Gå til innhold

Stille refluks - Losec

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med Losec til babyer med stille refluks? Jeg er nesten 100% sikker på at min lille gutt har det. 

Må man få resept av legen på Losec? Søkte på det svenske apoteket, og der får man kjøpt reseptfritt. Er dette den riktige? 

Anonymkode: eda94...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd syrenøytraliserende i form av mikstur? Det får du kjøpt på apoteket. Hvor gammel er babyen din som du vil bruke Losec på?

Hvordan vet du at det er stille reflux, forresten? Jeg hadde ikke villa starta med Losec, som er en medisin som må gis fast, uten skikkelig utredning. Miksturen, derimot, er natriumalginat som ikke tas opp i kroppen. Den reagerer med magesyra og danner et beskyttende lokk opp mot spiserøret. Hvis denne ikke har effekt har jo baby gjerne ingen sur reflux. Spør på apoteket om denne.

Min har fått Losec pga reflux. Laber effekt. Har hatt veldig god effekt av mikstur, men ikke så langvarig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke personlig erfaring med Losec, men jeg gir det på jobb. Det fungerer veldig bra, men du får det på resept. 

Anonymkode: 231ed...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige refluksbabyer gulper gjerne, både ofte og mye og sprutgulp - ja, alle varianter forekommer. Babyer med stille refluks gulper ikke på samme måten, svelger det gjerne igjen med det samme, eller gulper sjelden/lite. Men de kan likevel ha en defekt lukkemuskel mellom magesekk og spiserør, og kan få magesyre opp i spiserøret, noe som er smertefullt. Spiserøret kan også bli betent pga syreeksponering over tid. Også smertefullt. Blir urolig baby av sånt...

(Personlig tror jeg stille refluks underdiagnostiseres, og skulle skulle inderlig ønske noen hadde nevnt syrenøytraliserende mikstur da mitt første barn hylgråt 23 av 24 timer i døgnet. I stedet var det mye gnål om allergi og jeg levde på en hysterisk diett for å unngå melk og gluten i 6 uker, like mye gnål om Kiss/kidd, råd om å slutte å amme (!!), homeopatmedisin, minifom, babymassasje og x antall andre kostbare behandlere eller slitsomme tiltak i spedbarnstiden. Kolikk var merkelappen selv om han hylte veldig mye mer enn den klassiske kolikkbaby. Så prøv slik mikstur om din baby er veldig urolig og det varer utover de typiske 3 mndr, den lindrer øyeblikkelig og om den virker så har du en god indikasjon på hva det er som feiler barnet. Jeg har brukt det på mitt andre barn, som har samme "defekte" lukkemuskel, før utredning og forsøk med Losec.)

Endret av Femme79
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har legen mistanke om refluks. Hun gulper mye, alltid gjort det. Vi bruker gaviscon etter hvert eneste måltid, glemmer vi det en gang blir hun urolig og gulper en del. Hun gulper mye og svelger også, det merkes på natten, i vognen og i bilen. Hun sover nesten ikke og sover urolig når hun først sover. Vi har mast en del om utredning, men de vil ikke gjøre noe. I starten maste de også om allergi og kolikk som en skriver her, men hun er snart 9 mnd og det er fortsatt et stort problem. 

Jeg trodde man måtte utrede barnet før de fikk medisiner på resept? En sånn 24-timers ph-måling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, min baby ble henvist til barneklinikken på Haukeland og har vært der til impedansemåling, som de kalte den 24-timers ph-målingen. De målte antall oppstøt, og "luft-oppstøt" og jeg vet ikke hva, i tillegg til ph... Vi var først til samtale bare, målingen skjedde 3 uker etter det, og svar og resept på Losec kom 4 uker etter det igjen. Treig tålmodighetsprøve, med andre ord. Losec tok sikkert 3-4 uker før jeg merket noen som helst bedring. Bedringen var minimal, men Losec tok de verste smertene iallfall. Baby plages pga gulp og luft likevel, så søvn er fremdeles vanskelig. Han er 10 mndr nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er doseringen med Gaviscon og hvordan gir man en på 6 uker det? :) 

Anonymkode: eda94...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker også refluks, men føler ikke jeg blir hørt av HS. Hun avfeier det hele med at han er blid og fornøyd, og legger godt på seg.

Men han kan bli veldig surven, og særlig hvis han ligger på magen. Og plutselig kommer det en gulp. Noe som gjør at jeg tror han merker magesyren før det kommer, og at det er ubehagelig.

Han har alltid gulpet mye, type 4-5 ganger etter hvert måltid på de verste dagene. Nå har ha blitt åtte måneder, og det blir liksom ikke bedre. Selv ikke med fast føde. Føler meg litt lost og vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Er han bare en gulper? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doseringen avhenger av barnets vekt, og jeg vet ikke om de samme reglene gjelder for en så ung som 6 uker. Så jeg vil anbefale deg å snakke med en lege om det. Jeg antar at du må gi det på samme måte som jeg har gjort, med sprøyte i munnen.

Jeg har også blitt avfeid av HS, både min baby som ble stemplet som kolikkbarn og min baby som har blitt utredet og diagnostisert med refluks har lagt på seg i rasende fart. De var begge drevet selvmedisinering med morsmelk... Har også lest at det er like vanlig med god vektøkning som dårlig pga refluks nettopp pga mat som medisin eller for mye gulp og/eller spisevegring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør lege om gaviscon. Lille her begynte tidlig, men husker ikke helt når.

Rart de skal være så vanskelig. Her var også overspising et problem og er det litt fortsatt. Hun vil gjerne ha mm hele tiden, spesielt når hun er plaget med gulping, natten er veldig ille. Pga fin vektoppgang har de avfeid gulpingen som normal her inntil jeg begynte å skrive ned hvor hyppig det forekom og hvor lenge etter måltidene. Det var rundt 20-25 ganger etter hvert måltid, frem til neste måltid. Det foregikk over opp til 3 t. Legen mente først at noen babyer bare gulper mye, men da sa hs at det måtte gjøres noe, og det ble gaviscon. Hjalp nesten ikke så vi endte med å kutte det pga mye styr og liten effekt. Nå er det mer stille gulping, hører hun svelger gulp veldig ofte og våkner hele tiden natt og dag pga plager. 

Hun skal snart på 9 mnd kontroll og da må jeg få henvisning. Hvis de ikke gjør noe nå så går jeg til en annen lege. 

Hvordan gjøres denne ph-målingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PH-måling gjør ved å ha en slange nedover spiserøret, som må være der et døgn.

Naturlig nok er det ubehagelig, så tror det er derfor helsepersonell kan være litt vanskelige på å få det sjekket ut.

Jeg blir litt oppgitt av HS. Jeg er f.eks fortsatt overbevist om at minsten hadde kolikk. Men hun ville ikke kalle det det, fordi han ikke skrek like mye hver dag. Og fordi han ofte var roligere på kvelden.

Men han skrek jo hele dagen, og når han sov våknet han av at hylskrek. Ellers hadde han alle symptomene på kolikk.

Syns det er så rart at de går etter ei liste med symptomer. Og hvis det er et ørlite avvik, så er det nok ikke det.

Jeg har nevnt at jeg har vært redd for refluks på hver eneste kontroll. Likevel blir jeg avfeid fordi han legger bra på seg og er en fornøyd liten kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...