Gå til innhold

Hvilken babyseng er trygg og god? (Inspirert av annen tråd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I tråden om leandervugge diskuteres det nå hva som er trygg babyseng. Sprinkelseng er farlig, babynest er farlig, samsoving er farlig. Kan noen være så grei å fortelle meg hvilke type senger som blir betraktet som trygge? 

Anonymkode: f93a6...370

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det trygge er at folk ikke skal være hysteriske. Det begynner å gå helt på trynet over hva gravide ikke kan spise, hva baby ikke kan sove med, ditt og datt. Men jeg mener at man ikke skal være helt hysterisk for det er IKKE bra. Jeg har tre søsken, alle sov i sprinkelseng seng, både med og uten senge kant, mamma spiste det henne ville men ved å tenke. Selvfølgelig ikke rått kjøtt osv. Vi lever alle den dag Idag og har det helt fint! 

Anonymkode: 41734...55f

• Liker 1
Skrevet

Sprinkelseng er da trygt, de fleste som selges på markedet (om ikke alle?) er designet slik at barnet ikke kan bli sittende fast på noen måte. Vi har sprinkelseng fra IKEA, med bunn som kan senkes etterhvert som barnet blir eldre. Trygg og god :)

Babynest er helt ok, men personlig brukte vi det ikke på natt hvor jeg ikke kunne følge med. Dette i tilfelle han fikk rullet inn mot en av sidene med ansiktet. 

Samsoving kan gjøres trygt, men her er det lurt å se ann flere ting. Ingen av foreldrene må røyke, man må sørge for at barnet ikke får rullet ut og dersom en forelder sover veldig urolig og beveger seg mye i søvne ville jeg ikke hatt baby i sengen, tilfelle man får rullet over baby. Vi har samsovet, men baby har da ikke ligget i midten pga far. 

Anonymkode: d1d89...f33

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det trygge er at folk ikke skal være hysteriske. Det begynner å gå helt på trynet over hva gravide ikke kan spise, hva baby ikke kan sove med, ditt og datt. Men jeg mener at man ikke skal være helt hysterisk for det er IKKE bra. Jeg har tre søsken, alle sov i sprinkelseng seng, både med og uten senge kant, mamma spiste det henne ville men ved å tenke. Selvfølgelig ikke rått kjøtt osv. Vi lever alle den dag Idag og har det helt fint! 

Anonymkode: 41734...55f

Jeg er enig i at man ikke behøver bli helt hysterisk, men det har kommet en del nye råd med tidene og det er lurt å følge generelle anbefalinger :) at vi lever og at det har gått bra med oss er ikke noe godt argument. 

Skrevet

Grunnen til at man fraråder sengekant er jo ikke bare fordi baby kan åle seg inn i sengekanten å bli kvalt, men også at man tetter til den naturlige tilstrømningen på luft og oksygen. Det er jo det man mistenker kan være en av årsakene til krybbedød, at det blir dårlig luft /luftsirkulasjon nede ved madrassen +++ Derfor er vel sprinkelseng det sikreste alternativet :) For min del velger vi å kjøpe IKEA sprinkelseng fordi den kan stilles i to høyder og man kan ta av fronten med tiden. Da slipper vi å kjøpe tre forskjellige senger på de årene vi har denne ene sengen. På dagtid kan baby fint ligge å pludre i sofaen eller i babygymen. Enten i et nest i sofaen, eller bare med et rullet teppe på siden så baby ikke triller ut.

Anonymkode: 23848...dfa

Skrevet

Her har vi sprinkelseng, kan ikke se at det finnes noen særlig bedre alternativer? Ble gulliver fra ikea da vi har hørt og lest mye bra om den. Vi droppet å kjøpe sånn kant til innsiden av tøy.

Har babynest, men har vel mest tenkt at den er kjekk når vi sitter i sofaen o.l. 

Hvis ungen ikke får sove i sprinkelsenga så kommer vi til å prøve samsoving, kjekt når man nattammer og tenker jeg. Ingen av oss røyker og jeg ligger veldig rolig om natta. Ungen kommer jo til å ligge ved side  av meg. Jordmor sa at man må bare gjøre det man føler er riktig, men ta forholdsregler. Om far har drukket så kan han f.eks ligge på gjesterommet. Sørg for at babyen ligger høyt oppe så den ikke får hele kroppen din over seg om du skulle rulle over osv. Her kommer vi til å prøve oss frem, og prøve å ikke være hysteriske førstegangsforeldre :P

Anonymkode: 4b0ae...1fe

Skrevet

Sprinkelseng er trygt, det er sengekantsom er assosiert med krybbedød (risikoen er fortsatt veldig, veldig lav altså!) - og det kan man jo bare droppe, hvis man ønsker.

Og får man barn må man på et tidspunkt bare slå seg til ro med at ingenting kan være 100% trygt. Om babyen sover i verdens tryggeste seng kan det fortsatt oppstå brann i boligen, eller hva det skulle være. 

Gjest Jokkmokk
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at man ikke behøver bli helt hysterisk, men det har kommet en del nye råd med tidene og det er lurt å følge generelle anbefalinger :) at vi lever og at det har gått bra med oss er ikke noe godt argument. 

Nei.

Men i de tilfellene hvor det har vært snakk om fare for barnets liv har det vært høye og tette sengekanter i veldig varme soverom, innretninger hvor barnets hake ligger ned mot brystet sitt eller der hvor man ikke har praktisert trygg samsoving og foreldrene har sovet tungt.

Det er større sjanse for at dere blir påkjørt av en bil imorra enn at barnet tar skade av sprinkelseng, lav sengekant eller babynest.

Skal man spre frykt får man vise til grunnlag for uttalelsen, og ofte har folk kun lest overskriften og ikke årsaken til ulykken.

Barn har også dødd nettopp av høyeste modell Malm kommode, og gravsteiner. Løsningen er ikke å unngå kommoder fra IKEA eller gravsteiner, men sikre dem for velting.

Skrevet
26 minutter siden, Jokkmokk skrev:

Nei.

Men i de tilfellene hvor det har vært snakk om fare for barnets liv har det vært høye og tette sengekanter i veldig varme soverom, innretninger hvor barnets hake ligger ned mot brystet sitt eller der hvor man ikke har praktisert trygg samsoving og foreldrene har sovet tungt.

Det er større sjanse for at dere blir påkjørt av en bil imorra enn at barnet tar skade av sprinkelseng, lav sengekant eller babynest.

Skal man spre frykt får man vise til grunnlag for uttalelsen, og ofte har folk kun lest overskriften og ikke årsaken til ulykken.

Barn har også dødd nettopp av høyeste modell Malm kommode, og gravsteiner. Løsningen er ikke å unngå kommoder fra IKEA eller gravsteiner, men sikre dem for velting.

Skjønner ikke helt poenget ditt her. 

Man sikrer utifra tilgjengelig informasjon og de til enhver tid oppdaterte anbefalingene. Hva jeg mente var at det er ikke et godt argument at "jeg overlevde fint, selv om ditt og datt", da stadig ny kunnskap har erstattet tidligere råd og anbefalinger. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

at vi lever og at det har gått bra med oss er ikke noe godt argument. 

Enig. De som ikke overlevde har jo ikke mulighet til å uttale seg. Antall barn som dør i krybbedød er KRAFTIG redusert blant annet takket være anbefalingen om å unngå at baby ligger på magen. Det blir for dumt at de det gikk fint med skal påstå "det har gått fint med oss" når de som døde ikke kan si det samme.

Det er mange røykere som kan påstå at det har gått fint med dem, men det betyr jo ikke at det er en tullete anbefaling å ikke røyke...

Gjest Jokkmokk
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke helt poenget ditt her. 

Man sikrer utifra tilgjengelig informasjon og de til enhver tid oppdaterte anbefalingene. Hva jeg mente var at det er ikke et godt argument at "jeg overlevde fint, selv om ditt og datt", da stadig ny kunnskap har erstattet tidligere råd og anbefalinger. 

Poenget mitt er at TS tar uttalelser og råd såpass bokstavelig at det blir fullstendig unyansert utfra det som er kommet av grunnlag for anbefalinger.

Det sier jeg på grunnlag av å ha lest bakgrunnen for anbefalingene om trygt sovemiljø for spedbarn 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...