Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en langsiktig plan om å gjøre om "fritidsboligen" til "bolig", men slik det er nå er det altså en hytte vi ikke kan bo fast i.

Hytta er rett ved en høgskole og jeg har blitt spurt om ikke jeg kan leie ut et soverom som hybel. Studenten har sin folkeregistrerte adresse hjemme hos foreldrene så såvidt jeg forstår så er det lov for studenten å leie et rom der som han kan feriere i (samt studere...). Men det høres jo ut som det er lov og jeg vil som sagt få omgjort hytta til bolig etterhvert. 

Er det noen her som har erfaringer/viten om dette tema? Er det i gråsonen eller lov/ikke lov? For jeg vil jo ikke gjøre noe som ikke er lov, men gjerne både hjelpe studenten og få en (beskjeden) ekstrainntekt. (vet ikke om det har noe å si men jeg vil fortsette å selv bruke hytta under leieforholdet)

Takker for alle svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har både bodd i fritidsbolig og leid ut fritidsbolig.

Du begår ingen kriminell handling her! Kjør på:)

Det får nå være grenser på hvor firkantet man skal være også; hvem skal rapportere inn dette og hvem skal evt etterforske og administrere hvor i grenselandet man befinner seg.... Det er ingenting som skjer om man leier ut et rom i grunn.

Anonymkode: 963c0...44b

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg legger meg ikke opp i din avgjørelse om å leie ut er lov eller ikke, for det kan jeg ikke svare på da jeg ikke vet hvor hytten ligger.

Men tenk litt over forskjellene på en helårsbolig kontra en fritidsbolig. F.eks i forhold til renovasjon (søppelhåndtering). Veldig dumt å få et vedtak om forhøyet avgift med tilbakevirkende kraft som du ikke kan innkreve i leie. 

Skrevet

Takk for svar begge to!

Blondie65, jeg er enig, ofte er det jo pga at renovasjonen ikke er tilpasset helårsopphold, men her er det septiktank og kommunalt vann inn så tenkte det var ok. 

Jeg får undersøke litt videre, men jeg er optimistisk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...