friskere når jeg har fått stelt og sminket meg, eneste er at jeg føler jeg ser så kraftig ut nå. Det burde nok vært mitt minste problem, men tro meg - selv det å føle at en ser ok ut har noe å si for helsen, den psykiske! Og med den psykiske helsen skal jeg gjøre mitt for å bekjempe denne sykdommen, selv om jeg kanskje aldri blir frisk!

Tror en må være i samme situasjon for å forstå. Før trodde jeg og at man bare la seg ned for å daue, men jeg kan jo ikke gjøre det i 10 år.... eller mer, kanskje blir jeg frisk igjen og.

Men for å øke sjansene, så er det jo ikke dumt å leve litt sunnere da :) Og jeg går ned i vekt, men ikke ved å slanke meg - da tenker jeg sånne kurer, det er det jeg må unngå. 

Mvh trådstarter

Jeg syntes ikke du formulerte deg feil.

Jeg har ikke hatt kreft selv, men er kronisk syk, og etter å ha levd med dette i 20 år, samt hatt 3 kreftsyke familiemedlemmer de siste par årene, har jeg da fått med meg en del, og jeg tror ikke man må stå med beina plantet midt oppe i det selv for å forstå hvor viktig velvære er i en utrolig tøff tid.

Som flere har sagt over her, er kosthold og aktivitet viktig, også for kreftsyke, deres helse, og ikke minst velvære.

Men velvære er så mye.
Du har lagt på deg 10 kg, og føler deg ukomfortabel med din nye vekt.
Den er midlertidig! 

Noe har kommet på grunn av medisinene, og er i all hovedsak vannvekt.
Når du er ferdig med behandlingene forsvinner denne av seg selv.
Noe har kommet på grunn av kostholdet, og inaktivitet, og når du begynner spise og bevege deg som normalt, stabiliserer den seg også der du er vant til at den er.

Men kanskje er det ikke riktig at vekten skal være der du trives med å ha den akkurat nå?  Kanskje er det mer riktig at du akkurat nå skal finne andre måter å føle velvære på, enn å gå ned i vekt?  (Kosthold, aktivitet, massasje (avspenning er viktig), nye klær, sminke, fotbehandling, ansiktsbehandling osv)

For uansett hvordan du ser på det, uansett på hvilken måte du går ned i vekt, om det er gjennom diett, aktivitet, eller at det skjer naturlig ved å komme tilbake til gamle rutiner - ved vektreduksjon ligger du i energiunderskudd, det bryter ned kroppen, og dette er noe du må unngå akkurat nå.

Jeg forstår at dette ikke er det svaret du vil høre, men det er utrolig viktig at du ikke gjør noe som belaster kroppen din mer enn nødvendig.  Den sliter nok!
Tenk helse, kosthold, aktivitet og velvære, men vær så snill, ikke tenk vekt. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...