Gå til innhold

Nei, det luker ikke bort useriøse eiere!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man tar 5000kr for en katt så luker det ikke bort useriøse kjøpere! En som mottar en katt gratis kan være like seriøs som en som bruker masse penger på en katt, husk at penger i disse dager er noe stort sett alle har. Gjennomsnittslønnen i Norge er på rundt 400 000kr/året, det forteller meg at 5000kr ikke er en formue for de aller fleste. Det tar ikke lang tid å spare opp den summen, heller ikke 10 000kr. 

Hvis man skal begynne å snakke om summer for å gi katter og andre dyr generelt en høyere status, så må vi snakke om 20 000kr og mer. Hvem som helst kan ikke betale 45 000 kr for en huskatt. Men da kommer problemet med at man faktisk ikke får gitt dyret et nytt hjem. 

500kr som symbolsk sum er en vits, 1000kr er en vits! Og hvor er balansen, hvordan finner man seriøse kjøpere, men unngår å sette prisen så høyt at ingen vil betale for dyret? "Folk" ville ledd av 5000kr for en huskatt. Men samtidig er det lite penger..? 

Anonymkode: 1f24c...d37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ?

Anonymkode: aceb8...c8d

• Liker 1
Skrevet

Det som er viktig er vel hva du får for prisen. Jeg hadde ikke betalt 1000 kroner for en ukastrert katt som aldri har vært hos dyrlegen. Er den kastrert og chippet derimot er det jo billig, dekker ikke engang utgiftene med kastrering. 

Men jeg hadde aldri kjøpt en katt fra noen som lar huskatten parre seg og ikke kastrerer, det er uansvarlig, så jeg hadde kun adoptert via omplasseringssenter.

Og jeg jobber med adopsjon av hjemløse katter - og man luker bort mange useriøse ved å be om en sum for kattene. Men noen useriøse er det fortsatt igjen, de må lukes ut ved å prate med de som vil adoptere.

Anonymkode: 94a53...856

• Liker 5
Skrevet

Jeg har ikke mye respekt for folk som skryter på seg omsorg for katten og som tar en symbolsk sum uten å gi katten noen som hest oppfølging. De avslører seg ganske godt der; de ønsker å fremstå som ansvarlige uten å faktisk ta det ansvaret.

Anonymkode: 8528a...de5

• Liker 2
Skrevet

At mange som får katter gratis er seriøse og ansvarlige katteeiere betyr ikke man ikke luker bort en del useriøse ved å ta penger for katter. Dersom folk har så godt med penger som du påstår; hvorfor er det da et problem å betale for en katt? Folk betaler da for både insekter, edderkopper og akvariefisker.

Som katteeier skal man ikke avle fritt og ukritisk på kattene, men om man nå velger å avle eller opplever et "uhell" med sin utegående hokatt, synes jeg det bare burde mangle at man sørger for ID-chipping, helsesjekk, vaksine, ormekur, bra fór og gjerne også kastrering av kattungene, for så å selge kattungene til en sum som dekker hele eller deler av utgiftene. Det er bra for kattene, katteeierne og faktisk også i det lange løp bra for folk flest, inkludert dem som ikke selv har katt. Dette fordi man vil få mer kontroll på antallet katter og en kastrert katt verken urinmarkerer eller bråker i nabolaget. Færre katter vil også gi mindre innhogg i fuglebestanden.

Så nei jeg synes ikke du har noen gode argumenter for at katter skal være gratis. Har man ikke råd til å kjøpe en katt har man heller ikke råd til å ha katt.

Anonymkode: 70b27...de6

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes forøvrig ikke at 5000 kr er småpenger. Jeg hadde ingen problemer med å betale 7000 kr for katten min, men likevel er 5000 kr mye penger for meg. Hadde jeg ikke villet ta meg råd til katt hadde jeg heller ikke hatt nok lyst til og interesse av å skaffe meg katt. Kattehold er ikke gratis på noen måte så å få seg gratis katt mens man har dårlig råd kan fort bli en tragedie, også økonomisk. Veterinærutgifter vokser FORT og tusenlappene flyr. Slipper man unna større veterinærutgifter har man likevel mat og utstyr til katten.

Med tanke på hvor mye enkelte klager og syter over tanken på å betale for en katt, virker det ikke akkurat som om pengene sitter løst hos folk...

Anonymkode: 70b27...de6

• Liker 1
Skrevet

Ved å ta betalt for kattunger, omtrent uansett sum, får man luket ut dem som er ute etter gratis eller veldig billig og levende fôr til reptilene sine.

• Liker 5
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som er viktig er vel hva du får for prisen. Jeg hadde ikke betalt 1000 kroner for en ukastrert katt som aldri har vært hos dyrlegen. Er den kastrert og chippet derimot er det jo billig, dekker ikke engang utgiftene med kastrering. 

Men jeg hadde aldri kjøpt en katt fra noen som lar huskatten parre seg og ikke kastrerer, det er uansvarlig, så jeg hadde kun adoptert via omplasseringssenter.

Og jeg jobber med adopsjon av hjemløse katter - og man luker bort mange useriøse ved å be om en sum for kattene. Men noen useriøse er det fortsatt igjen, de må lukes ut ved å prate med de som vil adoptere.

Anonymkode: 94a53...856

Problemet er jo vi som ikke får kjøpt via omplasseringssenteret fordi vi må ha innekatt. Vi ender jo opp med å kjøpe rasekatter eller av de som lar huskatten parre seg. Omplasseringssentrene går demed glitt av mange seriøse eiere.

De som selger rasekatter har en ganske stor sjekk av de som kjøper også. Noen selger kun til de med barn, kun til de som skal ha innekatt og så videre.

Jeg er veldig for at det taes en sum for katten. Både for å gi katten verdi, og for å unngå at kattunger blir brukt som mat til reptiler.

Anonymkode: cc2df...a2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...