AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #1 Del Skrevet 3. februar 2016 Jeg har en litt merkelig og ekkel uvane som går ut på å klore/klø meg i hodebunnen. Av og til oppdager jeg noen klumper, og begynner da å klø og klore. Det utvikler seg til små røde væskende sår, som over natten pleier å få en skorpe på seg. Jeg får med en gang en sterk trang til å klore videre, og jeg finner det helt seriøst tilfredstillende å gjøre det. Jeg vet det høres ekkelt ut, og er ikke interessert i svar som "æsj" osv, da dette faktisk har blitt en uvane for meg. Er det noen som har det på samme måte? Og er det noen "ulemper" med det? Altså, jeg forstår det kanskje ikke er helt bra, men kan det oppstå noen varie mén? Legger til et bilde av hvordan "sårene" ser ut. Anonymkode: ac0a5...5df 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #2 Del Skrevet 3. februar 2016 Kan du prøve å bruke tynne bomullsvanter og/ eller klø og kjenn kun med fingertuppene og ikke neglene? Jeg ville også snakket med legen om dette Kan du evt begynne med strikking eller noe annet håndarbeid, slik at fingrene dine er opptatt med noe annet enn hodebunnen? Anonymkode: 11200...36c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yaki Skrevet 3. februar 2016 #3 Del Skrevet 3. februar 2016 Jeg sitter og gjør dette akkurat nå! Jeg klarer ikke å la skorpene være. Det er så tilfredsstillende! Har gjort dette så lenge jeg kan huske, og vet jo også at det ikke er helt optimalt, men jeg har enda ikke tatt noen skade av det utover sårene i seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Genevieve Skrevet 3. februar 2016 #4 Del Skrevet 3. februar 2016 Ha et strikk rundt håndleddet, hver gang du får trang til å klø så snapper du i strikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #5 Del Skrevet 3. februar 2016 Jeg gjør dette, og det er et seriøst problem for meg. For min del er det en psykisk sykdom, og ikke en uvane. I det legger jeg at jeg bruker unødvendig mye tid på det, det påvirker meg ellers i livet, og jeg har prøvd men feilet i å slutte med det. Kjenner du deg igjen i dette? Du kan jo lese om trichotillomania og dermatillomania som er variasjoner av sykdommen jeg sliter med. Dette mener noen går innenfor tvangslidelser, men jeg har et annet sted sett det omtalt som trangslidelse, noe jeg synes virker veldig riktig i forhold til hvordan jeg opplever det. Sier absolutt ikke at du er syk, men jeg sier at det kan utvikle seg til å bli et problem, slik som det ble for meg. Ellers når det gjelder konsekvenser dette kan få, du kan utvikle eksem, eller det blir jo delvis som eksem, men den vil forsvinne igjen når du går over til et annet område. Du kan også utvikle en type hudsykdom som gjør at du vil kjenne det klø i hodebunnen selv om det ikke er noe som klør der, eller noe sår, men dette vil nok ikke bli utløst med mindre du sliter psykisk ellers. Jeg har i områder der jeg har klort og pirket veldig mye begynt å miste håret, at håret tynner ut. Dette kan du også oppleve. Håret kommer tilbake, bare i sjeldne tilfeller vil dette påvirke hårsekkene slik at det slutter å vokse hår på det aktuelle stedet. Ellers får du jo arr i hodebunnen, men det er det jo ingen som ser. Du kan også få infeksjon i sårene, slik som med alle sår. Jeg har slitt med dette i flere år, men har enda ikke hatt noen infeksjon, men det er jo veldig smertefullt uansett. Jeg vil si at det største problemet du kan få ut av dette er at det blir noe du MÅ gjøre, og at det påvirker deg i hverdagen på grunn av dette, at du blir syk. Det fører til veldig mye skam. Jeg kan si litt om hvordan dette påvirker livet mitt hvis du vil, men det er ikke varige mén som du spør om, men heller hvordan det påvirker meg sosialt og psykisk, for der har det mange negative konsekvenser. Si fra hvis det er noe du lurer på, eller du vil jeg skal dele litt av disse konsekvensene. Anonymkode: 49565...e6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvea Skrevet 3. februar 2016 #6 Del Skrevet 3. februar 2016 Åh herre! Jeg sliter med akkurat det samme! Det begynte med at jeg hadde tør hodebunn og fikk dilla på å pille vekk flak. Dette ble etterhvert til sår som bare ble enda mer tilfredstillende å pille vekk. Jeg har prøvd å slutte, men jeg gjør det så ofte ubevvist. Og tenker ofte "Bare en siste gang".. megateit jeg vet. Det jeg er redd for er at det skal danne seg arr og at det da skal slutte å vokse hår der. Det sliter også innmari på håret vil jeg tro. Skorpene må jo ofte følge hele hårstråene ned, så jeg drar de ut på en måte. Hodebunnen er fortsatt tørr da så kanskje det hadde hjelpet å bli kvitt det problemet. Har prøvd en sjampo fra apoteket for tør hodebunn, men ingen effekt. Det med strikket skal jeg forsøke. Har egentlig alltid strikk rundt håndleddet fra før av. Problemet er bare når jeg gjør det ubevvist. (Morsomt å høre at det er flere). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 3. februar 2016 #7 Del Skrevet 3. februar 2016 (endret) w Endret 15. november 2023 av Nasse Nøff ❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #8 Del Skrevet 3. februar 2016 Tusen takk for svar folkens! Godt å se jeg ikke er alene, for jeg var litt redd for svar som "æsj så ekkel du er" osv. Jeg gjør det ofte mens jeg sitter på pcen fks, eller når jeg ikke får sove. Tipset med bomullsvanter er sikkert lurt, men jeg tviler på at jeg hadde klart å beholdt de på. Interessant(og trist selfølgelig) å høre om deg som faktisk har utviklet en psykisk sykdom rundt dette her. Jeg føler ikke jeg har kommet sååå langt, men det er bare så utrolig fristende :S Nå høres jeg sikkert ekstra ekkel ut, men jeg synes på en måte det er tilfredstillende å se sårene jeg får også, selvom det høres veldig merkelig ut Skrekken er jo at det skal slutte å vokse hår der, så det er noe jeg skal tenke på neste gang. Samme med det med strikken. Er kjempeglad for at jeg ikke er alene iallefall! Anonymkode: ac0a5...5df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #9 Del Skrevet 3. februar 2016 Jeg gjør det samme selv! Piller også på alle andre sår med skorper, kviser og eventuelt føflekker som står litt ut.. Til slutt blir det jo arr.. Ønsker også tips til hvordan jeg skal slutte.. Tror ikke det hjelper så mye med en strikk rundt håndleddet Anonymkode: b9cc8...131 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #10 Del Skrevet 3. februar 2016 2 minutter siden, NasseNøff skrev: Du har havnet i en ond sirkel og det eneste du kan gjøre er å bryte den. For spørsmålet er; Dersom det ikke var noe å pilke, hadde du fått en trang til å pilke da? Eller hadde du laget en grunn til å pilke? Altså laget et sår i hodebunnen for å ha noe å skrape på? Hvis svaret er nei, da er det mest sannsynligvis bare en dårlig vane. Ja (pluss andre ting også) så kan det være en tvangslidelse. Vet om ei som kutter seg selv, ikke selvskading, men små sår bare for å ha noe å pille på. Ei jeg kjenner måtte til legen for å lime/sy nesen. Hun fikk et sår inne i nesen. Hun begynte å pille på det og klarte ikke å slutte, vær gang det kom skorpe så måtte hun bare pilke på den. Såret fikk aldri gro i fred også ble det så stort, så hun måtte få hjelp av en lege til å fikse såret for at hun skulle klare å slutte med å pilke. Hos dem så var det ikke tvangslidelse, ikke en uvane sånn sett, men det bare skjedde på en måte, de kom seg ikke utav sirkelen. Nr 1 fikk hjelp fra psykolog, nr 2 fikk hjelp fra lege. Du kan få hjelp fra fastlegen eller en psykolog, men du kan også klare det selv. Du må først finne ut hvorfor du gjør det, hva som gjør at du gjør det, også endre på det. Det du skriver i første avsnitt er det noe veldig sant i. I hudplukkingslidelser så er det noe man omtaler som the ABC's of skin picking. A står for ting som hvem som helst ville pirket på: død hud som holder på å falle av, eller en kvise som det av seg selv kommer noe dritt ut av. B står for kviser, sår, skorper, "humper", som egentlig ikke er en grunn til å pille på, som ville gått vekk av seg selv etter hvert. En "hudplukker" vil plukke på disse, mens andre ville latt de være til de forsvant. Det å plukke på disse gjør at du senere får sår som du IGJEN kommer til å plukke på. C står for å lage noe som du kan plukke på, eller plukke der det ikke er noe i utgangspunktet. Når det gjelder de eksemplene du kommer med så er jeg uenig i at det ikke handler om tvangslidelse, i alle fall eksempel 1 høres for meg ut som klassisk dermatillomania. Anonymkode: 49565...e6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #11 Del Skrevet 3. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjør det samme selv! Piller også på alle andre sår med skorper, kviser og eventuelt føflekker som står litt ut.. Til slutt blir det jo arr.. Ønsker også tips til hvordan jeg skal slutte.. Tror ikke det hjelper så mye med en strikk rundt håndleddet Anonymkode: b9cc8...131 Samme her.. Klarer bare ikke å la ting være i fred. 10 minutter siden, NasseNøff skrev: Høres ut som en dårlig uvane bare. Altså ikke noe "alvorlig", men så klart, en dårlig uvane kan utvikle seg. Til en tvangslidelse. Du har havnet i en ond sirkel og det eneste du kan gjøre er å bryte den. For spørsmålet er; Dersom det ikke var noe å pilke, hadde du fått en trang til å pilke da? Eller hadde du laget en grunn til å pilke? Altså laget et sår i hodebunnen for å ha noe å skrape på? Hvis svaret er nei, da er det mest sannsynligvis bare en dårlig vane. Ja (pluss andre ting også) så kan det være en tvangslidelse. Mitt råd er å spørre fastlege om noe, f.eks en salve eller noe, også finne ut om du har tørr eller fet hodebunn. Flassing kan trigge en trang til å klø seg selv, og da får man sår, sår blir til skorpe også får man en trang til å pilke på denne skorpen. Og da er man inn i en ond sirkel man aldri kommer utav hvis man ikke gjør noe med det. Har du ikke noe å klø og skrape opp så gjør du det ikke. Så du har to valg; Stopp å klø/skrape. Eller fjerne årsaken til kløingen og skrapingen, slik at du ikke blir fristet til å gjøre det. Vet om ei som kutter seg selv, ikke selvskading, men små sår bare for å ha noe å pille på. Ei jeg kjenner måtte til legen for å lime/sy nesen. Hun fikk et sår inne i nesen. Hun begynte å pille på det og klarte ikke å slutte, vær gang det kom skorpe så måtte hun bare pilke på den. Såret fikk aldri gro i fred også ble det så stort, så hun måtte få hjelp av en lege til å fikse såret for at hun skulle klare å slutte med å pilke. Hos dem så var det ikke tvangslidelse, ikke en uvane sånn sett, men det bare skjedde på en måte, de kom seg ikke utav sirkelen. Nr 1 fikk hjelp fra psykolog, nr 2 fikk hjelp fra lege. Du kan få hjelp fra fastlegen eller en psykolog, men du kan også klare det selv. Du må først finne ut hvorfor du gjør det, hva som gjør at du gjør det, også endre på det. Det er ikke alltid det er noe, og da kan det hende at jeg "lager" noe å pille på. Altså at jeg bare klorer til det faktisk er noe å pille på. Jeg er ganske sikker på at jeg har fet hodebunn, men samtidig hender det at den klør og føles stram. Du har helt rett i at det er bare noe jeg må slutte med, selvom det kan være vanskelig siden jeg har holdt på med det så lenge jeg kan huske. Takk for svar igjen folkens! Anonymkode: ac0a5...5df 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #12 Del Skrevet 3. februar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar folkens! Godt å se jeg ikke er alene, for jeg var litt redd for svar som "æsj så ekkel du er" osv. Jeg gjør det ofte mens jeg sitter på pcen fks, eller når jeg ikke får sove. Tipset med bomullsvanter er sikkert lurt, men jeg tviler på at jeg hadde klart å beholdt de på. Interessant(og trist selfølgelig) å høre om deg som faktisk har utviklet en psykisk sykdom rundt dette her. Jeg føler ikke jeg har kommet sååå langt, men det er bare så utrolig fristende :S Nå høres jeg sikkert ekstra ekkel ut, men jeg synes på en måte det er tilfredstillende å se sårene jeg får også, selvom det høres veldig merkelig ut Skrekken er jo at det skal slutte å vokse hår der, så det er noe jeg skal tenke på neste gang. Samme med det med strikken. Er kjempeglad for at jeg ikke er alene iallefall! Anonymkode: ac0a5...5df Jeg anbefaler deg å lese om dermatillomania, eller skin picking disorder, her f.eks: http://ocdla.com/abcs-dermatillomania-compulsive-skin-picking-1979 Jeg skjønner at nå ser du på det som en dårlig uvane, det er jo ikke et stort problem, og sånn var det for meg også i begynnelsen, men så plutselig en dag så påvirket det hverdagen, og livet mitt ellers. Jeg prøvde å slutte, men klarte det ikke, og det ble verre og verre, og det tok lang tid på grunn av skammen at jeg sa det til noen. Jeg synes det er veldig bra at du lagde denne tråden, fordi det betyr at skammen ikke er altfor stor. Og klart du ikke er alene i det, og en ting du absolutt må huske er at du er ikke ekkel for å gjøre dette! Det er en ekkel ting, ja, men DU er ikke ekkel! Jeg mener ikke å skremme deg, eller si at du sliter mer enn det du faktisk gjør, men det er skremmende hvordan man tror man har kontroll, til så å plutselig ikke ha kontroll på det lenger. Det å først gjøre noe med det når det er blitt skikkelig ille, er veldig vanskelig. Så jeg anbefaler deg virkelig å gjøre noe med det nå mens du fremdeles føler du har kontroll. Og kjenner jeg deg rett så tenker du nå "men for meg er det jo ikke et problem, det skader jo ikke når jeg ikke gjør det mer enn den mengden jeg gjør nå, og det er jo så godt" eller "men jeg må bare, bare litt til"? La meg spørre deg om dette, kunne du gått til frisøren i morgen? Hvis du ville, kunne du gått til frisøren i morgen? Anonymkode: 49565...e6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 3. februar 2016 #13 Del Skrevet 3. februar 2016 (endret) AnonymBruker skrev (På 3.2.2016 den 2.58): Det du skriver i første avsnitt er det noe veldig sant i. I hudplukkingslidelser så er det noe man omtaler som the ABC's of skin picking. A står for ting som hvem som helst ville pirket på: død hud som holder på å falle av, eller en kvise som det av seg selv kommer noe dritt ut av. B står for kviser, sår, skorper, "humper", som egentlig ikke er en grunn til å pille på, som ville gått vekk av seg selv etter hvert. En "hudplukker" vil plukke på disse, mens andre ville latt de være til de forsvant. Det å plukke på disse gjør at du senere får sår som du IGJEN kommer til å plukke på. C står for å lage noe som du kan plukke på, eller plukke der det ikke er noe i utgangspunktet. Når det gjelder de eksemplene du kommer med så er jeg uenig i at det ikke handler om tvangslidelse, i alle fall eksempel 1 høres for meg ut som klassisk dermatillomania. Anonymkode: 49565...e6d Endret 15. november 2023 av Nasse Nøff ❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #14 Del Skrevet 3. februar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg anbefaler deg å lese om dermatillomania, eller skin picking disorder, her f.eks: http://ocdla.com/abcs-dermatillomania-compulsive-skin-picking-1979 Jeg skjønner at nå ser du på det som en dårlig uvane, det er jo ikke et stort problem, og sånn var det for meg også i begynnelsen, men så plutselig en dag så påvirket det hverdagen, og livet mitt ellers. Jeg prøvde å slutte, men klarte det ikke, og det ble verre og verre, og det tok lang tid på grunn av skammen at jeg sa det til noen. Jeg synes det er veldig bra at du lagde denne tråden, fordi det betyr at skammen ikke er altfor stor. Og klart du ikke er alene i det, og en ting du absolutt må huske er at du er ikke ekkel for å gjøre dette! Det er en ekkel ting, ja, men DU er ikke ekkel! Jeg mener ikke å skremme deg, eller si at du sliter mer enn det du faktisk gjør, men det er skremmende hvordan man tror man har kontroll, til så å plutselig ikke ha kontroll på det lenger. Det å først gjøre noe med det når det er blitt skikkelig ille, er veldig vanskelig. Så jeg anbefaler deg virkelig å gjøre noe med det nå mens du fremdeles føler du har kontroll. Og kjenner jeg deg rett så tenker du nå "men for meg er det jo ikke et problem, det skader jo ikke når jeg ikke gjør det mer enn den mengden jeg gjør nå, og det er jo så godt" eller "men jeg må bare, bare litt til"? La meg spørre deg om dette, kunne du gått til frisøren i morgen? Hvis du ville, kunne du gått til frisøren i morgen? Anonymkode: 49565...e6d Skal lese litt om det, takk Er vel gjerne slik ting utvikler seg, at man tenker det ikke er så ille og at man egentlig kan stoppe om man bare vil. Jeg tør ikke å si det til noen i virkeligheten, men mamma ser av og til sårene. Har ikke fortalt at jeg faktisk har en sterk trang til å lage de. Hadde egentlig bare tenkt å google for å finne ut om det var andre som sleit med det samme, men da jeg ikke fant noe måtte jeg nesten lage egen tråd. Er veldig fint hvis noen andre og kan få hjelp av tipsene som kommer inn. Skammer meg såpass at jeg ikke turte å skrive med mitt brukernavn, men det føles faktisk bedre nå som jeg ser jeg ikke er alene. Forstår godt hva du mener med den kontrollgreia. Ikke noe jeg har opplevd før, men det er jo veldig typisk for flere psykiske lidelser. Jeg innrømmer at jeg tenker litt blandet; at dette må jeg slutte med, men samtidig tenker jeg det ikke skader at jeg gjør det når jeg er alene. Men som du har beskrevet så er det jo omtrent mer psykisk skadelig enn fysisk. Ville nok ikke gått til frisøren imorgen, da jeg helt sikkert ville fått ubehagelige spørsmål. Jeg skjønner hvor du vil! Setter pris på at du deler egne erfaringer Anonymkode: ac0a5...5df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #15 Del Skrevet 3. februar 2016 3 minutter siden, NasseNøff skrev: Joda men jeg er ikke her for å gi TS en diagnose. Du har to personer som pilker på skorper. 1 kan ha diagnose, en kan bare ha en dårlig uvane. Jeg vet ikke hva om foregår i hodet til TS. Kan ikke sitte her å spekulere heller. Så da må jeg bare gi svar utifra det hun skriver i HI. En dårlig uvane KAN, kan med store bokstaver, utvikle seg. Men det betyr ikke at du skal gå rundt å gi alle og enhver en diagnose. Du må ikke ha en diagnose for å plages med noe. Uff, nei, det var ikke det jeg mente heller. Beklager om det ble feil. Mente ikke å svare deg for å si at det du sa var feil, bare for å legge til litt mer. Jeg mener ikke å gi alle en diagnose, men mange ting er man ikke klar over at kan være en diagnose, eller være et reellt problem. Dette er f.eks noe som man ser på som så lite ikke sant, det er jo "bare litt pirking", og det kan være vanskelig overfor seg selv og andre å innrømme, eller tørre å si at "jo vet du, det er faktisk et seriøst problem". Jeg mente bare å si den siden av saken, og jeg har understreket at jeg ikke sier at TS er syk, eller har denne lidelsen. Men dette så er det lett å bli møtt med "Du må bare slutte" eller "bare skjerp deg", men det er ikke for alle det er så lett, og det var det jeg ville si litt om, si litt om den lidelsen, sånn at hvis det passet, så kunne man oppsøke mer informasjon om den. Ikke for å si definitivt at noen sliter med det, men at det også er en mulighet. Jeg trodde lenge jeg var helt alene i å pirke sånn på meg selv. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal lese litt om det, takk Er vel gjerne slik ting utvikler seg, at man tenker det ikke er så ille og at man egentlig kan stoppe om man bare vil. Jeg tør ikke å si det til noen i virkeligheten, men mamma ser av og til sårene. Har ikke fortalt at jeg faktisk har en sterk trang til å lage de. Hadde egentlig bare tenkt å google for å finne ut om det var andre som sleit med det samme, men da jeg ikke fant noe måtte jeg nesten lage egen tråd. Er veldig fint hvis noen andre og kan få hjelp av tipsene som kommer inn. Skammer meg såpass at jeg ikke turte å skrive med mitt brukernavn, men det føles faktisk bedre nå som jeg ser jeg ikke er alene. Forstår godt hva du mener med den kontrollgreia. Ikke noe jeg har opplevd før, men det er jo veldig typisk for flere psykiske lidelser. Jeg innrømmer at jeg tenker litt blandet; at dette må jeg slutte med, men samtidig tenker jeg det ikke skader at jeg gjør det når jeg er alene. Men som du har beskrevet så er det jo omtrent mer psykisk skadelig enn fysisk. Ville nok ikke gått til frisøren imorgen, da jeg helt sikkert ville fått ubehagelige spørsmål. Jeg skjønner hvor du vil! Setter pris på at du deler egne erfaringer Anonymkode: ac0a5...5df Det er helt rett, du er ikke alene! Og du er ikke en freak som gjør det. Jeg tenker at det med at du ikke ville turt å si det til noen, at du skammer deg over dette og at du ikke ville turt å gå til frisøren viser at det plager deg, og kanskje er mer enn en uvane. For tenk på det da, det at du har gjort dette gjør at du ikke hadde klart å gå til frisøren, det hindrer deg. Det legger hinder i hverdagen din. Og jeg vet det er et mini-hinder, for du hadde jo ikke tenkt deg til frisøren i morgen uansett, men ja, det er noe å tenke på i alle fall. Det er jo på en måte sant, det skader jo ikke at du gjør det når du er alene, men du ser jo allerede et bevis på at det påvirker deg utenfor akkurat i det øyeblikket du gjør det. For meg heller skader det jo ikke så mye at jeg gjør det når jeg er alene, men det er hvordan det går utover livet etter hvert som er det skumle. Uff, jeg mener virkelig ikke å si "Dette er et problem! uææ!", håper du ikke tar det sånn, men jeg bare vil ikke at det skal bli et problem for deg. Er det sånn at du ser at det er negativt, men det er godt så du skjønner ikke hvorfor du skal la være når det ikke har verre konsekvenser? Kan jeg spør: hvor ofte, og hvor mye gjør du det? Og hvis du skulle gått 3dager uten ville du klart det? Anonymkode: 49565...e6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #16 Del Skrevet 3. februar 2016 Ja det kan godt være at det stemmer at så fort man skammer seg og vil holde det hemmelig så har det kanskje gått litt langt. Jeg SKAL prøve så godt jeg kan å slutte med det, for det viser jo at det kan gå riktig langt. Føler ikke at du prakker på meg en diagnose, kaller meg syk eller lignende, og jeg er glad for at det finnes noen som forstår og som faktisk tør å si sannheten om hvordan det kan utvikle seg. Jeg ser det er negativt, og har tidligere tenkt at jeg ikke må slutte. Jeg spurte jo om det vil skje noen varige men, helt uten å tenke på det psykiske med det. Svarene dine har helt klart endret min måte å tenke på, og jeg føler meg faktisk litt motivert til å ta meg sammen før det utvikler seg mer. Det går egentlig litt i perioder. Kan nok gå 3 dager uten, men da har jeg gjerne mye annet på programmet. Sitter mye hjemme og kjeder meg, så er lett å ty til det da. Det var egentlig når jeg våknet her om dagen og tenkte "yes det har komt skroper" og jeg begynte å klore som det første jeg gjorde om morgenen, jeg tenkte jeg måtte finne ut hvor normalt dette egentlig er. Igjen, setter veldig stor pris på svarene dine! (og selfølgelig dere andre som har svart!) Anonymkode: ac0a5...5df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #17 Del Skrevet 3. februar 2016 Jeg har akkurat samme uvane... Jeg spiser også skorpene i tillegg, helt avhengig.. Spiser egentlig alle skorper/hud/negler som er på kroppen, men skorper er best. Høres jo helt sjukt ut, men det er tilfredsstillende. Kjenner jeg en skorpe et sted blir jeg helt manisk og MÅ få den av for å spise den. Mister jeg den plager det meg helt til jeg får spist en annen skorpe... Anonymkode: fa911...4e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sølvrosen Skrevet 3. februar 2016 #18 Del Skrevet 3. februar 2016 Jeg hadde det samme, men klarte å stoppe. Det var en sommer jeg ble så full av myggstikk, at for å ikke klore meg til blods passet jeg på at hendene mine var opptatt hele dagen og bundet inn i strømpebukser om natten. Mens jeg jobbet slik for å ikke klø kroppen klorte jeg heller ikke hodebunnen, og dermed fikk den gro skikkelig, så det ikke var noe å klore på. Etter den sommeren slet jeg med å holde hendene i ro, men det løste jeg med å begynne å strikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 3. februar 2016 #19 Del Skrevet 3. februar 2016 (endret) AnonymBruker skrev (På 3.2.2016 den 3.33): Uff, nei, det var ikke det jeg mente heller. Beklager om det ble feil. Mente ikke å svare deg for å si at det du sa var feil, bare for å legge til litt mer. Jeg mener ikke å gi alle en diagnose, men mange ting er man ikke klar over at kan være en diagnose, eller være et reellt problem. Dette er f.eks noe som man ser på som så lite ikke sant, det er jo "bare litt pirking", og det kan være vanskelig overfor seg selv og andre å innrømme, eller tørre å si at "jo vet du, det er faktisk et seriøst problem". Jeg mente bare å si den siden av saken, og jeg har understreket at jeg ikke sier at TS er syk, eller har denne lidelsen. Men dette så er det lett å bli møtt med "Du må bare slutte" eller "bare skjerp deg", men det er ikke for alle det er så lett, og det var det jeg ville si litt om, si litt om den lidelsen, sånn at hvis det passet, så kunne man oppsøke mer informasjon om den. Ikke for å si definitivt at noen sliter med det, men at det også er en mulighet. Jeg trodde lenge jeg var helt alene i å pirke sånn på meg selv. (klipp) Anonymkode: 49565...e6d Endret 15. november 2023 av Nasse Nøff ❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #20 Del Skrevet 3. februar 2016 Ulempen er jo at det ser rart ut, og ikke bra for hodebunnen. Skjønner hvordan du har det, var avhengi en perriode av å kroppe et sår oppe på øret.. Det fikk aldri gro så det kom skorpe igjen og igjen. Men.. Tilslutt kom det ikke lenger haha! I hodebunnen er det kanskje vanskligere for der er jo mer å "velge mellom" Det er nåkk kunn viljestyrken som kan hjelpe deg.. Og du skal ikke føle deg ekkel for det er faktisk en kjempe vanlig avhengighet å kroppe sår! Det er vanskelig å lavær! Det kommer jo arr, men.. I hodebunnen syns det jo ikke? Kanskje det kan hjelpe å klippe neglene dine og file de :D Anonymkode: 9567a...926 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå