Perelandra Skrevet 6. februar 2016 #1 Skrevet 6. februar 2016 Hvilke forsterkende adverb brukes i din dialekt? Jeg tenker på ord som har samme betydning som svært, veldig eller meget. Selv kommer jeg fra Aust-Agder. Disse ordene er typiske for dialekten min: himla, sabla, grueli, jysla, ogoskli, steggeli og heljeli. De tre siste er ikke lengre så vanlig blant unge, men brukes fortsatt av folk over femti. Eksempler: "Ho er himla pen", "E e så grueli trøtt" eller "Maden var steggeli go" 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2016 #2 Skrevet 6. februar 2016 Morsomt spørsmål! Jeg kommer fra Gudbrandsdalen, og vi bruker alvåle (alvorlig), sabla, hjelma, fryktle (fryktelig) og kælltåkå. Anonymkode: aa996...7b1 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2016 #3 Skrevet 6. februar 2016 Jeg kom på et par til: abraksle og habbele! Anonymkode: aa996...7b1 1
Gjest FarDareisMai Skrevet 6. februar 2016 #4 Skrevet 6. februar 2016 Innmari og drit- ,som i at maten var dritgod, han er dritkjekk, etc. Da jeg bodde i Bergen, så hørte jeg grådig, istedet. Maten va grådi go.
hjertesukka Skrevet 6. februar 2016 #6 Skrevet 6. februar 2016 (endret) Et uttrykk som jeg regner med har gått i glømmeboka - fra Rogaland - er "gann". Vi kan si om eplene at de var "gannsure". Ja og så "biringt" da. Som betyr veldig dårlig. "Ringt" er dårlig og forsterkes av "bi" foran. Endret 6. februar 2016 av hjertesukka glemte et ord 1
Perelandra Skrevet 9. februar 2016 Forfatter #7 Skrevet 9. februar 2016 Den 6.2.2016 at 15.04, hjertesukka skrev: Et uttrykk som jeg regner med har gått i glømmeboka - fra Rogaland - er "gann". Vi kan si om eplene at de var "gannsure". Ja og så "biringt" da. Som betyr veldig dårlig. "Ringt" er dårlig og forsterkes av "bi" foran. Ja, ringt betyr dårlig. Det får meg til å tenke på julesangen Det lyser i stille grender. Det heter det "Der låg han med høy til pute, og gret på si ringe seng". Da jeg var liten trodde jeg ringe seng var ei seng med bjeller. Et annet forsterkende ord fra mitt hjemsted er gørr. Det er kanskje ikke noe typisk dialektord, men var vanlig da jeg var ungdom på 80- og 90-tallet. Opprinnelig er det et negativt ord som betyr kjedelig, "filmen var gørrkjedelig" eller bare "filmen var gørr". Etter hvert har det også blitt positivt, "kjolen e gørrfin" eller "sjokoladen e gørrgod". Det jo vanlig ellers også at negativt ladde ord også brukes positivt, for eksempel "dødspen", "drittfin" eller "fryktelig god" 2
Campanula Skrevet 9. februar 2016 #8 Skrevet 9. februar 2016 I Nord-Norge (og sikkert flere steder) sier vi "kjæmpe". Kjæmpefin, kjæmpebra osv. I tillegg bruker vi det mindre pene "jævlig", og det brukes både positivt og negativt. 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 #9 Skrevet 9. februar 2016 Kjempe, fantastisk, utrolig, grådig stilig, steike bra til vanlig Ellers før, i mine yngre dager, dødsbra, dødsfint, dritbra, - "døds" og "drit" har gått litt ut av bruk generelt. Hva er det nye nå egentlig? :-O har man gått tilbake til de enklere ordene, som kjempebra, flott, osv? Har ikke så mange av de andre variantene, som himla, innmari osv, synes de er litt sånn man sier bare for å si det. :-P Anonymkode: 513c1...cfb 1
Gjest Bergtekjen Skrevet 9. februar 2016 #10 Skrevet 9. februar 2016 I Vest-Telemark brukar me "gørr" og "ømleg". "Kaka var gørrgod" eller "kaka var ømleg god".
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 #11 Skrevet 9. februar 2016 Er fra Bergen. Grådig, jævla, sinnsykt, satans, himla, evneveikt Anonymkode: 83558...7a5 1
Perelandra Skrevet 9. februar 2016 Forfatter #13 Skrevet 9. februar 2016 28 minutter siden, Karou skrev: I Vest-Telemark brukar me "gørr" og "ømleg". "Kaka var gørrgod" eller "kaka var ømleg god". Har selv bodd i Vest-Telemak, så ømleg kjenner jeg godt til. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #14 Skrevet 11. februar 2016 Nordmøre. Kjøle. "Ta va kjøle godt, kjøle te vér, na der va kjøle stor" osv. Anonymkode: a0d01...3f3 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #15 Skrevet 11. februar 2016 Er fra Hedmark, i mi bygd bruker vi "gær". For eksempel gærpen, gærbra, gærgod,gærstygg, gærfælt. Anonymkode: 3908e...9cf 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #17 Skrevet 12. februar 2016 Jeg er fra et annet sted i Hedmark enn Anonym...9cf, og her sier vi «gør-...»: gørfin, gørbra, gørstygg osv Anonymkode: 88338...0c9
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #18 Skrevet 12. februar 2016 Grasalt, grøsslig Anonymkode: cd665...4db
Rumle Skrevet 12. februar 2016 #19 Skrevet 12. februar 2016 Fantastisk, enormt, sinnsykt, jysla, grådig, ufattelig, jævla, utrolig, vanvittig
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #20 Skrevet 12. februar 2016 Ille! Det var ille moro :-) Anonymkode: 23225...a67
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå