Anglofil Skrevet 15. februar 2016 #41 Skrevet 15. februar 2016 Hadde både tysk og spansk på skolen, og skulle gjerne lært meg disse språkene bedre. I tillegg kunne jeg tenkt meg å lære meg italiensk, islandsk og japansk. Jeg kan noen fraser og slike ting på japansk, men siden jeg er glad i kampkunst hadde det vært veldig morsomt å kunne mer. Mvh Yvonne 1
Perelandra Skrevet 15. februar 2016 #42 Skrevet 15. februar 2016 Jeg hadde også tysk på skolen, hadde det i til sammen fire år. Dessverre hadde jeg mange fordommer mot språket fordi jeg forbandt det mye med nazisme, og Hitler som talte til sine tilhengere. Jeg var derfor lite engasjert og motivert for å lære det tyske språket. Mine fordommer var jo egentlig ganske urettferdige. Dagens tyskere er like lite nazister som nordmenn. Forstår ganske mye tysk, men kan ikke snakke det. Jeg har flere ganger tenkt at det kunne vært fint å lære det ordentlig. For noen år tilbake hadde jeg en jobb hvor vi var mye i kontakt med tyske turister. Da angret jeg litt på at jeg hadde lært så lite. Siden jeg tross alt har hatt det på skolen,burde det ikke være så vanskelig å lære det igjen. Tysk har jo også mye til felles med norsk. 1
Anastasha Skrevet 4. mars 2016 #43 Skrevet 4. mars 2016 Den 4.2.2016 at 22.23, Linaria skrev: Jeg studerer for tiden skotsk gælisk og mandarin. Begge språkene er utrolig interessante. Jeg har en laaaang liste med språk jeg gjerne vil lære meg Tar det ikke veldig lang tid å sette seg inn i mandarin?
Anastasha Skrevet 4. mars 2016 #44 Skrevet 4. mars 2016 Den 4.2.2016 at 22.23, Linaria skrev: Jeg studerer for tiden skotsk gælisk og mandarin. Begge språkene er utrolig interessante. Jeg har en laaaang liste med språk jeg gjerne vil lære meg Tar det ikke veldig lang tid å sette seg inn i mandarin?
Anastasha Skrevet 4. mars 2016 #45 Skrevet 4. mars 2016 Den 15.2.2016 at 11.23, Perelandra skrev: Jeg hadde også tysk på skolen, hadde det i til sammen fire år. Dessverre hadde jeg mange fordommer mot språket fordi jeg forbandt det mye med nazisme, og Hitler som talte til sine tilhengere. Jeg var derfor lite engasjert og motivert for å lære det tyske språket. Mine fordommer var jo egentlig ganske urettferdige. Dagens tyskere er like lite nazister som nordmenn. Forstår ganske mye tysk, men kan ikke snakke det. Jeg har flere ganger tenkt at det kunne vært fint å lære det ordentlig. For noen år tilbake hadde jeg en jobb hvor vi var mye i kontakt med tyske turister. Da angret jeg litt på at jeg hadde lært så lite. Siden jeg tross alt har hatt det på skolen,burde det ikke være så vanskelig å lære det igjen. Tysk har jo også mye til felles med norsk. Du kan få deg en språkpartner på goetheinstituttet, hvis du går inn på goetheoslo eller noe sånt. Gratis person som du kan chatte med på eget nivå og utvikle deg gjennom kommunikasjonen.
Anastasha Skrevet 4. mars 2016 #46 Skrevet 4. mars 2016 Jeg snakker engelsk, tysk, fransk og spansk, har så vidt vært borti portugisisk, noe italiensk, minimalt med russisk, minimalt med arabisk. Kunne tenke meg å bli bedre i alle disse språkene og i tillegg lære mandarin. Jeg kan ett ord på latvisk - iela - gate, og to på finsk - sulje ovi - steng døra. A 1
Gjest Zeitgeist Skrevet 4. mars 2016 #47 Skrevet 4. mars 2016 Jeg foreslår en KG-språkreise til sommeren. Vi begynner her i Tyskland, sveiper raskt innom Polen på vei sørover mot Italia gjennom Ungarn, Østerrike, og Sveits. Farter litt rundt i Italia, tar turen til Kroatia og Hellas, før vi hærtar den franske rivieraen. Etter det bærer det til Spania. Etter å ha storkosa oss i Spania er Portugal neste stopp. Fra Portugal svipper vi raskt innom Frankrike igjen, før vi setter kursen mot Storbritannia. Wales bør vi nok besøke (er det noen her som kan litt walisisk?), før vi avslutter reisa i de gælisk-talende områdende av Irland og Skottland. Så lenge jeg får gå og studere gamle kirker og katedraler, drikke litt kaffe på et torg, samt knote sammen tre ord på et fremmedspråk, så er jeg fornøyd. Selvsagt kan vi også ta en Nordkalotten Spesial. Samisk, kvensk, finsk, og russisk blir "arbeidsspråkene" våre. Jeg kan telle til ti og flørte litt på finsk - det er mitt bidrag
Johnny the Mud Skrevet 4. mars 2016 #48 Skrevet 4. mars 2016 Portugisisk. Møtt noen flotte brasilianere tidligere. Alltid spøkt om å flytte til Brasil. Tamilsk som mine foreldre snakker, er en blandingsspråk av blant annet portugisisk. Vil så lære mer
Gjest Linaria Skrevet 4. mars 2016 #49 Skrevet 4. mars 2016 1 time siden, Anastasha skrev: Tar det ikke veldig lang tid å sette seg inn i mandarin? Det tar lang tid å lære seg det flytende, men ikke lang tid å lære det veldig grunnleggende. Det gir veldig mening når man først lærer det, og jeg synes det er mye enklere enn gælisk om man tenker på morfologi og syntaks. Man har selvsagt tegnene, som gjør det mer komplisert, men også de er utrolig systematiske. Man begynner veldig fort å kjenne igjen ulike trekk som tegnene har til felles.
Gjest Linaria Skrevet 4. mars 2016 #51 Skrevet 4. mars 2016 (endret) Mandarin er utrolig gøy. Man føler kulturen og historien til landet så godt i språket. Tegnene gir veldig mening, men samtidig ikke. Vi skulle gjette noen tegn første time, og fikk beskjed om at vi tenkte alt for vestlig. Kinesisk tenkemåte er helt annerledes. Det er veldig fascinerende. Samtidig er grammatikken utrolig enkelt, i hvert fall i forhold til gælisk. Det finnes ikke bøying. Et ord er et ord, nå du har lært det, trenger du ikke lære 100 forskjellige bøyningsformer, og setninger er dett fram. Jeg elsker deg? "Wo ai ni" "jeg elske du".. ingen bøying, bare ord. Gælisk derimot... aah... når du tror at du kanskje vet hvordan noe skal sies, tar du sannsynligvis feil. Alt har en eller annen komplisert blanding av kopulaverb og preposisjonspronomen. "Jeg elsker deg" ? "tha gaol agam ort" = "det er kjærlighet jeg har på deg". Totalt forskjellige språk å studere. Jeg elsker det Endret 4. mars 2016 av Linaria
Perelandra Skrevet 4. mars 2016 #52 Skrevet 4. mars 2016 9 timer siden, Lafemmemauvaise skrev: Jeg foreslår en KG-språkreise til sommeren. Vi begynner her i Tyskland, sveiper raskt innom Polen på vei sørover mot Italia gjennom Ungarn, Østerrike, og Sveits. Farter litt rundt i Italia, tar turen til Kroatia og Hellas, før vi hærtar den franske rivieraen. Etter det bærer det til Spania. Etter å ha storkosa oss i Spania er Portugal neste stopp. Fra Portugal svipper vi raskt innom Frankrike igjen, før vi setter kursen mot Storbritannia. Wales bør vi nok besøke (er det noen her som kan litt walisisk?), før vi avslutter reisa i de gælisk-talende områdende av Irland og Skottland. Så lenge jeg får gå og studere gamle kirker og katedraler, drikke litt kaffe på et torg, samt knote sammen tre ord på et fremmedspråk, så er jeg fornøyd. Selvsagt kan vi også ta en Nordkalotten Spesial. Samisk, kvensk, finsk, og russisk blir "arbeidsspråkene" våre. Jeg kan telle til ti og flørte litt på finsk - det er mitt bidrag Jeg er klar! Når skal vi dra?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå