Gå til innhold

Våkner alikevel

Hege899

Anbefalte innlegg

Barnet vårt er 7 mnd og spiser fast føde til alle måltid. Hun får også mme til morgen og kveld (i tillegg til grøt). 

Når hun våkner kl 6 får hun 200ml mme

Sovner igjen.

Kl 9 grøt+mme

Kl 12-frukt/yoghurt

Kl 15-middag

Kl 17-grøt

Kl 18- 200ml mme

Hs sa jeg skulle slutte å nattamme. Har sluttet med dette,gir kun vann på natten. Alikevel våkner hun 2-3 ganger. Hs sa at hun kom til å sove 12 t i strekk hver natt dersom jeg sluttet å nattamme.. tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, Hege899 skrev:

Barnet vårt er 7 mnd og spiser fast føde til alle måltid. Hun får også mme til morgen og kveld (i tillegg til grøt). 

Sovner igjen.

Kl 9 grøt+mme

Kl 12-frukt/yoghurt

Kl 15-middag

Kl 17-grøt

Kl 18- 200ml mme

Hs sa jeg skulle slutte å nattamme. Har sluttet med dette,gir kun vann på natten. Alikevel våkner hun 2-3 ganger. Hs sa at hun kom til å sove 12 t i strekk hver natt dersom jeg sluttet å nattamme.. tips?

Glemte å si at hun hviler halv 10-halv 11, 12 30-14 og 15 30-16 (ca)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa HS virkelig det? Det er ingen garantier for at de slutter og våkne fordi de har mat i magen. De kan våkne av andre behov også i lang tid fremover. 

Anonymkode: 055f8...55f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sa HS virkelig det? Det er ingen garantier for at de slutter og våkne fordi de har mat i magen. De kan våkne av andre behov også i lang tid fremover. 

Anonymkode: 055f8...55f

Ja hun sa det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som helsesøster har gitt deg et rart råd.

Som nevnt over meg, så har barnet andre behov enn mat. Det er opp til deg/dere å finne ut om det bare er fordi hun vil bæres, bysses eller om det er magevondt og annen uro. Gråter hun når hun våkner? Personlig sliter vi veldig med søvn på vår 7mnd gamle jente. Vi prøvde for første gang mme i natt i stedet for amming, og hun sov litt bedre. Så jeg har ikke planer om å slutte med nattmat med det første. Her har vi hatt 10-15 oppvåkninger fra 19-05. Jeg gjør alt for å kutte ned på oppvåkninger. 

Jeg vil si det er ganske unormalt at babyer på 7 mnd sover i 12 timer. Ville ikke forventet en hel natts søvn med det første. Men det er min erfaring i forhold til egne barn og venner/familie. Det er klart det finnes babyer som sover godt og mye fra første stund. 

Endret av LindaM
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min våknet 2-3 ganger per natt lenge etter vi sluttet med nattamming. Først nå når han er snart 14 mnd kan han sove 12 timer i strekk. Barn er så forskjellige :) 

Anonymkode: f4caf...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

av og til sover bollen (13 mnd) natta gjennom, av og til våkner han én gang, av og til tre... tenker ikke noe særlig over det. våkner av og til midt på natta jeg og. 

Anonymkode: 5b0f2...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å anbefale nattavvenning ved seks-syv mnd burde ikke vært lov. 2-3 oppvåkninger er da helt normalt. Noen babyer sover natta gjennom og har ikke behov for mat, men jeg ville ikke forventet det av en så liten baby.

Min toåring har ikke spist på natten på godt over ett år, men han sover likevel aldri 12 timer i strekk. Tror det har skjedd en gang ved sykdom.

Er ungen sulten; gi den mat. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 1 åring våkner fremdelse 3 ganger på natten, er bare å bli vandt med det først som sist.

Anonymkode: d40f8...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt stresset med å slutte med nattmating... Er det full fest når han våkner eller er det greit med flaske og litt kos? Er det full fest skjønner jeg at det tærer på, men ellers må man jo tilfredsstille behovet.

lille på 9mnd får fortsatt en flaske på natt, hvis hun da våkner veldig til blir hun lagt i sengen også går vi inn og stryker på og sier det er natt. Nå skal det sies at hun veldig veldig sjelden gråter på natten lenger, og litt babybabel er bare kos. 

Kan også høre hun er urolig, men ikke våkner helt opp så passer på og ikke gå inn for tidlig i tilfelle hun faller til ro igjen.

men alle barn er forskjellige, dere finner ut av det. Men ved 7mnd fikk vær fortsatt minst to flasker om natta og spiste omtrent like mye som din på dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min gikk fra å sove kjempegodt om nettene, til å bli helt propell ved rundt 7 mnd. Han våknet flere ganger i timen enkelte netter, men i alle fall hver time, hele natten gjennom. Dette pågikk i rundt 6 uker. Siden har jeg hørt fra flere at dette er helt vanlig i den alderen. Så jeg ble overrasket over at HS sa det der til deg. 

Jeg sluttet vel nattammingen rundt 8 mnd, mest fordi han ikke ville ha mer, men vi måtte likevel bysse og trøste ham når han våknet. Med tiden begynte han å sove 11 timer om natten, men han våkner fortsatt noen ganger innimellom (nå er han 2 år). Ikke så mye å gjøre med det enn å prøve å finne ut hva det er og hjelpe ham tilbake til søvnen. 

Anonymkode: c6c4f...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Mini her er 6 mnd og det har ikke slått meg å slutte med nattammingen på en god stund enda. Merkelig å si at du skal stoppe med det. Og garantere at baby sover lengre. Det er jo like individuelt som oss hvor ofte en våkner om natten og hvor lenge en sover sammenhengende. I tillegg trenger en baby på 7 mnd fremdeles kos, varme og nærhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger, og når nattammer du? Min er 8,5 mnd, og spiser ikke på natta lengre, og sover også 12 timer i strekk i egen seng (som regel:-p).. Min pleide å ha 2 amminger etter han la seg når han var rundt 6-7 mnd, en ca kl 23 og en midt på natta, ca kl 3-4. Det jeg gjorde en periode var at jeg ga han mat kl 23 når jeg la meg uansett om han sov eller ikke. Dette var jo pga at jeg ville få mer søvn selv, hehe. Etterhvert som han spiste mer og mer fast føde begynte han å droppe den amminga midt på natten av seg selv. Så da var vi plutselig nede i en amming, den kl 23. Så jeg fortsatte å gi han mat når jeg la meg fram til han var ca 7 mnd. Han våknet jo ofte til den tiden uansett, sikkert fordi han var vandt til å få mat, men isetdet for å amme så tok vi han oppi sengen vår og da sovnet han tvert når han lå mellom oss. Vi hadde vann klart itilfelle han ville ha, men det var visstnok nok med nærhet istedet. Vi samsov i noen uker, før han plutselig sluttet å våkne kl 23 også, og vips, så sov han hele natten i egen seng. Dette var det som funket for oss, men vi så jo fort at han var jo ikke sulten, han ville bare ha kos. Men selvsalgt, er babyen sulten, må han jo få mat. 

Endret av Yvelia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Hege899 skrev:

Sovner igjen.

Kl 9 grøt+mme

Kl 12-frukt/yoghurt

Kl 15-middag

Kl 17-grøt

Kl 18- 200ml mme

Mellom ni og fem får hun grøt og middag? Jeg ville utsatt middag eller grøt til litt senere, kanskje i åtte-nitiden på kvelden.

Anonymkode: f0ce3...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mellom ni og fem får hun grøt og middag? Jeg ville utsatt middag eller grøt til litt senere, kanskje i åtte-nitiden på kvelden.

Anonymkode: f0ce3...d05

Hun legger seg 18.30..ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok dessverre ingen selvfølge at de sover 12 timer i strekk bare fordi man kutter ut nattmating. Og dette burde helsesøster absolutt vite, så et dårlig råd du har fått av henne der.

De aller færreste babyer sover 12 timer i strekk, og de som gjør det begynner som oftest med det av seg selv fra tidlig av og ikke når nattmaten kuttes.

Vi håper nok alle at våre små skal sove godt både natt og dag, men det er få av oss som opplever det. Det beste er å bare innfinne seg med at sånn er det en periode og prøve å ikke lage et problem av det(for det gjør det mange ganger verre)

Hilsen en som ikke fikk mer enn 3 timer søvn i strekk på 4 å. (trodde til slutt at det aldri ville bli bedre, men det gjorde det. Tok ikke skrekken heller, for nå har jeg fått nr 3, som foreløpig er langt bedre på å sove enn søsknene sine (men er forberedt på at det kan snu før jeg vet ordet av det.))

Anonymkode: 79909...c6e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Lalalala59

Tror som de over meg at det beste er nok å innfinne seg med situasjonen og at sånn er det nå, og ikke bli desperat etter å finne årsaker og løsninger og tvinge babyen inn i noe den ikke er klar for. 

Tenk heller at det kunne vært så mye verre. 2-3 ganger er faktisk få oppvåkninger for mange av oss, og vi er lykkelige hvis ungen "bare" har våknet 2-3 ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er frlkna 3 år og 4 måneder og våkner fremdeles hver natt. Sovner igjen fort, men allikevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...