Gjest simsam Skrevet 3. februar 2016 #1 Skrevet 3. februar 2016 Vannkopper kan jo smitte fra to dag er før utbrudd... men det kan jo også gå 2-3 uker før man får symptomer.... så om de ikke ble smittet samtidig, blir det jo litt lenge å holde henne hjemme til da . Hva syns dere? Eldste vil gjerne ha søsteren hjemme så hun får selskap, og det er jo ok så lenge minsten bare går i barnehagen. Verre er det jo ved skole, der kan man jo ikke ta seg så mye fri "uten grunn", kan lissom ikke gå hjemme og vente på vannkopper :D
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #2 Skrevet 3. februar 2016 Nei at man muligens får vannkopper snart er ikke gyldig fravær på skole. Når det gjelder barnehage gjør dere jo som dere vil. Barna trenger ikke å holdes hjemme før de evt har fått symptomer selv. Anonymkode: 2481f...22c
Gjest simsam Skrevet 3. februar 2016 #3 Skrevet 3. februar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei at man muligens får vannkopper snart er ikke gyldig fravær på skole. Når det gjelder barnehage gjør dere jo som dere vil. Barna trenger ikke å holdes hjemme før de evt har fått symptomer selv. Anonymkode: 2481f...22c Ok, er så redd for de med dårlig immunforsvar og gravide, tenk om vi smitter dem, når vi vet at vedkommende barn KAN være smittet - og kanskje får utbrudd to dager senere.... men for alt vi vet kan hun jo alt ha hatt sykdommen, for jeg trodde hun hadde det for et par år siden, men da fikk hun så liten, så lurer på om det var 4. barnesykdommen eller noe sånt. Jaja, i morgen har hun lyst på barnehagen, så om hun ikke får symptomer får jeg vel bare sende henne.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #4 Skrevet 3. februar 2016 1 minutt siden, simsam skrev: Ok, er så redd for de med dårlig immunforsvar og gravide, tenk om vi smitter dem, når vi vet at vedkommende barn KAN være smittet - og kanskje får utbrudd to dager senere.... men for alt vi vet kan hun jo alt ha hatt sykdommen, for jeg trodde hun hadde det for et par år siden, men da fikk hun så liten, så lurer på om det var 4. barnesykdommen eller noe sånt. Jaja, i morgen har hun lyst på barnehagen, så om hun ikke får symptomer får jeg vel bare sende henne. Med mindre akkurat deres barnehage har gitt beskjed om spesielle forholdsregler som må tas der (pga barn med dårlig immunforsvar el.l.), så er ikke dette noe du trenger å tenke på. Sannsynligvis vil ikke det andre barnet bli sykt før det første har blitt friskt igjen heller, med mindre de ble smittet samtidig. Men du trenger jo ikke å sende søskenet på besøk til noen du vet er gravide f.eks. Anonymkode: 2481f...22c
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #5 Skrevet 3. februar 2016 Akkurat vannkopper er det mange som ønsker å bli smittet av, så bare si ifra i bhg og skole om søsteren. Skolefri kan man ikke ta. Anonymkode: e8044...115 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #6 Skrevet 3. februar 2016 32 minutter siden, simsam skrev: Ok, er så redd for de med dårlig immunforsvar og gravide, tenk om vi smitter dem, når vi vet at vedkommende barn KAN være smittet - og kanskje får utbrudd to dager senere.... men for alt vi vet kan hun jo alt ha hatt sykdommen, for jeg trodde hun hadde det for et par år siden, men da fikk hun så liten, så lurer på om det var 4. barnesykdommen eller noe sånt. Jaja, i morgen har hun lyst på barnehagen, så om hun ikke får symptomer får jeg vel bare sende henne. De med dårlig imunforsvar er i all hovedsak vaksinert, dersom de ikke har hatt vannkopper tidligere. Skal vi begynne å holde oss hjemme fordi noen i familien får vannkopper, så stopper samfunnet opp. Er du usikker kan du lese anbefalingene fhi.no gir på sine nettsider. Anonymkode: e3d9d...411
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #7 Skrevet 3. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De med dårlig imunforsvar er i all hovedsak vaksinert, dersom de ikke har hatt vannkopper tidligere. Skal vi begynne å holde oss hjemme fordi noen i familien får vannkopper, så stopper samfunnet opp. Er du usikker kan du lese anbefalingene fhi.no gir på sine nettsider. Anonymkode: e3d9d...411 Det er ikke alle som kan vaksineres. Det kan bli skumle utfall. Men uansett. Så lenge barnet ikke har fått vannkopper, så kan det i barnehagen, tenker jeg. Og gjøre alle andre hverdagslige ting også. Anonymkode: 95eec...1a4 1
Millimani Skrevet 3. februar 2016 #8 Skrevet 3. februar 2016 3 timer siden, simsam skrev: Vannkopper kan jo smitte fra to dag er før utbrudd... men det kan jo også gå 2-3 uker før man får symptomer.... så om de ikke ble smittet samtidig, blir det jo litt lenge å holde henne hjemme til da . Hva syns dere? Eldste vil gjerne ha søsteren hjemme så hun får selskap, og det er jo ok så lenge minsten bare går i barnehagen. Verre er det jo ved skole, der kan man jo ikke ta seg så mye fri "uten grunn", kan lissom ikke gå hjemme og vente på vannkopper :D Det er faktisk bedre å få vannkopper i barnehagen enn på skolen. Å være hjemme fra skolen i en uke eller to, er mye verre enn å være hjemme fra barnehagen like lenge. Men når de er søsken så er jo smittefaren større uansett. Ja, jeg vet om foreldre som har latt barn som ikke har hatt vannkopper få dra på besøk til barn som har vannkopper. Selvsagt med hensikt at de skulle bli smittet så de ble ferdig med det. Det skjedde med meg blant annet. Våren/forsommeren før jeg begynte på skolen. Så...akkurat "tidsnok".
Sissan1 Skrevet 3. februar 2016 #9 Skrevet 3. februar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: De med dårlig imunforsvar er i all hovedsak vaksinert, dersom de ikke har hatt vannkopper tidligere. Anonymkode: e3d9d...411 Dette er ikke riktig for pasienter på immunsupprimetende eller cellegift. De får motgift dersom de blir utsatt for smitte. Denne er effektiv, men de er avhengig av beskjed om at de kan være utsatt. det er ingen grunn til å holde søsken hjemme om de er friske. Men det er svørt viktig å informere i barnehage/skole, slik at de kan informere videre til andre foreldre.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #10 Skrevet 4. februar 2016 Jeg går selv på cellegift, men hadde heldigvis sykdommen som barn. Men mannen min er usikker på om han har hatt det, så han får ikke bli med på kreftavdelingen når jeg får behandling nå - tenker å vente minst 3 uker i tilfelle han plutselig skulle bli syk. Det samme med barna som er syke. Og på kjøpesentere, der er mange kreftpasienter ute og går... tenk på det. Mange er i fin form mellom behandlingene og ikke alle ser ut som kreftpasienter - slik som meg, jeg har fortsatt hår og ser veldig frisk ut Vi utsetter oss for smitte, men prøver å unngå plasser som er for tettpakka med folk, holder pusten når noen hoster hehe har tatt influensavaksine, men kan bli nokså slått ut av en vanlig forkjølelse om jeg får det hardt. Frykten er jo å få lungebetennelse. Får jeg feber må jeg legges inn for i.v antibiotika, da jeg ikke har noen immunforsvar til å hamle opp med sykdommen på egenhånd. Mange kreftpasienter dør av lungebetennelse, dehydrering og feilernæring før de dør av selve sykdommen, så jeg prøver å holde meg frisk sål enge som mulig, få i meg mat og drikke - og prøve å unngå å bli smittet. Men jeg skal jo leve et liv og, så vil ikke isolere meg hjemme. Anonymkode: 8b1db...7a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå