AnonymBruker Skrevet 6. februar 2016 #1 Skrevet 6. februar 2016 Tenker at det kan være lurt å kjøpe litt ekstra nå når kursen er så lav. F.eks koster en andel nå 1900. Da får jeg mer for pengene, altså kan jeg større en større andel enn om den hadde kostet 2100. Da vil dette svare seg når kursen går opp igjen, ikke sant?Jeg sparer fast hver måned, men kjøpte litt ekstra nå siden kursen er lav. Og, er det noen som kan forklare meg hvorfor avkastning er oppsummert for hvert år? I realiteten kan man jo tape alt uansett om man har fått høy avkastning et år? For det er vel ikke slik at man taper eller får ekstra på andelen man har i fondet alt etter som man har hatt positive eller negative avkastning? Så i realiteten er dette kanskje bare en oppsummering, og har ingenting å si når alt kommer til alt? Anonymkode: bfce0...b51
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2016 #2 Skrevet 6. februar 2016 Det er bra om fondet går til bånn om du ikke skal ta ut pengene før om 5-10-20år. Så da er det bare til og kaste litt mer inn i fondet. Når fondet er selvfølgelig på all time high så betaler du selvfølgelig mye for aksjene, og du får ikke så mye for pengene sine. Så SMIL når ting går ned og det er lenge til du skal ta ut pengene Avkastningen på fondet ser du jo på kontoen din, men fondet har oppsummert hvert år siden det er da du får skjermfradrag osv. Et nytt år begynner. Så hadde vært klønete om dem gjorde det fra en annen tid. Du kan absolutt tape alt om du satt alle pengene dine inn når fondet var høyt priset. Men du taper jo aldri pengene før du tar dem ut? Så har du det ikke travelt, så tar du dem bare ikke ut når dem er langt nede. Så enkelt er det. Men har du MASSE penger i fond nå, så hadde jeg tatt endel gevinst ut, for det er ikke bra ut for fremtiden med all gjeld folk har i dagens samfunn. Anonymkode: fd90c...4ac
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2016 #3 Skrevet 6. februar 2016 Kursen er vel ikke "så lav" - bare fordi den nå ligger litt under skyhøy. Vil du fortsatt si at den er lav nå - hvis kursen om tre måneder ligger på 1500? Eller om et år ligger på 1000? Men, så er jo begrepene lav og høy veldig relative når det kommer til akkurat dette. Avkastning er ofte oppsummert per år fordi det er en grei måte å representere den på - da de fleste som kjøper seg inn i fond gjør det for å spare over lengre tid. Men det gir jo i seg selv like mye mening å snakke om avkastning over en måned, eller uke, eller time for den saks skyld. Anonymkode: 93cf6...2f9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2016 #4 Skrevet 6. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og, er det noen som kan forklare meg hvorfor avkastning er oppsummert for hvert år? Aksjefond er ikke som bankinnskudd, man har ikke et innskutt beløp som man får renter av. Man kjøper andeler for en viss verdi, og hvis verdien på andelen stiger så kaller man forskjellen for avkastning. Det er imidlertid hele andelen som har steget i verdi (fordi aksjene har gått opp), det er ikke et beløp som er innskutt verdi og et som er "renter". Den eneste måten å være sikker på at ikke man taper noe av det på seinere er å selge alle andelene og sette pengene i banken. Anonymkode: d6f9c...23d
Nåla-i-veggen Skrevet 7. februar 2016 #5 Skrevet 7. februar 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: og sette pengene i banken. Anonymkode: d6f9c...23d Hvor skatt på renter og inflasjon gjør at pengene mister verdi hvert år. 1
prt90 Skrevet 7. februar 2016 #6 Skrevet 7. februar 2016 Den 6.2.2016 at 16.00, AnonymBruker skrev: Den eneste måten å være sikker på at ikke man taper noe av det på seinere er å selge alle andelene og sette pengene i banken. Anonymkode: d6f9c...23d Da er man ihvertfall sikker på at man taper penger.Renta er jo lavere enn inflasjonen.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå