Gå til innhold

Trening, kostholde ved colostomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har stomi?

Skal begynne å trene på et treningssenter, men er redd stomien vil vise, leke eller være i veien, er det noen øvelser jeg ikke kan ta?
Hva er praktisk av treningstøy? Bør jeg ha et stomibelte under og en høy ettersittende tights og lang t-skjorte over? Tenkte kanskje det var praktisk. Hva med øvelser, noen øvelser jeg ikke bør ta?

Og kosthold - de sier jeg ikke bør spise druer med skall og heller ikke appelsiner, men det har gått greit med meg når jeg spiser de små druene som er uten steiner (ikke så mye, bare maks en liten håndfull), valnøtter i waldorfsalat har gått bra (tygger godt) og appelsinjuice med fruktkjøtt har gått greit. har også spist klementiner og appelsiner, men bare tygd ut safta og kasted hinnene.... og det har gått greit.

Og ang. frø så har gresskarkjerner og solsikkefrø i brød gått greit, men unngår de med masse fullkorn, velger heller sammalt.

Kjøtt har også gått greit, men pinnekjøtt er kraftig kost for magen, og da ble det masse avføring hoho :) 

Lett det blir lekkasje på natta når jeg får slike monsterbæsjer, de er ikke tyntflytende, men det kommer så masse at limen går i oppløsning...

og taco og mat med masse løk... uff.... masse lukt og masse tynn avføring. :D

uff... sorry detaljer, men man får et visst forhold til sin avføring når man bruker stomi :D

Hvordan er din avføring?

Anonymkode: c6e22...3f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har litt erfaring med stomi fra jobb. Men jeg er på ingen måte ekspert på det. 
Pleier avføringen å komme til ca samme tider hver dag? Eller er det stor variasjon? Isåfall kan du jo prøve å få trent til tider det ikke pleier å komme avføring. Men fysisk aktivitet bidrar jo til å få tarmene til å jobbe, så det er vel en viss sjanse for at ting kan komme mens du trener/kort tid etter trening. Så det er jo greit å være obs på :)

Hadde jeg selv hatt stomi så tror jeg at jeg ville brukt stomibelte, treningstights med høyt liv (og som ikke er for løs, men heller ikke strammer på posen) og en litt vid overdel. Har ikke noen konkrete tips for øvelser du bør unngå. Men øvelser som gjør at du må bøye magen fremover vil jeg gjerne tro kan irritere platen, muligens gjøre at platen løsner og irritere stomien. Samme med øvelser som gjør at du må ligge på magen. Men du må vel bare prøve deg frem :) Ta en tur innom treningssenteret og prøv apparatene som er der. Så merker du sikkert hvilke som egner seg og ikke :) 

Anonymkode: 7123a...07a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...