petrine91 Skrevet 4. februar 2016 #1 Skrevet 4. februar 2016 Det siste året har jeg prøvd og gått ned i vekt og klart det litt. Jeg har skrevet detaljerte kostplaner med kcal innhold i hvert måltid som jeg har fulgt og spist minimalt med karbohydrater. Kuttet helt ut brød, pasta osv. Brukt store deler av dagene på å lage de forskjellige måltidene. Første halvåret gikk jeg ned nesten 10kg også tok jeg en "pause" det siste halvåret før jeg begynte igjen nå etter nyttår. Problemet nå er at jeg er så sinnsykt lei av all mat. Jeg har ikke lyst på noe som helst og bare tanken på å stå og lage mat gjør meg motløs. Jeg er jo sulten og har lyst til å spise, men det er ingenting jeg har lyst på. Ikke som er sunt hvertfall.. Egg, skyr, grønnsaker, kylling. Blir kvalm bare av tanken! Noen som har vært borti dette og har forslag til hvordan jeg kan få tilbake matlysten? Har fortsatt mye å gå ned på vekta og hadde planer om å klare dette før sommeren, men det nytter jo ikke hvis jeg ikke klarer å få i meg sunn mat lengre.
Wenda Skrevet 4. februar 2016 #2 Skrevet 4. februar 2016 Gi faen i å ha matdagbøker, veiing av mat osv Har vært det selv. Endret kostholdet pga overvekt, gikk ned mange kilo. Så kom jeg til et vektplatå, ble strengere med karbo og kalorier, testet å kutte ut meieriprodukter osv, men det hele endte med st jeg bare gikk opp i vekt. Ble så drittlei alt som hadde med mat å gjøre, så jeg ga faen rett og slett. Bruker nå kun sunn fornuft når jeg lager mat (dvs jeg spiser kun mat jeg vet er bra for meg), går ikke ned i vekt enda (2 år siden jeg havnet på vektplatået), menjeg vil heller ha overvekt enn å bli helt deppa over matlaging og miste matlysten helt 1
Faulkner Skrevet 4. februar 2016 #3 Skrevet 4. februar 2016 Er også lei av de tingene.. Jeg har aldri vært overvektig, så vet ikke om jeg er rette til å svare om slanking, men det er mange usunne ting som jeg tror man kan spise uten å frotse. Jeg velger konsekvent ting som gjør meg tilfreds, og ikke utilfreds. Velger jeg kjeks f.eks så kan jeg spise en hel kjekspakke, men velger jeg en sjokoladebit uten noe spesielt i den, kan jeg spise to ruter og være fornøyd. Jeg kan heller ikke spise boller, for da vil jeg ha mer, men en scones går bra, for da er jeg fornød med den ene og trenger ikke ta en til. Is og milkshake kan jeg heller ikke spise uten å få lyst på mer, men en mørkere sjokolademousse funker helt fint. Det er sikkert forskjellig for alle hvilke ting som er "triggere" men jeg ville holdt meg unna det som er triggere for deg, og valgt litt gode ting også i kosten. Til middag er det ikke så mye som er veldig trigger for meg, men et eksempel er at jeg heller bør spise ris enn pasta, men hvis du vil frotse kan du spise veldig mye suppe før det blir mye kalorier (om du ikke har veldig mye fløte og creme fraice i), men også da skal man kunne spise seg mett uten for mye kcal... 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #4 Skrevet 4. februar 2016 Du har gått i den klassiske fellen med å legge opp til et opplegg som ikke er en varig livsstilsendring. Det finnes folk som elsker å lage mat, og som lager matplaner og bruker timesvis på matlaging hver dag fordi de synes det er gøy. Er du ikke en slik en som finner denslags artig, så ikke baser den nye livsstilen din på å gjøre det. Da går du på en smell. Jeg spiser altlid sunn, hjemmelaget mat, men jeg gidder ikke bruke mer enn 20 minutter på hverdagsmiddagen. Jeg spiser også kun mat jeg synes er god. Å bruke tid på voldsom planlegging er også uaktuelt. Hva har du lyst på, da? Det går helt fint an å lage seg sunn taco, for eksempel. Om du absolutt insisterer på å kutte ut alt av karbo (noe som er helt unødvendig...), kan du lage deg tacosalat, med masse grønnsaker, karbonadedeig med hjemmelaget tacokrydder, og ha yoghurt naturell eller kesam i stedet for rømme. Eller du kan unne deg lettrømme. Ikke bruk så mye tid på å detaljplanlegge alt, det blir du sprø av i lengden. Anonymkode: a0c26...44d 2
Pringle Skrevet 4. februar 2016 #5 Skrevet 4. februar 2016 Jeg har gjort det samme, men motsatt - prøvde å lage sunn mat men fikk det ikke til å smake. Sunn mat betydde magert og grovt. Da jeg tok mot til meg og innførte mer fett, ble matlaging til en lek og alt smakte godt, og jeg føler meg som en flink kokk nå. Men jeg gikk ikke til den andre ytterligheten, jeg har beholdt karbohydratene som en del av mitt balanserte og varierte kosthold. Jeg har ingen restriksjoner lenger. Jeg tror restriksjonene er problemet, uansett hvilke de er. 2
Mann 42 Skrevet 4. februar 2016 #6 Skrevet 4. februar 2016 Jeg er ikke akkurat noen mesterkokk selv, og jeg foretrekker at det jeg skal spise, kan lages på under en halvtime. Det er forbausende mye som kan bli til på den måten. Jeg spiser heller ikke brød og ganske lite meierivarer, og elelrs går det mye i salater med tunfisk, kyllingkjøtt eller egg, variasjoner over temaet "stekt kjøtt og grønnsaker" og ultrahotte supper og stuinger med kokosmelk, curry, ingefær, hvitløk og chili og det heg har for hånden av bønner og linser. Da lager jeg såpass mye i slengen at det rekker til noen dager. Sånne greier kan man også variere med å tilsette kjøtt når man varmer det opp. Jeg har alltid en boks eller to enten i kjøleskapet eller fryseren. Supper kan håndtres på samme måte. Det tar akkurat like lang tid å lage 1 liter suppe som 2 deciliter. Koker jeg ris, så koker jeg såpass mye at det rekker til noen dager, og setter i kjøleskaper. Oppvarmet basmati smaker akkurat som nykokt basmati, dvs, nesten ikkeno`. Kylling til salater og gryter produseres i relativt store batcher. Jeg kjøper noen kilo kyllingfilet, og tilbringer en times tid med å skjære det i strimler, steke det, pakke det og hive det i fryseren i halvkilos porsjoner. Frokosten er alltid havregrøt med banan, siden det tar 5 minutter å lage og 5 minutter å spise. Og mye frukt og grønnsaker mellom hovedmåltidene. For meg har dette vært en nær total omlegging av kostholdet, Men jeg trives med det, og det er ingenting her som tar absurd lang tid, eller som ikke faller i smak. Jeg spiser ingenting som jeg ikke liker. Det krever kanskje litt mer omtanke når man skal planlegge innkjøp, men ikke akkurat noe som tar drepen på deg hverken økonomisk eller innsatsmessig.
petrine91 Skrevet 4. februar 2016 Forfatter #7 Skrevet 4. februar 2016 Jeg hadde bare tenkt til å følge disse matplanene frem til jeg kom ned til en normal vekt, så fortsette å spise sunt, men legge til mer karbo og slutte å telle kalorier osv. Å ha det så strengt har vært eneste som har fungert for meg og det har fungert bra, frem til nå. Jeg legger fort på meg av karbo og tillater jeg meg å spise noe sukker så har jeg konstant søtsug. Jeg spiser mye forskjellig, taco osv også. Bruker lettrømme/kesam og ost. Nå skal jeg ha pause fra matplanene og bare spise sunn og god mat, men jeg har virkelig ikke lyst på noe som helst. Til frokost har jeg spist forskjellige sunne lapper/pannekaker jeg lager, egg, omelett, skyr osv. Klarer ikke komme på noe annet som kan være godt som jeg kan spise istedet. I går spiste jeg rundstykker for jeg ble kvalm av å tenke på å spise egg eller noe av det jeg vanligvis spiser. Rundstykker smakte faktisk, men det er jo ikke så ideelt for meg å spise nå som jeg skal ned i vekt. Jeg har prøvd å lage mat for flere dager, men å varme opp mat er noe av det værste jeg vet. Syntes ikke det smaker i det hele tatt.
Hmmmmmm Skrevet 4. februar 2016 #8 Skrevet 4. februar 2016 Spis det samme du ville ha gjort før. Normal kost hvis jeg kan kalle det det. Men bare litt mindre. Poenge er at du er nødt til å venne deg til litt mindre mat, slik at du klarer å holde deg slank når du har nådd målet. Men å kun spise super sunn mat blir for kjedelig i lengden. Det jeg gjør er at jeg kan godt kan spise på mc donald eller på max. Men jeg velger litt mindre menyer bare. Det gjør det levelig for meg i allefall..
Pringle Skrevet 4. februar 2016 #9 Skrevet 4. februar 2016 Når du ikke klarer å følge opplegget over tid, har ikke opplegget fungert, du har bare holdt ut den tiden man kan holde ut et hvilket som helst opplegg uansett hvor feil det er . Strengt kan være så mangt - det er ikke noe i veien for å følge en plan nøyaktig, men det må være en plan som passer for deg, ellers går det ikke. Du legger på deg av for mange kalorier, det har ingen ting å si hva disse består av - om du merker en økning på vekta når du går over fra lavkarbo til å spise karbo, og holder deg til samme antall kalorier, er det vannvekt. Søtsug er noe dritt, men det går fint an å ikke spise søtsaker selv om du spiser brød, pasta, ris, potet, frukt osv. Du trenger ikke basere deg på oppvarmet mat. Jeg synes også nytillaget er best (jeg har bare én oppvarmet middag pr uke og det går greit, gryterett/suppe er såpass mye jobb at det lager jeg for to dager). Å være matlei er pyton, jeg har vært der selv. Men det er en læringsprosess. Nå går du etter smaken din og tester ut hva som passer for deg over tid. Det er viktig, for det er du skal leve med resten av livet. 1
Gjest Sisti Skrevet 4. februar 2016 #10 Skrevet 4. februar 2016 Vel, også vi som spiser "normal mat" kan bli innmari matleie innimellom - at man er matlei betyr ikke nødvendigvis at man har gjort noe feil i kostholdet sitt. Men hvis du har fulgt en streng plan er det klart at det vil kunne ta livet av enhver matlyst. For meg har det hjulpet MYE med disse matkassene nå når jeg ble matlei sist. Det å slippe å tenke, men bare få matvarene og forholde seg til at ok, dette skal jeg lage, har hjulpet mye. Mye av problemer når jeg er matlei er hvertfall det å måtte tenke ut hva man skal ha til middag. Urk, det verste jeg vet. Etter min erfaring kan matkassene fint passe inn i kaloritelling - det er bare å begrense mengden man spiser.
petrine91 Skrevet 5. februar 2016 Forfatter #11 Skrevet 5. februar 2016 15 timer siden, Sisti skrev: Vel, også vi som spiser "normal mat" kan bli innmari matleie innimellom - at man er matlei betyr ikke nødvendigvis at man har gjort noe feil i kostholdet sitt. Men hvis du har fulgt en streng plan er det klart at det vil kunne ta livet av enhver matlyst. For meg har det hjulpet MYE med disse matkassene nå når jeg ble matlei sist. Det å slippe å tenke, men bare få matvarene og forholde seg til at ok, dette skal jeg lage, har hjulpet mye. Mye av problemer når jeg er matlei er hvertfall det å måtte tenke ut hva man skal ha til middag. Urk, det verste jeg vet. Etter min erfaring kan matkassene fint passe inn i kaloritelling - det er bare å begrense mengden man spiser. Takk for tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå