Gå til innhold

Føler anoretikere seg pene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er noe jeg har lurt på en stund.

Folk som er virkelig syke av anoreksia, med BMI på 12-13 og ser fullstendig avmagrede ut (litt som de i konsentrasjonsleir) - føler de seg pene? Er de fornøyd med utseendet og føler at det er sånn de ønsker å se ut? Eller handler det kun om at de er fornøyd med selvkontrollen sin ved å holde seg så tynn, og ikke bryr seg om utseendet? 

Ja, jeg generaliserer voldsomt og alle er forskjellig. Men hva tror dere? 

Anonymkode: 46501...902

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest bruker83924
Skrevet (endret)

Tror du skal lese litt om hva anoreksia er. Da finner du svaret ganske fort :)

Endret av ElizabethTaylor
Skrevet

Anoreksia, eller andre psykiske sykdommer, er jo ikke logiske. Jeg er ikke ekspert på sånt, men ettersom jeg har skjønt blir de aldri fornøyd. De havner i en ond sirkel til slutt. 

Anonymkode: b0742...3c3

• Liker 1
Skrevet

Anoretikere gjør det fordi de selv tror de er overvektig når de er normal.

Så nei de tror ikke de de tror de er feit selv om de er alt for tynn.

Anonymkode: 233ae...c2b

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, ElizabethTaylor skrev:

Tror du skal lese litt om hva anoreksia er. Da finner du svaret ganske fort :)

Kan ikke du fortelle det til TS da? Siden du vet svaret og TS prøver å lære her. 

Anonymkode: cfcc6...81e

• Liker 17
Skrevet

Hvor har du det fra at de må være fornøyde med noe? Vil tro mange har problemer både med eget utseende og selvkontroll

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler meg aldri pen. Jeg tenker bare at hvis jeg blir tynn nok, liten nok, kanskje jeg blir usynlig? Det hadde vært fint. Også blir alt så mye bedre bare vekta viser det tallet. Alt blir bra da. Meeeen, så gjør det jo ikke det. Men kanskje DET tallet. Osv osv.

Har ikke en døyt med utseendet å gjøre. Jeg bruker store klær for å skjule alt.

Anonymkode: 20055...d49

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er noe jeg har lurt på en stund.

Folk som er virkelig syke av anoreksia, med BMI på 12-13 og ser fullstendig avmagrede ut (litt som de i konsentrasjonsleir) - føler de seg pene? Er de fornøyd med utseendet og føler at det er sånn de ønsker å se ut? Eller handler det kun om at de er fornøyd med selvkontrollen sin ved å holde seg så tynn, og ikke bryr seg om utseendet? 

Ja, jeg generaliserer voldsomt og alle er forskjellig. Men hva tror dere? 

Jeg hadde BMI på ca 14 da jeg var anorektisk. For meg handlet det om kontroll og overlevelse. Jeg ble fysisk og psykisk mishandlet hjemme, jeg ble mobbet på skolen, jeg fikk ikke lov å ha venner,  jeg fikk ikke ha kontakt med familie. Men jeg fikk lov å trene. Derfor løp jeg og syklet jeg lange turer, samtidig som jeg lot være å spise. Det var det eneste jeg kunne bestemme over meg selv, å ikke spise. Med andre ord behøver ikke anoreksi handle om å være tynn/tjukk i det hele tatt, det handler om følelser.

Hadde du spurt en med overspisingslidelse om han/hun trodde vedkommende var pen som så tjukk? Hvis ikke, hvorfor kobler du utseende så sterkt til de som ikke spiser? 

Anonymkode: 3e3b0...a96

• Liker 10
Gjest bruker83924
Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke du fortelle det til TS da? Siden du vet svaret og TS prøver å lære her. 

Anonymkode: cfcc6...81e

Hadde mennesket med anoreksia vært fornøyd med kroppen, utseende, og/eller selvfølelsen sin, så hadde ikke personen hatt anoreksia. Anoreksia er heller ikke en sykdom som kun skal relateres til at pasienten ønsker å være tynn. Spisevegringen kan komme av avsky og avstraffelse til egen kropp, traumer, depresjoner, men så klart kan det komme av at man ikke føler seg tynn nok. Som hun over meg skriver, så er det å ikke spise en form for kontroll. Mange som lider av anoreksia føler de ikke har kontroll over seg selv og/eller livet sitt, og det å kunne la være å spise blir deres måte å innta en liten kontroll over livet sitt. 

Nå kan jeg ikke ekstremt mye om anoreksia, men etter å ha levd med spiseforstyrrelser selv, så vil jeg si at jeg følte meg ganske støtt av TS. Rett og slett for jeg ikke tror på at hun har så lite kunnskaper om en så allmennkjent sykdom. 

Endret av ElizabethTaylor
Skrevet
5 timer siden, mini-mio skrev:

Hvor har du det fra at de må være fornøyde med noe? Vil tro mange har problemer både med eget utseende og selvkontroll

Anorektikere har ekstrem selvkontroll, det må de ha for ikke å spise alt de har lyst på. 

Anonymkode: c1652...74b

Skrevet

Nei. De er ikke fornøyd og synes ikke de er pene

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anorektikere har ekstrem selvkontroll, det må de ha for ikke å spise alt de har lyst på. 

Anonymkode: c1652...74b

Det er nok veldig individuelt. Jeg har ekstremt lav selvkontroll, men når jeg var syk så var besettelsen så altoppslukende at jeg ble dårlig når jeg hadde mat i magen. Nå når jeg er frisk klarer jeg derimot ikke å kontrollere meg når det kommer til søtsaker og å holde på gode treningsvaner. :P

Skrevet

Når jeg var syk synes jeg selv at jeg var fin og at alle andre var store og ikke hadde selvkontroll. Helt sykt, men det var jeg jo også. Jeg synes fortsatt ikke fett er noe fint og kunne gjerne tenkt meg å bli tynnere igjen men det er ikke verdt det med tanke på hvor dårlig man blir psykisk og fysisk. Nå har jeg en bmi på 19.4 og synes det er helt greit.

Anonymkode: 0a879...452

Skrevet

Jeg tror nok at greia med anoreksia er lav selvtillitt ang. utséendet. Det er følelsen av at man ikke ser bra nok ut som gjør at man i det hele tatt faller ut i det.

Tror ikke at spesielt mange som sliter med vekt føler seg pene og fornøyde.

Skrevet
3 minutter siden, Tibbie skrev:

Jeg tror nok at greia med anoreksia er lav selvtillitt ang. utséendet. Det er følelsen av at man ikke ser bra nok ut som gjør at man i det hele tatt faller ut i det.

Tror ikke at spesielt mange som sliter med vekt føler seg pene og fornøyde.

Les linken jeg la ut høyere opp. Anoreksi handler ikke om utseende etc. Det er psykisk lidelse.Man får ikke anoreksi for man ikke er fornøyd med hvordan man ser ut

Anonymkode: f4bdf...ac1

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg aldri pen. Jeg tenker bare at hvis jeg blir tynn nok, liten nok, kanskje jeg blir usynlig? Det hadde vært fint. Også blir alt så mye bedre bare vekta viser det tallet. Alt blir bra da. Meeeen, så gjør det jo ikke det. Men kanskje DET tallet. Osv osv.

Har ikke en døyt med utseendet å gjøre. Jeg bruker store klær for å skjule alt.

Anonymkode: 20055...d49

Men når du blir så tynn så skiller du deg jo enda mer ut. Det beste for å være usynlig er å være normalvektig. Det er jo også begrenset hva store klær kan skjule. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde BMI på ca 14 da jeg var anorektisk. For meg handlet det om kontroll og overlevelse. Jeg ble fysisk og psykisk mishandlet hjemme, jeg ble mobbet på skolen, jeg fikk ikke lov å ha venner,  jeg fikk ikke ha kontakt med familie. Men jeg fikk lov å trene. Derfor løp jeg og syklet jeg lange turer, samtidig som jeg lot være å spise. Det var det eneste jeg kunne bestemme over meg selv, å ikke spise. Med andre ord behøver ikke anoreksi handle om å være tynn/tjukk i det hele tatt, det handler om følelser.

Hadde du spurt en med overspisingslidelse om han/hun trodde vedkommende var pen som så tjukk? Hvis ikke, hvorfor kobler du utseende så sterkt til de som ikke spiser? 

Anonymkode: 3e3b0...a96

Men jeg skjønner ikke hvordan man kan like å ha kontroll over at man overtrener og nesten ikke spiser. Det går jo bare utover en selv, ved at man blir sulten, sliten og skadet. 

Jeg hadde ikke spurt en som overspiser om h*n tror h*n er pen som tykk, for jeg føler at det ikke har noe med utseendet å gjøre, men at man spiser pga depresjon o.l. Men med anoreksia har jeg fått inntrykk av at man gjør det for å bli så tynn og pen som mulig, fordi skjønnhetsidealet er å være tynn.
Hadde skjønnhetsidealet vært å være tykk, så hadde jeg tenkt at folk som overspiser gjør det fordi de er blitt oppslukt av å være så tykk og pen som mulig. 

ts 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, ElizabethTaylor skrev:

Hadde mennesket med anoreksia vært fornøyd med kroppen, utseende, og/eller selvfølelsen sin, så hadde ikke personen hatt anoreksia. Anoreksia er heller ikke en sykdom som kun skal relateres til at pasienten ønsker å være tynn. Spisevegringen kan komme av avsky og avstraffelse til egen kropp, traumer, depresjoner, men så klart kan det komme av at man ikke føler seg tynn nok. Som hun over meg skriver, så er det å ikke spise en form for kontroll. Mange som lider av anoreksia føler de ikke har kontroll over seg selv og/eller livet sitt, og det å kunne la være å spise blir deres måte å innta en liten kontroll over livet sitt. 

Nå kan jeg ikke ekstremt mye om anoreksia, men etter å ha levd med spiseforstyrrelser selv, så vil jeg si at jeg følte meg ganske støtt av TS. Rett og slett for jeg ikke tror på at hun har så lite kunnskaper om en så allmennkjent sykdom. 

Jeg tror faktisk at mange ikke vet noe særlig om anoreksia. Det blir som med sosial angst, alle har hørt om det, men ikke så mange vet hva det faktisk går ut på. ts

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når du blir så tynn så skiller du deg jo enda mer ut. Det beste for å være usynlig er å være normalvektig. Det er jo også begrenset hva store klær kan skjule. 

Men jeg skjønner ikke hvordan man kan like å ha kontroll over at man overtrener og nesten ikke spiser. Det går jo bare utover en selv, ved at man blir sulten, sliten og skadet. 

Jeg hadde ikke spurt en som overspiser om h*n tror h*n er pen som tykk, for jeg føler at det ikke har noe med utseendet å gjøre, men at man spiser pga depresjon o.l. Men med anoreksia har jeg fått inntrykk av at man gjør det for å bli så tynn og pen som mulig, fordi skjønnhetsidealet er å være tynn.
Hadde skjønnhetsidealet vært å være tykk, så hadde jeg tenkt at folk som overspiser gjør det fordi de er blitt oppslukt av å være så tykk og pen som mulig. 

ts 

Da kan jeg fortelle deg at inntrykket ditt er helt i bakvendt land.Det er en psykisk sykdom!

Anonymkode: f4bdf...ac1

• Liker 4
Skrevet

Grunnen til at jeg lurer på dette er at det er jo masse thinspo på nettet med sykelig tynne jenter med masse fin sminke og ser pene ut (bortsett fra undervekten). Dette bruker jo mange anoretikere som motivasjon, og da må det jo være et ønske om å se like pen ut som disse jentene? 

Jeg har et par bekjente jenter med anoreksia på facebook og disse bruker ekstremt mye tid på utseendet sitt. De legger ut selfier flere ganger daglig med masse sminke, fint hår og fine klær (men lite klær, så vi skal se mest mulig av kroppen). De er så sykelig undervektig at det er vondt å se på, og jeg tror kun dem selv og andre med spiseforstyrrelse synes de er pene. Men de er vel fornøyd med utseendet sitt, og det er derfor jeg lurer på om de faktisk ønsker å være så tynn og sulter seg for å få drømmekroppen. 

Jeg mener ikke å støte noen, og de fleste oppegående mennesker synes synd på psykisk syke mennesker. Jeg bare prøver å forstå dette, for det gir absolutt ingen mening for meg. ts 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...