AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #1 Skrevet 3. februar 2016 Jeg mener det burde vært påbudt å bruke refleks når man er ute å går, og det er mørkt. Har snakket med mange om dette, og merker at spesielt ungdom er imot det. De vil ikke ha en bot fordi de ikke bruker refleks. Men det er jo påbudt med sykkelhjelm, og man får vel ikke så ofte bot selv om man ikke bruker det? hva mener dere om å gjøre refleksbruk påbudt? Anonymkode: 87679...4e4 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #2 Skrevet 3. februar 2016 Det er helt greit for min del. Man ser faktisk ikke folk i mørke med mørke klær ,før det er alt for seint. Det finnes jo mange forskjellige reflekser som ikke ser helt på tryne ut. må jo ikke gå med refleksvest liksom. Anonymkode: 3ad21...4bb 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #3 Skrevet 3. februar 2016 Når ble det påbudt med sykkelhjelm? Finner ikke noe om det på nettet utenom at foreldreoragnisasjoner vil ha det påbudt. Vil ikke ha et påbud om bruk av refleks, men heller at det skal bli tatt i bruk flere plagg som har refleks på seg eller er laget i et selvlysende materiale. Å gjøre det påbudt med refleks vil nok bare gjøre det enda mer upopulært. Anonymkode: 1e737...1ea
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #4 Skrevet 4. februar 2016 Hvordan har du tenkt å håndheve noe slikt? Det er påbudt med diverse reflekser og lykter på en sykkel, men en sykkel kan man bare gå av og trille på fortauet om lykten ikke virker lenger. Hva har du tenkt å gjøre om du er et sted, ting tar lengre tid enn du hadde trodd, og så er det plutselig mørkt når du skal hjem? Og du har ikke med deg refleks, for du skulle jo egentlig gått hjem mens det framleis var lyst? Skal du måtte overnatte i butikken du var i, da eller? Man skal kunne bevege seg fritt uten å få bot. En bil kan man gå ifra, en sykkel like så, men man må jo komme seg hjem på en eller annen måte, og da må man kunne gå langs veiene som finnes. Ja, folk bør bruke refleks, men et påbud blir bare teit. Man kan miste reflekser, man kan glemme dem, eller man kan la være å ha med seg fordi man ikke planlegger å gjøre noe etter mørkets frembrudd. Da skal man likevel kunne gå hjem uten å bli bøtelagt. Anonymkode: 4ee4d...8fa 1
Millimani Skrevet 4. februar 2016 #5 Skrevet 4. februar 2016 Jeg bruker alltid refleksvest i mørket, og får ros fra bl.a. bussjåfører fordi jeg er lettere å se enn mange andre, der jeg venter på bussen. Men uansett, buss eller ikke buss, - jeg føler meg nærmest "funksjonshemmet" ute i mørket hvis jeg har glemt refleksvesten. Har refleksbrikke i lomma også ja, men er så mye mer synlig med vesten på! Reflekser og refleksvester er en god trygghet både for den som er ute og går, og for dem som er ute og kjører. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #6 Skrevet 4. februar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har du tenkt å håndheve noe slikt? Det er påbudt med diverse reflekser og lykter på en sykkel, men en sykkel kan man bare gå av og trille på fortauet om lykten ikke virker lenger. Hva har du tenkt å gjøre om du er et sted, ting tar lengre tid enn du hadde trodd, og så er det plutselig mørkt når du skal hjem? Og du har ikke med deg refleks, for du skulle jo egentlig gått hjem mens det framleis var lyst? Skal du måtte overnatte i butikken du var i, da eller? Man skal kunne bevege seg fritt uten å få bot. En bil kan man gå ifra, en sykkel like så, men man må jo komme seg hjem på en eller annen måte, og da må man kunne gå langs veiene som finnes. Ja, folk bør bruke refleks, men et påbud blir bare teit. Man kan miste reflekser, man kan glemme dem, eller man kan la være å ha med seg fordi man ikke planlegger å gjøre noe etter mørkets frembrudd. Da skal man likevel kunne gå hjem uten å bli bøtelagt. Anonymkode: 4ee4d...8fa Jeg mener at det er en dårlig unnskyldning om man ikke bruker refleks fordi ting tok lenger tid enn planlagt. Man kan ha reflekser festa i jakkelommene, og det tar ikke mye plass om man tar en med seg. Spesielt i mørketiden burde det vært en selvfølge at man gjør det. det er ikke lov å drikke alkohol offentlig, og om man gjør dette for man ofte beskjed om å tømme det ut før man får bot. Ved en lovfesting av refleksen så kan dette også være et alternativ. Dette handler jo faktisk om sikkerheten til en selv og de rundt. I dag er det bilsjåføren som får skylden om hen kjører på noen som ikke bruker refleks. At sjåføren ikke så vedkommende har ingenting å si. Ikke nok med at sjåføren får psykiske mén, men hen skal også være den som får skylda. TS Anonymkode: 87679...4e4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #7 Skrevet 4. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener at det er en dårlig unnskyldning om man ikke bruker refleks fordi ting tok lenger tid enn planlagt. Man kan ha reflekser festa i jakkelommene, og det tar ikke mye plass om man tar en med seg. Spesielt i mørketiden burde det vært en selvfølge at man gjør det. det er ikke lov å drikke alkohol offentlig, og om man gjør dette for man ofte beskjed om å tømme det ut før man får bot. Ved en lovfesting av refleksen så kan dette også være et alternativ. Dette handler jo faktisk om sikkerheten til en selv og de rundt. I dag er det bilsjåføren som får skylden om hen kjører på noen som ikke bruker refleks. At sjåføren ikke så vedkommende har ingenting å si. Ikke nok med at sjåføren får psykiske mén, men hen skal også være den som får skylda. TS Anonymkode: 87679...4e4 Jeg skjønte ikke alkoholeksempelet ditt. Mener du at man skal få skjenn og bare det? Eller et prikksystem, så første gang får su skjenn og en prikk, om det skjer igjen får du bot? Ja, man kan ha med seg refleks. Men hva om man har glemt det? Hva om refleksen har falt ut av vesken? Eller sikkerhetsnålen til refleksen har gått i stykker, og den har falt ut av lommen? Hva om refleksen knuser? Du har tenkt å ta fra folk friheten til å bevege seg utendørs etter mørkets frembrudd. Det er tilnærmet lik husarrest. Det kan man ikke gjøre i et fritt samfunn. Du kan ikke si at folk som ikke er kriminelle ikke får lov til å bevege seg utendørs i mørket. Da kan man heller innføre regel om at sjåføren får redusert straff om vedkommende han kjørte på er refleksløs (noe det antageligvis tas hensyn til allerede). Anonymkode: 4ee4d...8fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå