Gjest gjest1 Skrevet 13. oktober 2004 #1 Del Skrevet 13. oktober 2004 En 11-årig gutt trener fotball på lokallaget sammen med klassekameratene. Han har litt dårligere motorikk enn de andre, så treneren tilbyr seg å gi ham privattime, gratis, en gang i uke. Foreldrene er takknemlige og imponert over initiativet. Noen måneder senere blir gutten innesluttet. Han har ikke lyst å leke med kompisene, vegrer seg for fotballen han elsket og har mest lyst å være hjemme hele tiden. Det drøyer ennå en måned før foreldrene får vite hva som er skjedd. Gutten forteller til slutt at han har blitt misbrukt av treneren på trening. Gutten skammer seg og klarer ikke fortelle alt, men så mye kommer frem at foreldrene skjønner dette er alvorlige saker. Mamma blir fortvilet og pappa blir rasende. Pappa nevner noe av det gutten har fortalt til broren sin og en kompis en kveld på puben. De tre mannfolka bestemmer seg for at dette kan de ikke la passere i det stille. Kompisen vet hvem treneren er og hvor han bor, så de tre drar av sted en kveld til treneres hus. Treneren aner fred og ingen fare og slipper de tre karene inn. De venter ikke på noe forklaring, men går til angrep. Bror og kompis holder tak i treneren mens pappaen slår ham i magen og gir ham et kraftig spark i ballene. Treneren synker sammen. Ballesparket har gjort ham motstandsløs, så de tre benytter sjansen til å gi ham noen velrettede spark mens han ligger nede. De treffer ham i låret, ryggen og hodet. Når de går derifra er ingen av dem blodige, og de er fornøyd med å ha gitt en barnemishandler det han fortjener. Rett eller galt? Er det galt å overlate avstraffing til menigmann? Fikk treneren som fortjent? Ville du gjort det samme eller lignende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cand alt Skrevet 14. oktober 2004 #2 Del Skrevet 14. oktober 2004 Vil man ha et slik lovløst samfunn der det blir opp til hver enkelt å dømme mennesker før de har forklart deg? Denne handlingen tilhører et usivilisert samfunn. Helt klart for et rettsapparat. Noe annet ville være helt bak mål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. oktober 2004 #3 Del Skrevet 16. oktober 2004 Slike folk som denne treneren ville jeg antagelig hatt bange anelser for på å forhånd. Mens andre nok ville sett på ha som helten. Det er derfor jeg alltid tar mine egne valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 17. oktober 2004 #4 Del Skrevet 17. oktober 2004 Galt etter min rettsoppfattning, rett etter min moral.. Nei, er nok glad for at man har et rettssystem, der man dømmes etter gjeldene lover og regler. Og ikke etter impuls, rykter o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 18. oktober 2004 #5 Del Skrevet 18. oktober 2004 Flott at familien tar ansvar for å hevne en urett mot en av sine egne. Godt initiativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Philosophia Skrevet 18. oktober 2004 #6 Del Skrevet 18. oktober 2004 Galt etter min rettsoppfattning, rett etter min moral.. Nei, er nok glad for at man har et rettssystem, der man dømmes etter gjeldene lover og regler. Og ikke etter impuls, rykter o.l. Enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 19. oktober 2004 #7 Del Skrevet 19. oktober 2004 Jeg skjønner faren til gutten. Man blir fortvilet og forbannet når noen har skadet ungen din. jeg sier ikke at det er riktig å gjøre sånn, men jeg forstår det innmari godt. Det gjør jeg virkelig. Etter at min datter ble voldtatt for noen uker siden, og jeg har følt på det sinnet og den avmakten jeg følte i etterkant av det. Etter å ha hørt Liten gråtende på telefonen minutter etter at det skjedde, har jeg ingen medlidenhet med gjerningsmann dersom noen hadde hevet ham i Akerselva - og jeg har heller ingen medlidenhet med treneren i åpningsinnlegget her. men selvfølgelig er det ikke riktig å gjøre sånn... selvfølgelig.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tosca Skrevet 25. oktober 2004 #8 Del Skrevet 25. oktober 2004 Vil man ha et slik lovløst samfunn der det blir opp til hver enkelt å dømme mennesker før de har forklart deg? Denne handlingen tilhører et usivilisert samfunn. Helt klart for et rettsapparat. Noe annet ville være helt bak mål. Enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 25. oktober 2004 #9 Del Skrevet 25. oktober 2004 Tenk om de angrep feil mann, eller om gutten hadde løyet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå