M1988 Skrevet 3. februar 2016 #1 Skrevet 3. februar 2016 Er det noen som vet hva slags spørsmål man får i et avhør? Forteller de deg hva som har skjedd og ber deg svare, eller spør de deg om hva som har skjedd? Jeg mener hvis man kun er vitne i en sak.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #2 Skrevet 3. februar 2016 Snakker du om avhør hos politiet i forhold til mulig straffbart forhold? Eller snakker du å møte som vitne i en sivil eller straffesak og avgi partsforklaring? Dette er to forskjellige ting, og svaret kommer an på hva du spør om. Anonymkode: d67cd...1d7
M1988 Skrevet 3. februar 2016 Forfatter #3 Skrevet 3. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Snakker du om avhør hos politiet i forhold til mulig straffbart forhold? Eller snakker du å møte som vitne i en sivil eller straffesak og avgi partsforklaring? Dette er to forskjellige ting, og svaret kommer an på hva du spør om. Anonymkode: d67cd...1d7 Ja mulig straffbart forhold. Hvis man har vært vitne til noe straffbart
Gjest førstedamen Skrevet 3. februar 2016 #4 Skrevet 3. februar 2016 Vel dette kommer ann på. De kan enten spørre deg speifikke spørsmål eller de kan rett og slett si "hva skjedde da og da". Så det er umulig å svare på. Kommer vel litt ann på politimannen du snakker med.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #5 Skrevet 3. februar 2016 Sist ble jeg først spurt om først å forklare fritt og mer eller mindre kronologisk, før jeg fikk noen oppfølgingsspørsmål om diverse ting jeg hadde nevnt underveis. Jeg husket det meste og hadde notert ned tidspunkter underveis i hendelsen, derfor ble det ikke så mange oppfølgingsspørsmål, men det var altså først fri forklaring og deretter oppfølgingsspørsmål. Jeg ble innledningsvis bare forklart veldig, veldig kort hva det var det var mistanke om og hvor og når, jeg fikk ikke vite noe særlig om hva de allerede visste. Jeg har også opplevd en gang at jeg mer eller mindre bare ble stilt konkrete spørsmål, men da var jeg et ganske perifert vitne. Vitner du underveis i en straffesak kan det fort være litt annerledes, men da vil du ikke bringes inn i salen før det er din tur til å vitne, så da vil du heller ikke vite hva aktørene i salen allerede vet. Uansett vil jo dette variere både etter hvem du møter og, aller mest, hva slags sak det er og hva slags opplysninger du kan tenkes å sitte på. Jeg har i hvert fall aldri opplevd det som ubehagelig å forklare meg som vitne. Jeg var nervøs i forkant første gangen, men det var det ingen grunn til. De er vant til at man ikke helt vet hva man går til, så de skjønner at man kan stotre litt og hoppe litt frem og tilbake, og jeg har ikke følt at de er utålmodige, oppgitt eller noe sånt. Anonymkode: 1c4ea...352
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #6 Skrevet 4. februar 2016 Du får spørsmål om sted, tidspunkt og personer som var tilstede. Hva som ble gjort. Hva som ble brukt. Det tas opp hva du sier, slik at dette igjen kan brukes mot deg hvis du lyver. Hvert vitne må forklare sin del av situasjonen. Anonymkode: cba60...d17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå