Gå til innhold

Trene hunden til å ikke spise farlige ting ute? (Spist Snickers)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden min er sinnsykt god til å finne ting å spise når vi går tur uten bånd ute. Hun er vanligvis lydig og kommer alltid og vil ikke forlate meg. Hun har blitt helt ekstremt god på å finne spiselige og uspiselige ting og hun vet jeg skal ta det så da løper hun vekk. I dag fant hun en halv Snickers sjokolade... Er dette noe man ringer til veterinær for? Og har dere noen tips for hvordan man trener på at hunden skal slippe det den har i munnen? Hun slipper leker men så fort det er spiselig ute i naturen SKAL hun ha det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ringt og hørt ang. snickersen, det kommer litt an på hundens størrelse hvor mye de tåler, men noen reagerer mye mer på giften i sjokolanden enn andre.

Trene på å slippe kan gå fort og greit. Vi fikk til slutt innøvd en såpass bra slipp-kommando at han slapp et skrikende lemen han var i ferd med å drepe...

Sånn lærte vi ham det: Lek med en leke selv. Eller en vott eller hva som helst, vær skikkelig opptatt av den og lat som du omtrent ikke ser at hunden vil ha den. Når hunden får den og begynner å leke med den selv, begynner du å leke med noe annet. I det sekunder hunden slipper det den holder for å ta det du holder, sier du "slipp", roser, og lar ham få det du holder på med. Så begynner du å vie oppmerksomhet til den første tingen igjen. Bytt på hele tiden, og hver gang du ser at hunden slipper av seg selv, sier du "slipp". Da vil mest sannsynlig dette til slutt bli så innarbeidet at hunden slipper automatisk bare den hører ordet. 

Og om man følger etter hunden når den har tatt noe utendørs blir det en lek og "kamp om byttet" så det funker ikke før slipp-kommandoen er innlært ordentlig. Slipp-kommandoen er egentlig en byttelek. Ute kan det være godbit. Slipp snusboksen, få pølse. 

Her er videoen vi brukte for å lære det:

• Liker 1
Skrevet

Nei

Det går ikke. Du må bare passe på. I det sekundet bikkja spiser noe godt funker det sol en belønning og forsterkning av adferd.

Anonymkode: 2ff36...0ed

Skrevet

Min hund gir slipp om jeg uttrykker avsky "fy" "æsj" eller lignende. Vi har også oppdraget ham til å ikke å spise noe som helst uten å vi gir ham lov til det selvom det er hans egen mat. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...