gjest2109 Skrevet 3. februar 2016 #1 Skrevet 3. februar 2016 Hei! Er det noen folk fra Fredrikstad eller Sarpsborg her? Skal flytte til et av de to steder om noen måneder, men kjenner i grunnen ingen av dem. Kan noen kanskje skrive litt, hvilken av de to byer er bedre å bo, hvo er det bedre barne/ungdomsskoler og fritid aktiviteter til barn?Jeg selv tror at Fredrikstad er kanskje mer attraktiv pga størrelse, men er ikke sikkert.... Så hvis noen kan gi meg litt info, vil jeg bli kjempe takknemlig
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #2 Skrevet 3. februar 2016 Bodd i begge byene, og synes at Fredrikstad har litt bedre tilbud enda, selv om Sarpsborg kommer sterkere nå for tiden. Men i og med at veien er kort mellom byene og det er meget godt kollektivtilbud mellom de, så er det lett å delta på ting som evt nabokommunen har. Anonymkode: f11bd...241
Gjest Aucaman Skrevet 3. februar 2016 #3 Skrevet 3. februar 2016 Sarpsborg er i fremvekst. Har bare gått på skole i Sarp, og jeg vil vel ikke tro det er store forskjeller mellom der og Fredrikstad. Idrettstilbudet er nok ganske likt også. Du har hockey, fotball, innebandy, bandy, håndball, friidrett i begge byer. Når det kommer til fritidsaktiviteter er jeg mer usikker. Vet det er en kulturskole i Sarp, men antar at tilbudet er tilsvarende eller bedre i Fredrikstad. Er neppe de helt store forskjellene lenger.
gjest2109 Skrevet 3. februar 2016 Forfatter #5 Skrevet 3. februar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Bodd i begge byene, og synes at Fredrikstad har litt bedre tilbud enda, selv om Sarpsborg kommer sterkere nå for tiden. Men i og med at veien er kort mellom byene og det er meget godt kollektivtilbud mellom de, så er det lett å delta på ting som evt nabokommunen har. Anonymkode: f11bd...241 Tusen takk for svaret!! Det er så vanskelig å bestemme seg når man ikke kjenne sted man skal flytte til. Hvordan er det med skoler, vet du kanskje om er det noe som er greiere en andre, eller omvendt - noe som ikke er bra?
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #6 Skrevet 3. februar 2016 Det er litt dyrere hus i Fredrikstad og høyere kommunale avgifter og skatt. I tillegg har Fredrikstad problemer med radikalisering og innvandrer miljøer. Anonymkode: 22014...bff 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #7 Skrevet 3. februar 2016 Jeg bor i Sarpsborg. Det er ikke store forskjellene, byene er ganske like egentlig når det kommer til skoler, barnehager, fritidstilbud ol. Sarpsborg ligger lettere til om man skal ut på motorveien og til andre steder for jobb, det ligger ikke så langt fra motorveien i forhold til Fredrikstad. Anonymkode: d8dfb...f34
Gjest Lunasama Skrevet 3. februar 2016 #8 Skrevet 3. februar 2016 Flyttet selv til indre østfold og personlig synes jeg Halden er penere enn begge de byene. Sentrum er veldig koselig og bilfri. Kort sykkelavstand til grensen og fine veier. Av Sarpsborg og Fredrikstad ville jeg valgt Sarpsborg pga billigere boligmarked enn Fredrikstad. Badet i Sarpsborg er også ganske bra.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #9 Skrevet 3. februar 2016 Er selv født og oppvokst i Fredrikstad, og ville anbefalt Sarpsborg. Billigere å bo, alt som er relevant utenom frisører og utesteder flyttes fra Fredrikstad til Sarp. Du slipper bomringen som er planlagt. Det er bedre tilgang på motorvei. Anonymkode: 61fdc...c43
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #10 Skrevet 3. februar 2016 2 timer siden, Aucaman skrev: Sarpsborg er i fremvekst. Har bare gått på skole i Sarp, og jeg vil vel ikke tro det er store forskjeller mellom der og Fredrikstad. Idrettstilbudet er nok ganske likt også. Du har hockey, fotball, innebandy, bandy, håndball, friidrett i begge byer. Når det kommer til fritidsaktiviteter er jeg mer usikker. Vet det er en kulturskole i Sarp, men antar at tilbudet er tilsvarende eller bedre i Fredrikstad. Er neppe de helt store forskjellene lenger. Jeg tror nok du har rett, men jeg anbefaler ikke å prøve å si det til noen som er fra en av byene. Lokalpatriotismen lever i beste velgående. Anonymkode: 873b2...a3a
Gjest eksiltronder Skrevet 3. februar 2016 #11 Skrevet 3. februar 2016 Som innflytter i Østfold (Halden) vil jeg si at Sarpsborg fremstår som lettere tilgjengelig og et rimeligere alternativ enn hva Fredrikstad er. I Fredrikstad er det dog grådig hyggelig om sommeren, til tross for alle rikmannssnobbene i seilbåt... Uansett er det jo ikke store avstanden mellom noe som helst her nede, hehe.
Gjest Aucaman Skrevet 3. februar 2016 #12 Skrevet 3. februar 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror nok du har rett, men jeg anbefaler ikke å prøve å si det til noen som er fra en av byene. Lokalpatriotismen lever i beste velgående. Anonymkode: 873b2...a3a Er fra Sarp da, så smertet patriotismen min litt når jeg skrev det
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #13 Skrevet 3. februar 2016 I Fredrikstad finnes terrorgata og problemer med radikalisering av muslimer. Siden du har barn, burde du velge Sarpsborg. Anonymkode: 00dc5...157 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #14 Skrevet 3. februar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: I Fredrikstad finnes terrorgata og problemer med radikalisering av muslimer. Siden du har barn, burde du velge Sarpsborg. Anonymkode: 00dc5...157 Jeg bor selv i Fredrikstad (ikke så langt fra den såkalte terrorgata) og vil ikke si at jeg merker særlig til dette. Radikalisering er et problem mange steder i disse dager og det jobbes aktivt med det. Det kommer litt an på hva som er viktig for TS. Personlig synes jeg Fredrisktad er en finere by, men Sarpsborg har kommet seg betraktelig de siste årene. Begge byene har et ganske likt tilbud, det jobbes aktivt med utvikling av Fredrisktad, som bl.a. har ansatt en byutvikler. Forhåpentligvis så blir det bedre fremover. Dersom det er viktig med kort vei tl motorvei etc så er nok Sarpsborg et bedre alternativ, og det er riktig som det er nevnt tidliger at det er noe lavere boligpriser etc. Anonymkode: 55c0f...d81 1
Gjest Magnifiq Skrevet 3. februar 2016 #15 Skrevet 3. februar 2016 Snakker vi sentrum eller uten for bykjernen?
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #16 Skrevet 3. februar 2016 5 timer siden, gjest2109 skrev: Tusen takk for svaret!! Det er så vanskelig å bestemme seg når man ikke kjenne sted man skal flytte til. Hvordan er det med skoler, vet du kanskje om er det noe som er greiere en andre, eller omvendt - noe som ikke er bra? Jeg likte skolegangen i Sarpsborg bedre enn Fredrikstad. Og så synes jeg det er en del fine boligområder der. Lavere pris både på eie og leiemarkedet. I tillegg som noen skriver, er det kortere ut på E6 i forhold til evt pendling. Så hadde nok latt pendling avgjøre hvor jeg hadde bosatt meg. Rushen på 109 og 111 veien er ikke like morsom hver dag. Anonymkode: f11bd...241 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #17 Skrevet 3. februar 2016 Har ikke bodd fast i noen av byene, men har vært i begge byene jevnlig pga av familie som bor der. Så mitt inntrykk er fra en mer bekjents ståsted. Kjenner ikke så mye til skole og fritidstilbud for barn/unge så det skal jeg ikke uttale meg om. Synes stemningen er litt tung i Sarpsborg og sentrum har virket dødt, men det er mange fine boligområder rundt. Som andre har sagt så er det lett å komme seg til E6 med kort vei til harryhandel Sverige (hvis det er interessant). Holder en knapp på Fredrikstad. Veldig fint på sommeren med brygga og Gamlebyen. Synes også det er veldig fint ut mot Hvaler og det er veldig fine avslapnings og bademuligheter på Hvaler. Anonymkode: 72db8...f64
gjest2109 Skrevet 7. februar 2016 Forfatter #18 Skrevet 7. februar 2016 tusen takk, alle nå fikk jeg litt inntrykk om fordeller og ulemper med begge byer. Siden jeg skal jobbe i Sarpsborg og vurderte å bo i Fredrikstad bare pga skole og fritidstillbud til unge, tror jeg nå at det ikke er så avgjørende. Det ser ut at vi skal bo i Sarpsborg
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2016 #19 Skrevet 7. februar 2016 Trur du kommer til å trives godt i Sarpsborg. Anonymkode: f11bd...241
anonym+ Skrevet 14. desember 2022 #20 Skrevet 14. desember 2022 hvis du har god råd flytt til kråkerøy 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå