Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Dette er min første gang her inne og prøver å skrive på denne tråden, fordi jeg ønsker så gjerne å få høre deres meninger/tanker om dette temaet.

Jeg er 22 år gammel og vært i forhold med min kjæreste i snart 4 år. For to år siden fikk jeg diagnosen endometriose, og livet etter det har ikke vært lett. Senest i januar nå, fikk jeg vite at jeg har enda en diagnose, dette vil da si at mine sjanser for å få barn selv er ganske liten. Den beskjeden knuste meg, for jeg har alltid ønsket meg barn og nå er jeg veldig usikker på fremtiden. Jeg kan selfølgelig prøve å få barn selv, men ikke mer enn i 6 mnd, også må jeg gå rett på prøverør. Men for hver gang vi eventuelt skulle prøve, kan det skade mulighetene med å få barn mer. Skal vi gå for prøverør så må dette være klart 6 mnd i forveien,så det er snakk om mye planlegging.

Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre med dette, egentlig vil jeg bare ta ut spiralen og prøve nå. Men er midt oppi studier og de er jeg ferdig med om 1,5 år. Min største frykt er jo å ikke kunne få barn, og jeg vet det finnes sikkert mange av dere der ute som er i lignende situasjoner. Hva hadde dere ville gjort om dere var meg?

Mvh babysyk 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, loveistheanswer skrev:

Hei:)

Dette er min første gang her inne og prøver å skrive på denne tråden, fordi jeg ønsker så gjerne å få høre deres meninger/tanker om dette temaet.

Jeg er 22 år gammel og vært i forhold med min kjæreste i snart 4 år. For to år siden fikk jeg diagnosen endometriose, og livet etter det har ikke vært lett. Senest i januar nå, fikk jeg vite at jeg har enda en diagnose, dette vil da si at mine sjanser for å få barn selv er ganske liten. Den beskjeden knuste meg, for jeg har alltid ønsket meg barn og nå er jeg veldig usikker på fremtiden. Jeg kan selfølgelig prøve å få barn selv, men ikke mer enn i 6 mnd, også må jeg gå rett på prøverør. Men for hver gang vi eventuelt skulle prøve, kan det skade mulighetene med å få barn mer. Skal vi gå for prøverør så må dette være klart 6 mnd i forveien,så det er snakk om mye planlegging.

Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre med dette, egentlig vil jeg bare ta ut spiralen og prøve nå. Men er midt oppi studier og de er jeg ferdig med om 1,5 år. Min største frykt er jo å ikke kunne få barn, og jeg vet det finnes sikkert mange av dere der ute som er i lignende situasjoner. Hva hadde dere ville gjort om dere var meg?

Mvh babysyk 

Hvorfor?

Er det fordi du har få egg og de vil bli oppbrukt fort?

Jeg ville snakket med spesialist og fått rådgivning.

Hvilken type spiral har du? Hormonspiral?

Anonymkode: b8bec...54e

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?

Er det fordi du har få egg og de vil bli oppbrukt fort?

Jeg ville snakket med spesialist og fått rådgivning.

Hvilken type spiral har du? Hormonspiral?

Har fått beskjed av spesialist at de med endometriose ikke får prøve å bli gravide mer enn 6 mnd pga at det kan skade sjansene enda mer. For hver menstruasjon så blør jeg og da forverres endometriosen. Ikke bare med tanke på smertene, men også ting som skjer innvendig. 

Jeg har jo på en måte snakket med spesialister og gynekologer, men de sa at valget måtte jeg ta selv. Det er ikke alltid enkelt. Per nå så har jeg jo smerter hver eneste dag, går på morfin og de sa liksom at jeg måtte tenke om det var forsvarlig for meg å gå gravid. Håper jo nå at hormontablettene skal knekke smertene, og holde endometriosen mindre agressiv.

Hm,, jeg har mirena tror jeg?  hormonspiral, eneste jeg husker. Den hjelper jo på blødningene heldigvis. Derfor de satte meg på den type prevansjon, siden jeg ikke har fått barn.

Skrevet
5 minutter siden, loveistheanswer skrev:

Har fått beskjed av spesialist at de med endometriose ikke får prøve å bli gravide mer enn 6 mnd pga at det kan skade sjansene enda mer. For hver menstruasjon så blør jeg og da forverres endometriosen. Ikke bare med tanke på smertene, men også ting som skjer innvendig. 

Jeg har jo på en måte snakket med spesialister og gynekologer, men de sa at valget måtte jeg ta selv. Det er ikke alltid enkelt. Per nå så har jeg jo smerter hver eneste dag, går på morfin og de sa liksom at jeg måtte tenke om det var forsvarlig for meg å gå gravid. Håper jo nå at hormontablettene skal knekke smertene, og holde endometriosen mindre agressiv.

Hm,, jeg har mirena tror jeg?  hormonspiral, eneste jeg husker. Den hjelper jo på blødningene heldigvis. Derfor de satte meg på den type prevansjon, siden jeg ikke har fått barn.

Takk for svar! Jeg håper at du får god hjelp av hormontablettene. Det høres trasig ut med de smertene og det andre som du forteller om.

Det er i hvertfall lurt å vente med å bli gravid (tenker jeg), til du erfarer god smertelindring av hormontablettene. For morfin kan du vel ikke bruke under en graviditet.

Kan hormontablettene brukes under svangerskap?

Vil smertene kunne forsvinne av graviditet?

Jeg ville bedt om å få snakke mer med spesialist og/ eller gynekolog, i tilfelle du har flere spørsmål som du trenger svar på

Skrevet

Må vel være tålmodig og vente til jeg har blitt bedre. Både morfinen og hormontablettene må være ute av bildet, og da aner man ikke hvordan smertene eller formen vil være. Ganske dårlig antar jeg haha. Men selv om graviditeten vil være vanskelig med tanke på smerter, har mange blitt bedre etterpå. Så det er det jeg håper på :)

Takk for at du orket å svare meg :)

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, loveistheanswer skrev:

Du skriver ikke hvilken spesialist du har snakket med eller hva som har blitt gjort for endometriosebehandling. 

Var jeg deg, ville jeg bedt om henvisning til Anton Langebrekke på gyn. Poliklinikk på Ullevål. Han er den fremste på endometriose i Norden. Har du lang reisevei, så dekker pasientreiser reiseutgiftene dine slik at du bare betaler egenadel tur/retur. 

Spiral er ikke første behandlingsvalg ved uttalt endometriose, så dette tyder på at du ikke har vært hos Langebrekke. Jeg tror han hadde valgt Zoladex eller lignende. (Men jeg kan ta feil, her) Er du undersøkt med MR og eller lap? 

Anonymkode: ab9cb...782

Skrevet
Et øyeblikk siden, loveistheanswer skrev:

Må vel være tålmodig og vente til jeg har blitt bedre. Både morfinen og hormontablettene må være ute av bildet, og da aner man ikke hvordan smertene eller formen vil være. Ganske dårlig antar jeg haha. Men selv om graviditeten vil være vanskelig med tanke på smerter, har mange blitt bedre etterpå. Så det er det jeg håper på :)

Takk for at du orket å svare meg :)

Takk :)

Jeg ønsker deg lykke til og håper at alt blir bra for deg :hjerte:

Skrevet

Hei Ts, jeg bare lurer på en ting. Jeg mistenker at jeg også har endometriose :( 

Kan jeg spørre hva dine symptomer var og hvordan du fikk disgnosen? Tok du sånn kikkhulls operasjon?

Anonymkode: ebb73...591

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver ikke hvilken spesialist du har snakket med eller hva som har blitt gjort for endometriosebehandling. 

Var jeg deg, ville jeg bedt om henvisning til Anton Langebrekke på gyn. Poliklinikk på Ullevål. Han er den fremste på endometriose i Norden. Har du lang reisevei, så dekker pasientreiser reiseutgiftene dine slik at du bare betaler egenadel tur/retur. 

Spiral er ikke første behandlingsvalg ved uttalt endometriose, så dette tyder på at du ikke har vært hos Langebrekke. Jeg tror han hadde valgt Zoladex eller lignende. (Men jeg kan ta feil, her) Er du undersøkt med MR og eller lap? 

Husker ikke navnet på han i farten, men han holder til i Sarpsborg.

Jeg har vært undersøkt med MR, den viste ingenting. Så etter lap, fant de endometriose overalt, spesielt i buken. Nå har det spredd seg til livmoren, blæren og nær tarmen. På St. Olavs satte de meg på zoladex injeksjoner i 6 mnd, også noen mnd pause, så begynte jeg på provera hormontabletter. Men ingen av disse gjorde meg noe bedre og blødningene stoppet ikke. Det eneste de kunne gjøre for å stoppe de var å sette inn hormonspiral. Og den har virkelig hjulpet på blødningene.

Men siden jeg har blitt mye dårligere etter alt dette med sprøyter og hormoner, så måtte jeg ta smertestillende for å klare å komme igjennom dagene. Vært mye inn og ut av sykehus, foretrekker å være hjemme. Er ikke mye forståelse med denne sykdommen, fordi man ser så "frisk" ut. Etter at jeg flyttet til Østfold i august, møtte jeg en superflink og forståelsesfull spesialist som satte meg på visanne, også hormontabletter. De siste 4 mnd har jeg så og si vært sengeliggende, så dårlig og mye vondt. Men først i januar begynte ting å snu, så kanskje dette er det som får meg oppegående :)

Har ikke vært til Anton Langebrekke, men har hørt mye positivt om han. Har faktisk vurdert å dra til han, er ikke så langt til Oslo, så det har jeg liggende i bakhodet om jeg ikke føler at disse hormontablettene hjelper meg.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk :)

Jeg ønsker deg lykke til og håper at alt blir bra for deg :hjerte:

Tusen takk skal du ha :) <3

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei Ts, jeg bare lurer på en ting. Jeg mistenker at jeg også har endometriose :( 

Kan jeg spørre hva dine symptomer var og hvordan du fikk disgnosen? Tok du sånn kikkhulls operasjon?

Hei :)

Dette kan bli et veldig langt innlegg, men jeg skal prøve å korte ned. Jeg hadde enorme blødninger som aldri stanset, var veldig dårlig når jeg blødde, kastet opp og generelt veldig sengeliggende. Plutselig en dag i mai for 3 år siden fikk jeg anfall, så vondt i magen at jeg klarte ikke røre meg. Samboeren min kjørte meg til legevakta og jeg ble innlagt i 3 uker. Var igjennom alt av undersøkelser. Ikke før jeg ble utskrevet og 6 mnd etterpå fikk jeg vite at de mistenkte endometriose. Hadde aldri hørt om dette. Mye frem og tilbake. Evig kamp på sykehuset og med leger. Fikk jo diagnosen "psykisk syk". Som viste seg å være en smertefull diagnose, altså endometriose etter en kikkhullsoperasjon...       Bare det å ha sex er smertefullt! Ligger i krampe etterpå og kaster opp. Det å gå på do, både å gjøre nr 1 og 2 er vondt.  Alle disse "normale hverdagslige" er en utfordring og et smertehelvete. Beklager ordbruket :/

Hvilke symptomer har du? :(  og kan jeg spørre hvor gammel du er?

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Endometriosediagnosen kan en flink spesialist stille ut fra symptomer, samtale med pasienten og undersøkelse. Ts skriver at hun har vært på MR som ikke viste noe, det er ikke uvanlig. Fordi MR for å påvise endometriose må gjøres etter en endometrioseprotokoll. De som skal tolke endometrioseprotokoll MR må og vite hva de ser etter og hvordan de skal lese mr bildene. Dette kan de på Ullevål. Stavanger skal og være flinke på dette. 

Ellers er lap den eneste sikre måten å få diagnosen på. 

Endometriose er en forsømt kvinnesykdom. Menstruasjon skal liksom være smertefullt for kvinner. Hvordan sykdommen ville blitt oppfattet dersom det var en herresykdom, det hadde vært interesant å prøve ut. 

Det som og får sykdommen i hvile er svangerskap. Da opphører smertene for de fleste og noen blir bedre i tiden etterpå. Det er viktig å begynne på prevensjon før første mens kommer tilbake for å forhindre at sykdommen/endoetrioseflekker ellerminplantater i bukhulen begynner å voks og  å blø igjen. (Hormonspirql eller p produkter som stopper mens er da det som blir brukt. Av noen blir og andre hormonprodukter brukt i tillegg noe spesialist vurderer hos hver enkelt pasient. ) 

Bruker litt tid på info om endometriose, fordi dette er en sykdom mange sliter med, lite info finnes for dem som ikke leter og leser, og det går lang tid før kvinner får diagnose og behandling. ). Sliter noen med å bli tatt på alvor, anbefales henvisning fra fastlege og til Ullevål. Smestadklinikkene skal og være flinke, men de er private. 

• Liker 2
Skrevet

Er ikke dette arvelig? 

Anonymkode: 76bbf...890

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke dette arvelig? 

Anonymkode: 76bbf...890

Det vat man ikke sikkert og heller ikke nok om. Man kjenner heller ikke årsaken til sykdommen, eller til hvorfor noen kan ha mye smerter og lite endometriose, andre mye endometriose og lite eller ingen smerter. 

Anonymkode: d6c85...8f5

Skrevet

Jeg hadde prioritert ordentlig utredning og behandlingsforsøk først.

Om du skulle være veldig uheldig og ha en aggresiv form/innse at du sannsynligvis blir kraftig redusert selv med riktig behandling over tid, så klarer du jo ikke ta vare på et barn og alt det krever.

Men det finner du jo ikke helt ut av før du har testet litt forskjellig, og fått ordentlig utredning.

Så jeg hadde bestilt meg en tur hos de som er nevnt her, forsøkt medikamenter i kanskje et halvår eller så - dersom det ble bedring(altså at du ikke er sengeliggende, har mye smerter jevnlig og er ute av stand til å jobbe) - så hadde jeg så tatt videre samtale om barn med spesialist på ny. 

Jeg hadde ikke fått barn om jeg var såpass dårlig som du skisserer her. Jeg har en kronisk sykdom selv, og valgte å vente med barn til jeg så at formen var mer stabil og jeg kunne fungere helt normalt. 

Man kan ikke få barn med det premiss at partneren må ta omtrent alt arbeid - han kan nemlig også plutselig være veldig uheldig helsemessig. 

Så jeg ville testet behandlinger først og sett an formen. Og selvsagt håpe på at det bedrer seg :) Det kan jo virke som det er flere muligheter for deg fortsatt, så jeg hadde ikke gitt opp håpet.

Anonymkode: f7ce5...f6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...