Gå til innhold

Hvem burde få jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med flyktninger, arbeidsledige som har blitt oppsagt i oljebransjen, personer på AAP som ønsker praksis osv. Hvem er vi best tjent med å gi arbeid først? Er det lurt å prøve å få noen inn på høyere utdannelse heller enn inn i arbeid?

Jeg tenkte på dette da min søster som har vært syk i to år skal nå inn i praksisplass. Egentlig betyr dette at hun jobber i tillegg til de andre ansatte, men hun får en sjanse til å vise at hun kan jobbe og kanskje bli ansatt senere om der er behov. Er dette greit når der er mange andre mennesker som trenger den jobben? Bare ting jeg lurer på, men som jeg ikke vet nok om.

Hva med flyktningene. Burde de gis jobb der en arbeidsledig trenger en? Man får integrert noen som på lang sikt kanskje har høyere sjanse for å skape problemer?

Samme gjelder kanskje en som har gått på AAP noen år. Denne kan jo havne litt utenfor samfunnet, og dersom den aldri får sjansen kan jo den også bli et problem i lengden.

Noen har få eller ingen venner, dersom man kombinerer dette med arbeidsledighet kan man få mennesker som havner helt utenfor. Depresjon, angst, alkoholmisbruk, kriminell oppførsel (stjeling, innbrudd, vold) er eksempler på det som kan bli resultatet.

Er det eventuelt andre ting man kan gjøre for å løse dette problemet? Kortere arbeidsdager (6 timers dag? Hva er vitsen med å tjene grove penger om du må begynne å bruke dem på sikkerhet fordi der er en økende andel mennesker som vil stjele fra deg for å overleve?) Borgerlønn? Annet?

Anonymkode: 4bb77...06c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Asylsøkere og immigranter skal selvfølgelig få arbeide, før alle andre.
 Noe annet ville sikkert vært ekstremt rasistisk!

Anonymkode: e2a10...074

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wtf? 

Anonymkode: 234fc...1f3

• Liker 1
Skrevet

Jeg irriterer meg bare over at det eksisterer såmye mennesker. Faens mas. 

Anonymkode: 234fc...1f3

• Liker 2
Gjest Hummels
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei omvendt. Alle andre skal få arbeide før asylsøkere og sånt tull.

Gjest Carrie_
Skrevet

Jeg mener nordmenn skal gå først i arbeidskøen. Det står mange friske nordmenn uten jobb som gjerne VIL jobbe og disse burde prioteres. 

Skrevet

De som er best kvalifisert selvsagt. 

Anonymkode: 18b5f...15a

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Carrie_ skrev:

Jeg mener nordmenn skal gå først i arbeidskøen. Det står mange friske nordmenn uten jobb som gjerne VIL jobbe og disse burde prioteres. 

Hva tenker du skjer med flyktningene som ikke er kjent med norsk språk og kultur når de går utenfor arbeidslivet i flere måneder/ år? I verste fall faller utenfor samfunnet/ det sosiale?

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du skjer med flyktningene som ikke er kjent med norsk språk og kultur når de går utenfor arbeidslivet i flere måneder/ år? I verste fall faller utenfor samfunnet/ det sosiale?

De som ikke er kjent med norsk språk og kultur, bør bli opplært i det før de går rett ut i arbeidslivet!

• Liker 1
Skrevet

Den som er best kvalifisert til jobben, uavhengig av hvor vedkommende er i fra. 

Gjest Carrie_
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse burde som Ghostwalker sier, lære seg den norske kulturen og språket først. Har jobbet med mange utlandske som er veldig dårlige i norsk og det blir fort kommunikasjonssvikt, dette blir vanskelig for begge parter. 

Skrevet

Hvor skal de jobbe? I skoler og barnehager/ sykehjem og boliger med psykisk utviklingshemmede. Så må de ha tolker med seg. De skal ha lønn. Det positive er flere hender, men da tar vel alle bhg bare inn enda mer barn slik at de tjener enda mer. Blir spennende tider fremover...

Anonymkode: ada60...827

Skrevet

Jeg synes det er viktig å prioritere unge norske. Det er dessverre utrolig mange unge som faller utenfor samfunnet, mange sliter med angst og depresjoner og disse sykdommene blir bare verre og verre jo lengre man går uten arbeid eller skole. Det er utrolig trist å se, fordi mange av dem er utrolig ressurssterke, men de får ikke mulighet til vise det.  

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor skal de jobbe? I skoler og barnehager/ sykehjem og boliger med psykisk utviklingshemmede. Så må de ha tolker med seg. De skal ha lønn. Det positive er flere hender, men da tar vel alle bhg bare inn enda mer barn slik at de tjener enda mer. Blir spennende tider fremover...

Anonymkode: ada60...827

Blir nok opprettet mange flere stillinger serviceyrker som vaskehjelp, frisører, veiarbeidere, osv, som gjør det billigere å ta i bruk disse servicene. Dem som allerede er lavtlønnede vil få enda lavere lønn. Klasseskillet vil øke. Uansett hvordan vi velger å løse dette problemet så vil det aldri gå bra. 

Anonymkode: 425bf...d7a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...