Gå til innhold

Slank, men konstant oppblåst mage...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fornøyd med kropp og vekt. Hadde jeg kunnet sett ut som jeg gjør om morgenen hele dagen hadde jeg vært fornøyd. Jeg blir så oppblåst utover dagen! Tror ikke jeg er alergisk mot noe, da jeg ikke har noen andre mageproblemer. Tips?

Anonymkode: 464f3...896

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drikker du mye brus?

Anonymkode: 53c98...5ef

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Se på kostholdet ditt.

Sukkerfritt, tyggis, brus, en del grønnsaker, bakverk med gjær etc.

Skrevet

Jeg blir veldig oppblåst av rotgrønnsaker og sitrusfrukt, spiser du mye av det? 

Anonymkode: ca0ec...33f

Skrevet

IFA. Jeg sliter med det samme. Jeg har alltid hatt store problemer med luft i magen, noe som ikke bare er irriterende visuelt sett, men også fysisk ubehagelig, og sosialt belastende (altså, luften prøver jo å lekke ut hele dagen..). 

Jeg har merket meg enkelte matvarer jeg må unngå, som bønner/linser (kjipt, siden jeg prøvde bli vegeterianer), gryn som ikke har fått trekke (havregryn må ligge til trekking minst en halvtime), brød med hele korn/gryn, brokkoli, asparges, kål, rå løk. 

Kaffe kan jeg også reagere stygt på. 

En annen ting er hvordan man spiser og drikker. Jo mer man tygger maten, jo bedre er det. Ikke drikk med sugerør, og unngå ting det er pisket luft inn i (som shaker, la dem roe seg før du drikker dem, og eggedosis/stivpisket eggehvite).

Å drikke nok er også viktig, spesielt om man får i seg mye fiber. 

Jeg har også merket at magen min liker mye fiber dårlig, jeg er faktisk mye bedre i magen i feriene når det er usunt kosthold med lyse rundstykker til frokost, lite grønnsaker, og gjerne pizza og snop til kvelds... 

Anonymkode: 5617d...3a4

Skrevet

Sånn pleide magen min også å være. For meg var stress en stor faktor. Ellers er det noen matvarer som gjør ting verre:

Bønner, potet, visse typer knekkebrød. Kaffe fikk alltid god fart på magen, men det var ofte like greit. Drikker nå litt sterk kaffe om magen går treigt. Ble også oppblåst av feite melkeprodukter, som krem og vaniljesaus.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Drikker du mye brus?

Anonymkode: 53c98...5ef

Nei, men jeg drikker litt farris, ikke hver dag da, men kanskje 3 ganger i uken.  kan det være det? 

Ts

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir veldig oppblåst av rotgrønnsaker og sitrusfrukt, spiser du mye av det? 

Anonymkode: ca0ec...33f

Jeg spiser mye rotgrønnsaker, søtpotet, rødbeter, gulrøtter... Kanskje det er det... :( 

Skrevet
39 minutter siden, Runforit skrev:

Se på kostholdet ditt.

Sukkerfritt, tyggis, brus, en del grønnsaker, bakverk med gjær etc.

Jeg spiser jo alle de tingene, men ikke mengder liksom. Skal det ikke mye til?

ts

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Sukrin (som er et sukkeralkohol) er en dødar for magen min, der skal det nesten ingenting til før jeg er helt ballong. 

Kokte/bakte grønnsaker er lettere for magen å fordøye enn rå grønnsaker. Grove grønnsaker, som kålrot, gulrøtter, søtpotet, etc, er hardere for magen å fordøye enn f.eks. tomat og agurk. 

Tyggis er ille fordi man svelger luft når man tygger. Så om man går og tygger på tomgang svelger man mye unødvendig luft. 

Skrevet

Sukrin og siktet hvetemel gir meg luft i magen. 

Anonymkode: 2ffad...a06

Skrevet

Gluten, laktose og egg er fiender for magen min. Samme med bønner, linser, kikkerter, banan og løk. Kuttet ut dette og magen min fungerer fint igjen. Skal sies at jeg kuttet ut dette i samråd med lege, fordi jeg har vært til mange undersøkelser for å finne ut hva det er som feiler meg.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sukrin (som er et sukkeralkohol) er en dødar for magen min, der skal det nesten ingenting til før jeg er helt ballong. 

Kokte/bakte grønnsaker er lettere for magen å fordøye enn rå grønnsaker. Grove grønnsaker, som kålrot, gulrøtter, søtpotet, etc, er hardere for magen å fordøye enn f.eks. tomat og agurk. 

Tyggis er ille fordi man svelger luft når man tygger. Så om man går og tygger på tomgang svelger man mye unødvendig luft. 

Sukrin spiser jeg aldri. Men om jeg spiser tyggis to ganger i uken, bakte rotgrønnsaker to til tre ganger i uken skulle vel ikke set utgjøre den store forskjellen at jeg hver dydige dag alltid er oppblåst når kvelden kommer?

ts

Gjest Runforit
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Noen er oversensitiv. Kutt ut alt og sjekk forskjellen. Så kan du teste en og en ting etterpå og se om du reagerer.

Skrevet

Gluten/ havremel!!! Har kuttet brød og byttet til knekkebrød uten. Funker som fjell. 

Anonymkode: 5828b...03e

Skrevet

Jeg har IBS, og blir oppblåst av alt og ingenting. Jeg har gode og dårlige perioder. Men syndebukkene er gjerne melk (noen ganger går laktosefritt bra, andre ganger funker ikke kumelk overhodet), sjokolade, grønnsaker generelt (med få unntak). Søt gjærbakst er heller ikke så bra.

Jeg har helt normal livvidde normalt sett, men utover dagen ser jeg ut som jeg er gravid i 6.-7. måned... 

Anonymkode: d98e6...692

Skrevet

Uff, det er slitsomt.  Jeg har 70 cm i livvidde om morgenen mot 90 om kvelden. Ser jo rart ut, og er ofte vondt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...