Gå til innhold

Surrogat for familiemedlem. Noen tanker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si at din datter var infertil men hadde egg.

Hvilken tanker har du rundt at du selv, din kone eller andre, hadde vært surrogatmor?

Anonymkode: 9b832...e89

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av Ravna
Skrevet

Ikke så lenge jeg ikke har fått egne barn.

• Liker 2
Skrevet

Aldri i livet! 

Anonymkode: 32693...340

• Liker 6
Gjest Genevieve
Skrevet (endret)

Jeg tror det hadde blitt vanskelig å gi fra seg et barn man har båret på, kjent sparkene til og født selv. 

Endret av Genevieve
Leif
Skrevet

Jeg synes det er veldig sært.

Anonymkode: 05bd6...813

• Liker 4
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

La oss si at din datter var infertil men hadde egg.

Hvilken tanker har du rundt at du selv, din kone eller andre, hadde vært surrogatmor?

Anonymkode: 9b832...e89

Litt vanskelig i praksis hvis moren er surrogat kanskje? Med tanke på at man burde være under 40..

Anonymkode: 2fecc...84d

Skrevet

For mine søstre kunne jeg blitt det, evt for bestevenninne. men er nok best å ha barn selv først. 

Skrevet

Kunne vurdert det, forutsatt at jeg følte meg ferdig med å få barn selv. Dersom jeg egentlig ønsket meg et til, men ikke kunne få pga samboer så kunne det blitt vanskelig å gi barnet bort. 

• Liker 2
Skrevet

Altså, surrogatmor for egen datter? Er ikke de fleste for gamle til å være surrogatmor når egne barn planlegger å stifte familie?

Men gitt at det er snakk om egne søsken eller noe...

Nei, jeg tviler på at det noen gang blir aktuelt for meg. Kan ikke forestille meg noe mer unaturlig enn å bære frem og føde et barn, for deretter å gi det til noen andre.

Skrevet

Med giveregg går uansett ikke dette i Norge.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Kontormus skrev:

Med giveregg går uansett ikke dette i Norge.

Nei, ikke i Norge, men man kan dra utenlands og få det ordnet, om man har nok penger. 

Anonymkode: 71460...292

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke i Norge, men man kan dra utenlands og få det ordnet, om man har nok penger. 

Ja. Men det er også en prosess når en kommer hjem, for den som føder registreres som mor. 

• Liker 1
Skrevet

Synes egentlig det er en utrolig gave å gi, barnet vil jo alltid være i familien og tilknyttes på denne måten! 

Anonymkode: 8b378...7b4

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Kontormus skrev:

Ja. Men det er også en prosess når en kommer hjem, for den som føder registreres som mor. 

Disse kvinnene kan ikke føde i Norge, av juridiske grunner. De må føde i det landet de har påbegynt prosessen i. Sett deg inn i saken, så forstår du. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse kvinnene kan ikke føde i Norge, av juridiske grunner. De må føde i det landet de har påbegynt prosessen i. Sett deg inn i saken, så forstår du. 

Jeg visste det ikke var lov og føde dem utenlands - og så ta dem med. Men er man pliktig til å opplyse om at en er gravid før en reiser inn til Norge igjen?

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Kunne gjort det for min søster (mine egg og min livmor om nødvendig) el bror/svigerinne (livmor selvsagt, egg ville vært innavl), om jeg var ferdig m barn. Også for eget barn om jeg ikke var for gammel. Og kun hvis de ikke fikk adoptere (feks pga alder el den ene hadde hatt kreft el hadde en sykdom som ekskluderte dem). 

Når man har fulgt noen man er glad tett i deres kamp for å få barn, uten å lykkes, er det ikke noe jeg hadde ønsker mer enn å hjelpe dem med barneønsket. Villert vanskelig å gi det fra meg, derfor viktig at nær familie slik at jeg ville hatt en rolle i barnets liv. Men selvsagt "lett" å uttale seg så lenge det er hypotetisk.

Anonymkode: 819a1...247

• Liker 1
Skrevet

Det hadde jeg rett og slett ikke greid, egoistisk - ja, kanskje! Man knytter seg jo veldig til barnet man har i magen, særlig etter at man har hørt hjertelyden, kjent de første sparkene, ultralyd.... :hjerte: Det å da måtte gi fra seg dette barnet man har båret under hjertet i 9 mnd, nei, det hadde jeg ikke greid! 

Nå hører det med til historien at jeg har hatt et svangerskap der jeg var dårlig fra uke 6 og bortimot ut svangerskapet med hyperemesis og svimmelhet/blodtrykksfall (grunnet lavt BT), så jeg vil heller ikke gå gjennom flere graviditeter enn jeg "må" (selv om forhåpentligvis det neste bærer med seg mindre plager).

Skrevet
25 minutter siden, Kontormus skrev:

Jeg visste det ikke var lov og føde dem utenlands - og så ta dem med. Men er man pliktig til å opplyse om at en er gravid før en reiser inn til Norge igjen?

Man kan få satt inn egg i utlandet, reise tilbake til Norge om man er Norsk statsborger eller har oppholdstillatelse i Norge. Vente til 6 - 7 måned og reise tilbake til landet man har avtale med klinikken i. Bli der til man har født, få ordnet papirer /adopsjon og ta barnet med tilbake til Norge. 

Det var en gang en surogatmor med tvinnger som satt i utlandet..... og ventet på å få riese hjem til nordnorge....Det er ingen forskjell om en bruker en surrogatmamma fra familien eller fra et annet land. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...