Gjest Hillary.. Skrevet 13. oktober 2004 #1 Skrevet 13. oktober 2004 Jeg lurer på om jeg er skræmt over hva de driver med på NHH. Han som fikk nobelprisen driver altså med maktroøkonomi og kan alt om konjunkturer. Victor Normann (mannen med pianoet og raseringen av offentlig sektor) roser han opp i skyene, og sier at nobelprisvinneren blant annet har funnet ut (tror jeg) at det kan være ok å la konjunkturene gå sin gang... Ved å gjøre økonomien til en vitenskap i positivismens tegn (les: som naturvitenskap), så skal man ikke røre så mye ve dden. Den har lover og objektive sannheter. Det som skremmer meg er at de ser økonomien nærmest adskilt fra menneskene. Menneskene er vel bare markedet. Men de ser ikke de sosiale kostandene ved lave konjunkturere. De synes bare det er bare uheldig å gjøre økonomien mer politisk styrt. I går hadde de et innslag på Dagsrevyen fra indusitren hvor folk blir permittert ver lavkonjunktur. Nå er det snakk om å rett og slett si opp de samme menneskene i stedet. Veldig ille! NHH-gutta må ikke få mer makt i dette landet - det er min mening. Den menneskelige kostnaden med de driver med tror jeg er ganske stor. Jeg lurer på om de har tenkt over at om ikke folkevalgte politikere styrer, så er det private selskaper som i praksis styrer.
Pip Skrevet 13. oktober 2004 #2 Skrevet 13. oktober 2004 ...NHH-gutta? Kven er det? Kan røpe at veldig mange av dei som overvaker økonomien her i landet er NHH-utdanna. Kven meinar du burde gjere det i staden? Trur du 'kven som helst' med litt samfunnsengasjement duger? Berre lurer...
ivanka Skrevet 13. oktober 2004 #3 Skrevet 13. oktober 2004 anbefaler deg å lese stiglitz: globalization and its discontents og n. hertz: the silent takeover hvis dette interesserer deg. les gjerne litt om disse forfatterne og. en av de skumleste oppfatningene som finnes er at det finnes økonomiske lover som er like sanne som naturlover - det fremstilles gjerne sånn av de som har noe å vinne på det, og vet man ikke så mye om samfunnsøkonomi er det jo lett å tro det må være sant siden det kommer fra en ekspert.
Gjest Hillary.. Skrevet 13. oktober 2004 #4 Skrevet 13. oktober 2004 Jeg er interessert i Hertz - har lest en god del av boka hennes!! Jeg har også lest Naomi Klein. Jeg er ikke så god i sosialøkonomi utover videregående skoles nivå, kanskje, men jeg er en racer i politikk og bryr meg om mennesker! Min påstand er også at det snakkes mer om økonomi i regjeringspartiet Høyre i dag enn for ti år siden (for da snakket de mest om enkeltmennesker!).
Holly Hobbie Skrevet 14. oktober 2004 #5 Skrevet 14. oktober 2004 Gjesp....har du ikke faatt med deg at planoekonomi ikke fungerer i den virkelige verden? Land som proever aa kontrollere alt for mye av oekonomien sliter enormt i nedgangstider - se bare paa Tyskland. Enten du kaller konjunkturer naturlover eller ikke, de er reelle!
ivanka Skrevet 14. oktober 2004 #6 Skrevet 14. oktober 2004 nå er vel verken hertz eller stieglitz forkjempere for planøkonomi. husker jeg ikke helt feil jobbet vel hertz med overgangen fra planøkonomi til markedsøkonomi i russland. og oppdaget at markedsøkonomien var sannelig ikke uproblematisk den heller. laissez-faire har sine begrensninger.
Gjest Anonymous Skrevet 14. oktober 2004 #7 Skrevet 14. oktober 2004 Det som skremmer meg er at de ser økonomien nærmest adskilt fra menneskene. Menneskene er vel bare markedet. Men de ser ikke de sosiale kostandene ved lave konjunkturere. De synes bare det er bare uheldig å gjøre økonomien mer politisk styrt. Jeg tror det Kydland & Prescott mener er at man bør la være å påvirke konjunkturene fordi det kan gjøre det hele verre. Er det noe samfunnsøkonomer er opptatt av så er det samfunnsøkonomiske kostnader. De er ikke opptatt av bedriftsøkonomisk lønnsomhet. Ja, utover at dette påvirker investeringer som påvirker sysselsetting som påvirker konsum som fører til ... osv. NHH-gutta må ikke få mer makt i dette landet - det er min mening. Den menneskelige kostnaden med de driver med tror jeg er ganske stor. Kydland er ikke en NHH-gutt utover at han har litt av utdannelsen sin derfra. Doktorgraden og forskningsarbeidet hans er fra USA. De to andre nobelprisvinnerne vi har hatt i økonomi stammer så vidt jeg vet fra universitetet i Oslo. Hva du mener med menneskelige kostnader vet jeg ikke. Men nok en gang - samfunnsøkonomer er opptatt av å maksimere velferden til samfunnet.
Gjest gjest1 Skrevet 14. oktober 2004 #8 Skrevet 14. oktober 2004 Gjesten over er meg. Innloggingen funket visst ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå