AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #1 Skrevet 4. februar 2016 Hvor lenge skal man gå med klamydia (uoppdaget) før det begynner å få konsekvenser? Vet feks at det kan føre til bekkeninfeksjon, som igjen kan føre til vanskeligheter med å bli gravid. Men må man da gå med sykdommen i en veldig lang periode, eller er dette noe som kan spre seg i løpet av kort tid? Anonymkode: 95f66...95a
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #2 Skrevet 4. februar 2016 Mikrobiologi, anatomi og fysiologi ernikke matematikk med to streker under ett svar, så dette spørsmålet kan ingen gi deg et sikker svar på. Noen kan gå lenge med Clamydia og andre infeksjoner, uoppdaget og uten symptomer eller konsekvenser, andre kan gå kort tid med store konsekvenser. Derfor er kondombruk viktig for kvinner og å blinundersøkt for både Clamydia og andre seksuelt overførbare sykdommer. Anonymkode: 108e6...d85
Million Skrevet 4. februar 2016 #3 Skrevet 4. februar 2016 Det er det ingen "oppskrift" eller fast regel på. Sykdomsforløpet kan gå ulikt fra person til person, og det er umulig å si at "etter nitten dager er det konsekvenser"! Noen er heldige og slipper unna konsekvenser, mens andre, som kanskje har gått med sykdommen akkurat like lenge, opplever senere i livet at den gjorde dem sterile. Jeg vet ikke om klamydia har samme betydning for menns fertilitet. Mulig det bare gjelder kvinner.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #4 Skrevet 4. februar 2016 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mikrobiologi, anatomi og fysiologi ernikke matematikk med to streker under ett svar, så dette spørsmålet kan ingen gi deg et sikker svar på. Noen kan gå lenge med Clamydia og andre infeksjoner, uoppdaget og uten symptomer eller konsekvenser, andre kan gå kort tid med store konsekvenser. Derfor er kondombruk viktig for kvinner og å blinundersøkt for både Clamydia og andre seksuelt overførbare sykdommer. Anonymkode: 108e6...d85 53 minutter siden, Million skrev: Det er det ingen "oppskrift" eller fast regel på. Sykdomsforløpet kan gå ulikt fra person til person, og det er umulig å si at "etter nitten dager er det konsekvenser"! Noen er heldige og slipper unna konsekvenser, mens andre, som kanskje har gått med sykdommen akkurat like lenge, opplever senere i livet at den gjorde dem sterile. Jeg vet ikke om klamydia har samme betydning for menns fertilitet. Mulig det bare gjelder kvinner. Jeg skjønner at det kan være individuelt. Jeg er jente, forresten Er bare det at jeg kan utrolig lite om det. Derfor begynte jeg å lure på om det er slik at det kan få alvorlige konsekvenser om man ikke tester seg rett etter man har hatt en ny partner, eller om konsekvensene ikke kommer før etter lengre tid, feks. flere år. Tenker at siden klamydia (og andre lignende kjønnssykdommer som feks. mycoplasma) ikke alltid gir tydelige symptomer, så er det sikkert mange som går kjempelenge uten å vite noe? Tviler på at særlig mange tester seg etter hver gang de har hatt sex med en ny partner, men dette er jo bare en antakelse av meg. Anonymkode: 95f66...95a
Million Skrevet 4. februar 2016 #5 Skrevet 4. februar 2016 Det er en god idè å teste seg et par uker etter siste seksualpartner, dersom man er i den situasjonen at man er singel og ikke har en fast partner. Det nytter ikke teste seg dagen etter samleiet, for sykdommene bruker litt tid på å sette seg og spre seg i kroppen. To uker etterpå er det jeg har lest. Er man riktig så ansvarsbevisst da, har man ikke sex med noen andre i løpet av de to ukene man venter på testing.....da slipper du å smitte noen. Konsekvenser blir det for alle man smitter ved å gå rundt og ha sex uten å ha testet seg. Konsekvensene rammer ikke bare en selv og ens egen fertilitet.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #6 Skrevet 4. februar 2016 7 minutter siden, Million skrev: Det er en god idè å teste seg et par uker etter siste seksualpartner, dersom man er i den situasjonen at man er singel og ikke har en fast partner. Det nytter ikke teste seg dagen etter samleiet, for sykdommene bruker litt tid på å sette seg og spre seg i kroppen. To uker etterpå er det jeg har lest. Er man riktig så ansvarsbevisst da, har man ikke sex med noen andre i løpet av de to ukene man venter på testing.....da slipper du å smitte noen. Konsekvenser blir det for alle man smitter ved å gå rundt og ha sex uten å ha testet seg. Konsekvensene rammer ikke bare en selv og ens egen fertilitet. Det er jeg klar over Jeg er ikke slik at jeg går rundt og har sex med "hvemsomhelsten" selv om jeg er singel. Jeg var i et langvarig forhold, men da det tok slutt hadde jeg ikke sex på over et halvt år. Og det var ikke for å ligge rundt, men fordi vi hadd en greie, som det dessverre ikke ble noe av. Så uansett hvor lenge jeg går nå uten å teste meg, så vil jeg ikke smitte andre siden jeg ikke har sex eller kommer til å ha det på en stund. Det er derfor kun for meg selv jeg tenker. Hvis jeg venter flere måneder etter siste samleie før jeg tester meg, kan det da allerede ha blitt alvorlige konsekvenser, lurer jeg på. Altså at det er slik at hvis man ikke tester seg to uker etter, så er det skikkelig dumt for min egen del. Kan ikke se for meg at alle tester seg to uker etter en ny partner? Særlig ikke når veldig mange er mer seksuelt aktive som single enn det jeg er. Anonymkode: 95f66...95a
peppermyntete Skrevet 4. februar 2016 #7 Skrevet 4. februar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg klar over Jeg er ikke slik at jeg går rundt og har sex med "hvemsomhelsten" selv om jeg er singel. Jeg var i et langvarig forhold, men da det tok slutt hadde jeg ikke sex på over et halvt år. Og det var ikke for å ligge rundt, men fordi vi hadd en greie, som det dessverre ikke ble noe av. Så uansett hvor lenge jeg går nå uten å teste meg, så vil jeg ikke smitte andre siden jeg ikke har sex eller kommer til å ha det på en stund. Det er derfor kun for meg selv jeg tenker. Hvis jeg venter flere måneder etter siste samleie før jeg tester meg, kan det da allerede ha blitt alvorlige konsekvenser, lurer jeg på. Altså at det er slik at hvis man ikke tester seg to uker etter, så er det skikkelig dumt for min egen del. Kan ikke se for meg at alle tester seg to uker etter en ny partner? Særlig ikke når veldig mange er mer seksuelt aktive som single enn det jeg er. Anonymkode: 95f66...95a Dette har du allerede fått svar på; det er individuelt. Så JA, det kan få alvorlige konsekvenser og du burde teste deg før heller enn senere uansett om du risikerer å smitte noen eller ei
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #8 Skrevet 4. februar 2016 16 minutter siden, peppermyntete skrev: Dette har du allerede fått svar på; det er individuelt. Så JA, det kan få alvorlige konsekvenser og du burde teste deg før heller enn senere uansett om du risikerer å smitte noen eller ei Okei Vet du (eller noen andre) om man man helt sikkert blir smittet dersom man har ubeskyttet sex med en som har en kjønnsykdom (klamydia, mycoplasma, gonoré etc). Altså, kan man ha sex med en som har sykdommen, uten å selv få den? Kanskje vanskelig å gi noe sikkert svar, men jeg trodde det kanskje var sånn at man helt sikkert blir smittet. Anonymkode: 95f66...95a
Million Skrevet 4. februar 2016 #9 Skrevet 4. februar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke se for meg at alle tester seg to uker etter en ny partner? Anonymkode: 95f66...95a Nei, og det er nettopp det som er problemet. Folk tester seg for lite, og dermed er kjønnssykdommer et utbredt problem som kan ramme absolutt alle.
peppermyntete Skrevet 4. februar 2016 #10 Skrevet 4. februar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Okei Vet du (eller noen andre) om man man helt sikkert blir smittet dersom man har ubeskyttet sex med en som har en kjønnsykdom (klamydia, mycoplasma, gonoré etc). Altså, kan man ha sex med en som har sykdommen, uten å selv få den? Kanskje vanskelig å gi noe sikkert svar, men jeg trodde det kanskje var sånn at man helt sikkert blir smittet. Anonymkode: 95f66...95a Såvidt jeg har forstått så må man ikke bli smittet nei, men sjansen er jo der så dette er absolutt ikke noe å satse på.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå