Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg (28), min samboer (30) og vår sønn på 4,5 skal flytte til en annen kommune for første gang, vi skal flytte fra vestlandet til østlandet denne høsten 2016.

Jeg jobber for tiden i en butikk/café og har ikke høyere utdanning, jeg skal søke jobb i den nye kommunen.

Samboer kommer til å være lærling i ambulansen, dette må han også søke om. 

Grunnen til at vi ønsker å flytte nå er fordi sønnen vår skal bli kjent med barna i bhg før han starter på skole, slik at han integreres i miljøet der. 

Jeg har flyttet mye på meg i mitt liv, men aldri som dette, med en unge med på lasset. 

Det er mange ting som skal på plass, og jeg kjenner ingen som har gått i gjennom det samme. Derfor ønsker jeg å høre fra andre foreldre som har gått igjennom dette. 

Hvem skal man henvende seg til for mer info? Hvordan forbereder man seg slik at alt klaffer? Må man eventuelt betale for 2 bhg-plasser i en periode, om man får plass til barn i bhg, men ikke enda har jobb og bolig på plass? Var det noe dere ønsket dere gjorde annerledes? Hvor lang tid før dere flyttet var alt i boks?

Mine bekymringstanker går jo rundt at det er vanskelig å få alt til å klaffe. Da det ikke er særlig lett å finne lærlingplass til samboer, å finne ny jobb er jo også en tidkrevende prosess, og det samme går for bolig, og man er heller ikke sikret bhg-plass. 

Takk for alle innspill og tips! 

Endret av lia_
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil anbefale dere å kjøpe bolig og søke bhg-plass i den kommunen før søknadsfristen for bhg-hovedopptaket går ut. Ellers er dere ikke sikret bhg-plass. Tror det er 28. februar at fristen er, det kan dere jo sjekke ut. Sjekk hvilke kommuner som har greie skoler (f eks om det blir mye bytting av barnetrinn/mellomtrinn/ungdomsskoletrinn), om kommunen har god eller dårlig råd, om skolene er gamle og nedslitte osv.

Hvorfor vil du ikke studere? Mtp den massive innvandringen i landet så blir det mer og mer viktig å få seg en utdannelse som det er bruk for. Det vil definitivt gi deg en langt større økonomisk trygghet på sikt. F eks om du studerer sykepleie eller barnehagelærer på deltid over fire år, det kan fint kombineres med "småbarns"liv (gutten din er snart 5 år, han er ikke noe småbarn lenger ;) ).

Anonymkode: bf72d...ac1

• Liker 1
Skrevet

Det er lett å få barnehageplass for et så stort barn, i hvertfall i Oslo. Men dere MÅ da 1) Finne dere jobber, 2) Finne bolig FØR dere flytter? Hvorfor skal han absolutt kjenne noen før skolestart/gå på skole på Østlandet? Er det kun på Østlandet man kan være ambulansesjåfør-lærling? 

Vi bor midt i Oslo sentrum, og min datter kjente ingen da hun begynte på skolen, det gikk veldig fint, det gjaldt flere i klassen. 

Anonymkode: 8caf1...c55

• Liker 1
Skrevet

Vi flyttet også fra Vestlandet til Østlandet og tenkte det samme som dere; at vi skulle gjøre det før skolestart så gutten vår fikk bli kjent med andre før han begynte. Dette fant vi imidlertid ut ikke er så lett å planlegge når man flytter til et sted der skolene ligger tett, man ikke kjenner til skolekretsene og man ikke nødvendigvis får førstevalget av barnehage.

Selv om gutten vår går i en barnehage bare 2 km hjemmefra så er det ingen i hans årskull på avdelingen som kommer til å gå på samme skole som ham - de begynner på skolen som ligger rett ved på den andre siden av barnehagen.

Vi er generelt litt misfornøyde med barnehagen også, så jeg skulle ønske vi hadde tatt oss litt bedre tid og f.eks. besøkt noen barnehager på forhånd. Da hadde det ikke tatt lang tid å oppdage at vår barnehage f.eks. har veldig høyt støynivå og at de ansatte knapt kommuniserer med hverandre. Vi har vurdert sterkt å prøve å bytte, men gutten vår har omsider begynt å trives og bruker lang tid på å omstille seg, så det fant vi ut at vi ikke vil utsette ham for.

Ps. Si fra hvis det tilfeldigvis er Fredrikstad dere skal flytte til. ;) Gutten vår er også 4,5 år og kunne trengt å bli kjent med flere.

Anonymkode: 6b985...1ac

Skrevet

takkTakk for øverste del av svaret. Andre del var ganske irrelevant, ja jeg skal studere til informasjon, men dette er irrelevant for tråden, da det ikke omhandler høsten 2016, som jeg spør om. Har aldri skrevet på et forum før, er ikke så god på sånn diskusjon frem og tilbake. Så jeg tenker jeg bare svarer videre på det som er relevant til tråden jeg startet. Men takk igjen for tips om skoler :)

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil anbefale dere å kjøpe bolig og søke bhg-plass i den kommunen før søknadsfristen for bhg-hovedopptaket går ut. Ellers er dere ikke sikret bhg-plass. Tror det er 28. februar at fristen er, det kan dere jo sjekke ut. Sjekk hvilke kommuner som har greie skoler (f eks om det blir mye bytting av barnetrinn/mellomtrinn/ungdomsskoletrinn), om kommunen har god eller dårlig råd, om skolene er gamle og nedslitte osv.

Hvorfor vil du ikke studere? Mtp den massive innvandringen i landet så blir det mer og mer viktig å få seg en utdannelse som det er bruk for. Det vil definitivt gi deg en langt større økonomisk trygghet på sikt. F eks om du studerer sykepleie eller barnehagelærer på deltid over fire år, det kan fint kombineres med "småbarns"liv (gutten din er snart 5 år, han er ikke noe småbarn lenger ;) ).

Anonymkode: bf72d...ac1

Skrevet

takk for alle rådene så langt :) Jeg kopierer og lagrer alt som er relevant, dere er til stor hjelp :)

Skrevet

Nr 1: ikke flytt før jobbene er i boks.

Nr 2: ikke flytt før dere har bolig.

Resten kan dere ordne når dere kommer dit. Null stress å flytte selv om det er langt :)

Anonymkode: c8c99...9df

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...