Gå til innhold

Dere med dårlig snitt fra videregående

Mimmii

Anbefalte innlegg

Snitt på 3-4 er jo helt gjennomsnittlig, og ikke spesielt dårlig? Jeg vil si at snitt under 3 er dårlig...

Anonymkode: 4604b...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å utdanne meg til det:) kan jeg spørre deg noen spørsmål?

1. Jeg vil helst jobbe med voksne, er det vanskelig å få jobb da?

2. Hvordan er arbeidsmarkedet i de store byene?

3. Hva tjener du?

Setter stor pris på svar! :)

Anonymkode: f42b3...7af

De fleste stillingene som lyses ut er i PPT, som i hovedsak jobber med barn. Dersom du kun skal jobbe med voksne bør du satse på å få jobb på sykehus eller på rehabiliteringssenter. Du kan også jobbe privat og dermed bestemme hvilke klienter du vil ha. 

Pr. nå er det tre ledige stillinger, så det er ikke mange stillinger, Noen flere i de store byene, men ikke så mange. I fjor var det vel kanskje opp mot ti til femten ledige stillinger i Bergen og omeng. 

Jeg har en begynnerlønn på 500 000. Noen jeg har studert med at lavere lønn, så det er litt variasjon. 

Anonymkode: 33bc3...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde kanskje tre i snitt fra videregående.

Etterpå startet jeg min egen bedrift, og tjener ganske greit på dette... :)

Karakterer og vitnemål, er virkelig ikke alt her i verden.

Selv om lærerne og andre voksne prøver å innbille deg at dette er fryktelig viktig...

Anonymkode: 68610...7b7

Selvsagt er karakterer og vitnemål viktig.. Enten om det er å søke seg inn på høyere utdannelse eller jobb. Karakterer fra høyere utdannelse er også som regel viktig for å få seg jobb.

Selv gikk jeg ut med 3.3 i snitt. Gikk ut fra ungdomsskolen med 4 i snitt. Hadde to veldig tøffe år på vgs. Kom meg inn på et universitet og fullførte masteren med B i snitt. Det er fortsatt håp for oss som kanskje ikke hadde de beste karakterene fra vgs :)

Anonymkode: d8ac8...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snitt på 3-4 er jo helt gjennomsnittlig, og ikke spesielt dårlig? Jeg vil si at snitt under 3 er dårlig...

Anonymkode: 4604b...be5

Det er jeg forsåvidt enig i (hadde snitt på dette selv), men mange studier har langt høyere inntakskrav/snitt (høyskole/universitet), da hjelper det lite å si at man er gjennomsnittlig.

Det viktigste er uansett at man streber etter å komme inn der man selv ønsker- og da får en jobb man kan trives med resten av livet!

Anonymkode: d9e0e...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt hva jeg hadde...kanskje rundt 3,5 eller 3,6. For min del var det gym og matte som trakk med ned veldig. I dag så er jeg nesten ferdigutdannet lektor. Jeg skal undervise i Engelsk og historie. På universitetet har jeg fått både A og B på eksamen. 

Det som er litt trist med karaktersnittet er at ting du ikke er flink til og som du aldri kommer til å bruke drar deg ned når du søker på høyere utdanning, selv om du vil studere noe du er skikkelig flink it! 

Men det ordner seg nok for de fleste hvis man virkelig vil noe. :) 

Anonymkode: 871b2...3d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dårlig snitt, men studerer nå medisin i Polen og har toppkarakterer i alt. 

Så du kan se på utdannelse i utland, de er ikke like strenge der. 

Anonymkode: 4d65b...8c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Mimmii skrev:

Er det noen av dere med et dårlig karaktersnitt fra videregående, som har et liv dere trives med? Hva gjør dere?  

Jeg har ikke mulighet til å ta opp fag bare så det er sakt, og jeg vil ikke høre om dere som har 5 i snitt og synes det er dårlig.

Ja.Fordi karakterer betyr ikke alt her i livet.

Noen av de lykkeligste folkene jeg vet om er de som gav opp statusjaget.

Anonymkode: f7b24...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hva snittet var, men det var ikke så bra. Jeg var skikkelig dust på VGS. Skjønte ikke "viktigheten" med det. Fikk 5'ere i de fagene jeg likte, ellers var det mye 2'ere. Skulket også en del. Synes det er litt pinlig at jeg var så dum.

Men så lenge du kommer inn på høyere utdanning og skjerper seriøsiteten en del, så ser jeg ingen faresignaler :P

Karakterene fra VGS præger meg på ingen måte i dag, og det tror jeg aldri at dem vil. Det eneste jeg angrer på var at jeg ikke fullførte bachelorgraden fordi jeg ville spare penger. Hadde fått bedre timelønn i de fleste bransjer om jeg bare hadde den bacheloren :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snitt mellom 3-4. Tok opp igjen noen fag + realfag. På Universitetet fikk jeg skikkelig "skoleglød" og har siden gjort det bra både på hovedoppgave og videre i arbeidslivet :)

Anonymkode: 4cf1a...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Jeg hadde veldig dårlig snitt på vgs. Hatet vgs. Husker ikke hva snittet var, men under 4. Tok en bachelor på landet der det ikke var så høyt snitt for å komme inn. . Fikk ganske gode karakterer og kom inn på master. Fikk veldig gode karakterer på master. Har en karriere jeg trives godt med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 4 i snitt, elendige karakterer fra bachelor. Tok lang tid å få relevant jobb, men det ordnet seg etter å ha jobbet mye gratis for å få erfaring. Ikke skyld på karakterer, gjør det beste ut av det. :)

Anonymkode: 95643...7cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 1.8 eller 2.8 i snitt, første året og så fullførte jeg ikke. Ganske så greit liv. Jobber med en bachelor nå.

Anonymkode: b0e9b...b62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ut med 3,5 i snitt om jeg ikke husker feil. Deretter tok jeg master i rettsvitenskap som privatist. Nå er det 11 år siden jeg gikk ut av VGS og har i etterkant vurdert det til at jeg tok en omvei for å komme dit jeg er i dag. Har en jobb i dag som jurist som mange misunner meg og er kjempefornøyd med det jeg har fått til.

Hadde jeg kunne ha dratt tilbake i tid, hadde jeg filleristet den jeg var på skolen og gitt meg selv en skikkelig reality check (og kjøpt noen aksjer i Apple). 

Anonymkode: d5ba4...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gikk ut med 3,5 i snitt om jeg ikke husker feil. Deretter tok jeg master i rettsvitenskap som privatist. Nå er det 11 år siden jeg gikk ut av VGS og har i etterkant vurdert det til at jeg tok en omvei for å komme dit jeg er i dag. Har en jobb i dag som jurist som mange misunner meg og er kjempefornøyd med det jeg har fått til.

Hadde jeg kunne ha dratt tilbake i tid, hadde jeg filleristet den jeg var på skolen og gitt meg selv en skikkelig reality check (og kjøpt noen aksjer i Apple). 

Anonymkode: d5ba4...739

Nå ble jeg nysgjerrig! Hehe. Hvilket rettsområde er det du arbeider innenfor? Jeg er ferdig jurist om ett år, for myee å velge i..

Anonymkode: e9350...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke videregående men er i dag sjef i ett it firma med god lønn og stortrives.

Anonymkode: 5b674...a86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har relativt dårlige karakterer, men da jeg ble ferdig med vgs for 20 år siden, var det ikke så vanskelig å komme inn på studier. På universitetet ble det helt annerledes, fordi jeg da kunne velge emner som JEG var interessert i. Da fikk jeg gode karakterer og tok hovedfag. Jeg fikk 5 i norsk og engelsk på vgs, men 2 i matematikk og samfunnsfag, for eksempel. På universitetet valgte jeg språk, fordi det falt lett for meg, og det var så herlig å bare holde på med fag man liker!

Jeg jobber på universitetet nå. Og ser så mange som søker på studier som ikke kommer inn. Grunnen til at de ikke kommer inn, er at de, som mange andre, søker på de mest populære studiene der du må ha kjempegode karakterer for å komme inn.

Hvorfor ikke søke på et studie der alle kommer inn? Søke på en høgskole/et universitet som ligger i mer grisgrendte strøk, der snittet ikke er så høyt?

Anonymkode: 11312...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...