Gå til innhold

Hva skal til for å få slettet gjeldskrav hos Statens Innkrevingsssentral?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg har fått et krav om ubetalt bostøtte fra SIS. Jeg har hatt en lengre sykdomsperiode som nedsetter betalingsevnen min. Vil det være tilstrekkelgi til å få ettergitt gjeld. Noen her osm sitte rpå informasjon av hvilke kriterier som skla igge til grunn for en eventuell ettergivelse av gjeldskrav. Jeg vet betalingen kan deles opp og utsettes, men jeg mener at hele gjelden skal slettes. Hvordan skal jeg gå frem og hvor skal jeg finne paragrafer som er relevante I denne saken?

Håper noen kloke koner kan hjelpe meg.

Anonymkode: 824c9...1d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ubetalt bostøtte? 

Anonymkode: d19b9...865

Skrevet

Mener du UTbetalt bostøtte, eller Ubetalt som du skriver (kanskje feil)? Jeg skjønner ikke hva Ubetalt bostøtte er for noe, så jeg antar at du mener UTbetalt?

Hvis du har fått krav om å tilbakebetale utbetalt bostøtte, så er det jo en veldig god grunn til det. Du har fått en økonomisk støtte man i ettertid har funnet ut at du IKKE hadde krav på likevel, f.eks. at du har skaffet deg samboer eller noe som bedrer din økonomiske situasjon slik at du ikke lenger er berettiget til bostøtte.

Dette er regler som ikke kan fravikes, og er det blitt utbetalt for mye økonomiske stønader uten at du hadde krav på det, så må du regne med å betale tilbake. Du oppgir ingen som helst god grunn til at din gjeld skal slettes, annet enn at du har vært "syk" og derfor hatt nedsatt betalingsevne. Hva har den nedsatte betalingsevnen din med støtten du har mottatt å gjøre?

• Liker 2
Gjest kaninen
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet betalingen kan deles opp og utsettes, men jeg mener at hele gjelden skal slettes. 

Mener du at gjelden din skal slettes fordi du har vært syk en periode? Mulig jeg misforstår men synes dette illustrerer godt hvilket samfunn vi har blitt. Et samfunn hvor folk skyver ansvaret for eget liv over på staten og de fleste krever sin rett, men er lite interessert i sine plikter.

Mener du at du har fått for mye (eventuelt lurt til deg?) bostøtte tidligere og at det er dette du må betale tilbake? Litt uklart...

Skrevet

Det er vel sannsynlig at Statens Innkrevingssentral kan svare på spørsmålet ditt...

Anonymkode: f37e0...098

• Liker 7
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel sannsynlig at Statens Innkrevingssentral kan svare på spørsmålet ditt...

Anonymkode: f37e0...098

This :)

De har opplysningsplikt om hvordan du skal få frem.

Skrevet

Tviler ærlig talt på at du får slettet dette. Er det mye penger det er snakk om?

• Liker 1
Skrevet

Kun sykdom som gjør deg utilregnelig en periode gir deg rett til å få slettet gjeld.

Både syke, arbeidsledige, studenter og andre har gjeld stående på seg til den er nedbetalt.

Anonymkode: aa15a...7de

• Liker 2
Skrevet

Som de sier på Luksusfellen på TV3: "Staten, den verste kreditoren av dei alle. Dei SKAL ha pengane sine, dei!"

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, kaninen skrev:

Mener du at gjelden din skal slettes fordi du har vært syk en periode? Mulig jeg misforstår men synes dette illustrerer godt hvilket samfunn vi har blitt. Et samfunn hvor folk skyver ansvaret for eget liv over på staten og de fleste krever sin rett, men er lite interessert i sine plikter.

Mener du at du har fått for mye (eventuelt lurt til deg?) bostøtte tidligere og at det er dette du må betale tilbake? Litt uklart...

Jeg lurer på om hun kanskje mener borteboerstipend fra Lånekassen. Som har blitt lån da, selvsagt. Og få slettet noe av dette. Det har man lov til hvis man blir ufør, eller å få det gjort om til stipend igjen om man har vært syk. 

Uforståelig førsteinnlegg egentlig. 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

jeg har fått et krav om ubetalt bostøtte fra SIS. Jeg har hatt en lengre sykdomsperiode som nedsetter betalingsevnen min. Vil det være tilstrekkelgi til å få ettergitt gjeld. Noen her osm sitte rpå informasjon av hvilke kriterier som skla igge til grunn for en eventuell ettergivelse av gjeldskrav. Jeg vet betalingen kan deles opp og utsettes, men jeg mener at hele gjelden skal slettes. Hvordan skal jeg gå frem og hvor skal jeg finne paragrafer som er relevante I denne saken?

Det tviler jeg på, gjeld til statens innkrevingssentral er nesten umulig å få ettergitt

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om hun kanskje mener borteboerstipend fra Lånekassen. Som har blitt lån da, selvsagt. Og få slettet noe av dette. Det har man lov til hvis man blir ufør, eller å få det gjort om til stipend igjen om man har vært syk. 

Uforståelig førsteinnlegg egentlig. 

Da må lånet være hos Lånekassen. Ikke hos SI. Eneste måten å få slettet gjeld hos SI er gjeldsordning. Og det er ikke enkelt å få. 

Anonymkode: 8d9a2...ecb

Skrevet

Staten er den verste å skylde penger

Eneste grunn for sletting av gjeld til staten er dødsattest 

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, runi skrev:

Staten er den verste å skylde penger

Eneste grunn for sletting av gjeld til staten er dødsattest 

Den blir strengt tatt ikke slettet da heller, bare om ingen vil arve deg :)

Skrevet
1 time siden, prt90 skrev:

Den blir strengt tatt ikke slettet da heller, bare om ingen vil arve deg :)

Jo, all gjeld til staten blir slettet 

Skrevet

Jeg aner ikke, men har lært av Luksusfellen at SIS er nådeløse og den aller vanskeligste kreditoren å få laget avtaler med :S

Men send dem en mail. Når jeg lurer på ting som jeg synes er litt vanskelig, sender jeg alltid mail sånn at jeg ikke glemmer eller misforstår svaret :P

Håper du støter på noen her inne som har litt mer peiling enn vi som allerede har svart deg har xP

Skrevet
7 minutter siden, runi skrev:

Nei, både formue og gjeld arves - naturligvis! Var det ikke slik, kunne en bare ta opp et kjempelån før en døde, og arvingene ville bli styrtrike. 
Men er gjelda større enn formuen i dødsøyeblikket, kan det være fornuftig av arvingen(e) å frasi seg arven. Da vil kreditoren(e) bare få dekt en del av sitt krav. Arvingene får som nevnt ingenting i det tilfellet.

• Liker 1
Skrevet

Normalt,  men ikke gjeld til staten. Sletter restskatt,  stopper pensjon( selv om du har opptjent rettigheter) som burde gått til arvinger. 

Men lån til banker, gjeld til inkasso selskap må betales sådant de melder kravet 

Skrevet
Den 3.2.2016 at 10.05, AnonymBruker skrev:

Hei!

Det enkleste er å betale :)

Skrevet
1 time siden, runi skrev:

Bare studielånet det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...