Gå til innhold

Flere som har fått store utgifter ved overtagelse av ny bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt en eldre OBOS-leilighet i Oslo og utgiftene baller seg på. Får bare lyst å grine pga alle utgiftene. Forrige uke fikk jeg lønn og hver eneste krone gikk med til regninger :( Strømregning på 3000 kr, og har måttet tilkalle rørlegger 2 ganger. 

Er det flere som har opplevd dette? Jeg leste den tilsynsrapporten på visning, og det stod ingenting om noe vannlekkasje der. Men måtte bruke 5000 kr på rørlegger pga det, og den boligkjøperforsikringen hjelper jo ikke en dritt. 

Ja jeg burde spart etc men hadde aldri trodd det skulle bli en økonomisk ruin å flytte. Måtte ta opp kredittkortgjeld på nytt bare for å få råd til mat. Heldigvis får jeg bonus etc snart, da skal alt brukes til å nedbetale dritten. Men sånn som det er nå får jeg jo aldri spart pga jeg går i minus hver mnd, så det blir sånn ond sirkel. 

Anonymkode: 3c3e7...3f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre er det alltid en viss risiko ved kjøp av ny bolig, og alder på boligen har ikke nødvendigvis så mye å si. Man hører om feil ved nybygg som er så ille at hele badet f.eks, må ribbes til veggen og bygges opp fra grunnen av igjen.

Trist at du har opplevd så mye vedlikeholds-regninger i den nye boligen din. Håper det ikke blir flere nå. Lykke til :)

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt en eldre OBOS-leilighet i Oslo og utgiftene baller seg på. Får bare lyst å grine pga alle utgiftene. Forrige uke fikk jeg lønn og hver eneste krone gikk med til regninger :( Strømregning på 3000 kr, og har måttet tilkalle rørlegger 2 ganger. 

Er det flere som har opplevd dette? Jeg leste den tilsynsrapporten på visning, og det stod ingenting om noe vannlekkasje der. Men måtte bruke 5000 kr på rørlegger pga det, og den boligkjøperforsikringen hjelper jo ikke en dritt. 

Ja jeg burde spart etc men hadde aldri trodd det skulle bli en økonomisk ruin å flytte. Måtte ta opp kredittkortgjeld på nytt bare for å få råd til mat. Heldigvis får jeg bonus etc snart, da skal alt brukes til å nedbetale dritten. Men sånn som det er nå får jeg jo aldri spart pga jeg går i minus hver mnd, så det blir sånn ond sirkel. 

Dette blur for dumt! Du kan jo ikke klage på at du får strømregning. Tridde du strømmen var inkludert i prisen på ubestemt tid :fnise:. Og 5000,- til rørlegger kan heller ikke regnes som store utgifter. Det koster å væreboligeier og noe sier meg at du ikke har vært helt oppmerksom på det. 

Anonymkode: b2980...cf9

• Liker 4
Skrevet

Om det ruinerer deg økonomisk med en rørleggerregning på 5000 og en strømregning på 3000 tror jeg ikke det å kjøpe bolig var det smarteste valget for deg. 
Da jeg kjøpte leiligheten oppdaget jeg en vannlekkasje på badet, jeg var lenge redd for at badet måtte rives og bygges opp igjen på nytt, det hadde kostet mangfoldige hundretusen å fikse. Da kan vi kanskje begynne å snakke. Heldigvis så hadde jeg forsikringsselskapet til borettslaget i ryggen og det viste seg til slutt at badet ikke trengte å rives. 
Jeg tror ikke det hadde falt meg inn å gå til forsikringsselskapet med en sum på 5000 kroner en gang. Vil knapt få noe igjen etter egenandelen er betalt. 
Og 3000 i strømregning nå på vinterhalvåret er ikke usedvanlig mye, om du syns det må du begynne å tenke over forbruket ditt. 

Anonymkode: c7019...50c

• Liker 3
Skrevet

Det er nok ganske vanlig at det påløper noen utgifter ved boligbytte. Jeg synes ikke 8000 er store utgifter i den sammenheng. En kollega kjøpte hus og mått drenere og renovere kjeller for over 100.000 kroner etter kjøp... Tok flere mnd å få ordenmed forsikringsselskapet, så de måtte legge ut selv. Det er veldig viktig å ta høyde for endel kostnader når man bytter bolig eller kjøper for første gang. Litt enig med AB over her, at om 8000 kroner velter økonomien din bør du se på tiltak som å spare opp en stor buffer osv for uforutsette utgifter. Ideelt burde du gjort dette før boligkjøp, men det er jo slik man lærer at det faktisk er viktig ;) Regner med det er din første bolig og at du er relativt ung :) 

Ang strøm så kan det være at du har fått en regning basert på stipluert forbruk feks. Sjekk fakturaen nøye, evt ring strømseslakpet og få forklart hva du betaler for, slik at du forstår det.  I såfall avregnes ikke dette før ved årsslutt, men du vil få penger "tilbake" (evt redusert neste regning) om du har betalt for mye. Sjekk om du kan ha en billigere strømavtale. Den bør være av typen spotpris (flytende pris, ikke fastpris, det lønner seg sjelden), etterskuddsbetalt (du betaler for ditt faktiske forbruk, ikke hva selskapet gjetter du skal bruke) og månedlig betaling (da har du best kontroll). Det bør være mulig å betale med efaktura/avtalegiro og da kr 0,- i fakturaavgift OG ikke minst - det bør være kr 0,- i påslag på strømprisen! Da har du en best mulig strømavtale.Godt mulig du må bytte selskap for å få til dette, men det er ikke vanskelig. Du får all info du trenger der du ønsker å tegne ny avtale. Selv bruker vi Kraftinor Lavpris Mobil og er veldig fornøyde med det. Det finnes andre som er akkurat like billige, men de aller fleste tar seg påsag på spotprisen, og det vil du ikke om du kan unngå det. Hvorfor betale mer enn nødvendig.

Lykke til med ny bolig, men kom i gang med å bygge deg opp en buffer, gjerne på et par månedslønninger på konto. Da står du mye bedre rustet til å takle noen overraskelser.

• Liker 1
Skrevet

5000 er IKKE store utgifter! Hvis det ruinerer deg økonomisk har du jo åpenbart kjøpt deg altfor dyr bolig. Man bør alltid ha en buffer på si når man kjøper bolig, det er mye småtteri som kan måtte fikses (og, ja, 5000 er småtteri). 

Utifra overskriften forventet jeg utgifter på et par hundretusen, liksom... 

Skrevet

Som boligeier er 5000 kr en liten sum. Har du så dårlig råd bør du straks prioritere en bufferkonto for det eneste som er sikkert er at før eller siden dukker det opp en slik regning igjen. Spesielt når du har kjøpt en eldre leilighet vil det dukke opp ting.

Har du ordnet strømavtale med en strømleverandør. Dersom du ikke har gjort dette får du levert ventestrøm av netteier og dette er vesentlig dyrere enn spotpris som generelt er billigste alternativet.

Anonymkode: a2934...918

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting av det du skisserer er alvorlig eller dyrt. Dersom under 10 000 velter lasset har du egentlig ikke råd til egen leilighet.

Og om du var så heldig å slippe med 5000 kr i rørlegger på en vannlekasje så burde du hoppe opp og ned i glede. Du ER klar over at slike oftest koster 50 000+ ? :klo:

Og alle boligkjøpere vet (eller burde vite) at du kun kan klage på "vesentlige feil" til forrige eiger. Rettsprasis på "vesentlig" er minst 10% av kjøpesum. Så en bør ha råd til å legge ut noen titusener uten at nattesøvnen ryker...

Anonymkode: c0b4b...b54

Skrevet

Det var en artikkel i en avis i høst at folk bruker ca. 1-500 000 på innflytting i nytt hus.

Alt under 50 000 regner jeg som et minimum.

Alle som klager under 10 000 er urealistiske til hva ting koster.

Anonymkode: 3cf53...b7b

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er svært vanlig, men foreløpig høres det ut som om du har sluppet meget billig unna. Mange sitter igjen med regninger på flere hundre tusen etter boligkjøp og ender opp med å betale alt selv fordi de ikke kommer noen vei med selgers forsikringsselskap.

Er du sikker på at vannlekkasjen er fikset skikkelig?

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og alle boligkjøpere vet (eller burde vite) at du kun kan klage på "vesentlige feil" til forrige eiger. Rettsprasis på "vesentlig" er minst 10% av kjøpesum. Så en bør ha råd til å legge ut noen titusener uten at nattesøvnen ryker...

Anonymkode: c0b4b...b54

Dette.

Noen tusenlapper hist og pist må man regne med når man flytter, det er sjelden at det aldri er noe som må utbedres. For at noe skal være verdt å klage på må man opp i større summer.

Anonymkode: 3d182...a65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...