odspids Skrevet 3. februar 2016 #1 Del Skrevet 3. februar 2016 Hei, trenger hjelp med å skrive dette riktig på nynorsk: urfolkets historie ...forstyrre eller ødelegge andre sine... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zoega Skrevet 3. februar 2016 #2 Del Skrevet 3. februar 2016 Tror det er ganske rett frem; "Urfolkets historie" ... forstyrre eller øydelegge / øydeleggje andre sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Margit Spat Skrevet 4. februar 2016 #3 Del Skrevet 4. februar 2016 S-genitiv er mindre vanlig i nynorsk enn i bokmål. Det brukes ved egennavn, i noen uttrykk for tid/rom/ting som kan måles og i noen faste uttrykk. Ellers bør det unngås. Jeg ville derfor heller skrevet «historia til urfolket» . I det andre eksempelet er jeg enig med Zoega. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 4. februar 2016 #4 Del Skrevet 4. februar 2016 Som Margit Spat sier, s-genitiv er ikke vanlig i nynorsk. Jeg utelukker det helt. Der man på bokmål ville skrevet "Rainstorms" skriver man heller "Rainstorm sin/sitt/sine". Derfor ville jeg enten skrevet: "Urfolket si historie" eller "Historia til urfolket". Resten blir "forstyrre eller øydelegge andre sine". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå