Gå til innhold

Hva kunne du ønske du visste, før du fikk hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften sier vel alt!

Hva kunne du ønske du visste før du fikk hund, om oppdragelse og gode tips/erfaringer på veien? :)

Anonymkode: 710ba...c95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter

Skrevet

- Viktigheten av god sosialisering (som ikke betyr vill herjing med fremmede hunder i bånd)

- Viktigheten av å trene kontakt i ulike situasjoner

- Viktigheten av lekutvikling (spesielt om man er interessert i å trene til konkurranser)

- Forståelse av læringsteori og hva som er konsekvensene av å bruke straff

- Viktigheten av rotrening

Skrevet
31 minutter siden, Tabris skrev:

- Viktigheten av god sosialisering (som ikke betyr vill herjing med fremmede hunder i bånd)

- Viktigheten av å trene kontakt i ulike situasjoner

- Viktigheten av lekutvikling (spesielt om man er interessert i å trene til konkurranser)

- Forståelse av læringsteori og hva som er konsekvensene av å bruke straff

- Viktigheten av rotrening

Tusen takk!

Skrevet

At man ikke, under noen omstendigheter, burde ta treningstips fra Cesar Millan. Huff, jeg får vondt i magen når jeg tenker på hvordan jeg oppførte meg mot ham når han var valp og jeg prøvde å være "pack leader" og alt det greiene der.. Det gikk heldigvis ikke så altfor lenge før jeg forsto at positiv var veien å gå. 

Ellers skulle jeg ønske jeg hadde gått med ham mer løs når han var liten. Altså ikke bare stått på en plass og latt han springe rundt, men gått turer så han ble vandt til det når han fortsatt var så liten at han diltet etter meg overalt. Han er grei å ha løs altså, men jeg tror jeg hadde fått mye gratis ved å gjøre det "normalt" at han gikk løs med meg på tur tidligere.

• Liker 3
Skrevet

Det @Tabris sier. Pluss:

- Viktigheten av å velge rett oppdretter og ikke bare ta den første og beste

- Viktigheten av å velge en rase som passer målet en har med hundeholdet

- Ikke alle som har hatt hund lenge er eksperter

• Liker 1
Gjest førstedamen
Skrevet

Hvor tungt 45 kg faktisk er, og at det ikke får plass i veska mer enn et par måneder haha :)

Skrevet

at hun blør mye (iallefall min) under løpetid. 

ellers har jeg vært veldig heldig i forhold til familie og valg av hunderase, hun og vi har det helt topp. 

Skrevet

Skulle ønske at jeg på forhånd hadde visst at jeg skulle bli SÅ hønemor :fnise: Med en gang hunden min oppfører seg litt merkelig/annerledes, så kommer katastrofetankene :P I tillegg så duller jeg veeeldig mye med henne, men hun er jo bare verdens vakreste :rodmer:

Skrevet

Tusen takk for alle tipsene og gode råd! :rodmer:

Skrevet

At ikke alle som utgir seg for å være trenere har peil på hund og hundespråk

Anonymkode: cfe58...481

Skrevet

Viktigheten av kontakt

Viktigheten av stålsolid innkalling

Viktigheten av å gi hunden noe å gjøre (om så bare å sitte i ro)

Skrevet

:rodmer: gleder meg som en gal

Skrevet

flere?

• 4 uker senere...
Skrevet
Den ‎03‎.‎02‎.‎2016 at 22.25, AnonymBruker skrev:

Overskriften sier vel alt!

Hva kunne du ønske du visste før du fikk hund, om oppdragelse og gode tips/erfaringer på veien? :)

Jeg omplasserte valpen når hun var fem mnd. Jeg visste ikke at jeg ikke ville få støtte i den suppete bygda jeg bodde i, de anså rasen som farlig. Da kom jeg ingen vei med å sosialisere valpen, så omplasserte henne. Tok kontakt med mattilsynet siden det ikke var noe fod akkurat der. Selvsagt flyttet jeg også fra bygda.

Skrevet

At alle menn hater single damer med hund, og at jeg kommer til å forbli single så lenge jeg har hund...

Anonymkode: 33b97...be3

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

At alle menn hater single damer med hund, og at jeg kommer til å forbli single så lenge jeg har hund...

Anonymkode: 33b97...be3

Det forklarer så veldig mye! Godt vi har hunden da.

Jeg kunne ønske jeg visste at jo sosialisering er bra for hunden, men jeg lot hunden hilse på alt og alle som liten. Og nå sitter jeg med en hund som griner seg ihjel om den ikke får hilse på alt og alle på tur.

Samme med å la den gå uten bånd ved siden av meg. Det går til en viss grad, men hun vil gjerne gå litt omveier for meg til tider og da er det ikke like greit.

Skrevet

- Hvor mange "eksperter" som skal fortelle deg det ene og det andre (ikke hør på dem med mindre du spesifikt har bedt om råd).

- De fleste skjønner at valper spiser alt, men jeg regnet ikke med at det faktisk betyr ALT. Glasskår, sigarettsneiper, murpuss, snus, tyggis.. You name it. Dette kan føre til hyppig diaré, og du trenger ikke å få panikk og få katastrofetanker om det skjer. Men vend bikkja til at du må kunne grave i kjeften på den :P 

- Om andre folk behandler bikkja di dårlig/på en måte du ikke liker, SI IFRA. Ikke vær redd for å fornærme noen, det er bedre enn at bikkja senere for eksempel er livredd for unger fordi du ikke turte å si ifra når de var for harde med h*n da den var liten. 

- Vend deg til at andre eiere ofte er tullinger. De har kanskje flexibånd med 10 m rekkevidde, eller så slipper de bikkja løst uten å ha noen som helst form for kontroll, også skriker de bare etter "HAN ER BARE SNILL ALTSÅ!". Sånn er det bare, og det er kjekt å vite på forhånd at dette kan du ikke gjøre noe med, og så ikke gidde å hisse deg opp når det skjer. :P 

- Folk tror valper er allemannseie, og har ikke noe problem med å klappe/plukke opp/gi mat til valpen før du i det hele tatt har rukket å registrere at noe skjer. Man lærer seg etterhvert å gjenkjenne dem på lang avstand (spesielt om man bor i by), og kan da gå i en sirkel rundt dem.

- Vær forberedt på at en tissetur på 5 min stort sett tar 15-30 minutter.

Det er det jeg kommer på i farta, det var kanskje litt negativt vinklet, men.. Jeg var mest forberedt på alt det positive (og alt stemmer selvfølgelig), men hvor mye negativt (og hvor mange idioter som finnes) var jeg absolutt ikke forberedt på.

• Liker 1
Skrevet (endret)

innlegget ble postet to ganger, sorry :) 

Endret av bippo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...