Gå til innhold

Hvor smått går det an å bo med en 7-åring!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student og bor i egen leilighet på 50 kvm. Dette fungere helt greit. Vi har besøk av andre barn og selv har vi det ikke trangt. Men nå planlegger jeg å flytte nærmere utdannings institusjonen min pga praksis. Den ligger idag 1 1/2 time unna med bil idag. Men der er det utrolig dyrt å bo for ei som er student og alenemor. 

Likevel har jeg funnet en sentral leilighet som er likestor som jeg har idag. Prisen er helt fin. Men der er det sovealkove med vinduet. Samt at leiligheten er i første etasje i en bolighus. Hvordan vil det komme til å bo slik når jeg har barn på 7 år? Sovealkove med vinduet, går det ann? Blir det litt leit å få besøk av klassekamerater da tro... huff

Har dere noen erfaring med lignende.. studier og barn og bolig situasjon... Barnet mitt går først av alt, evt utsette praksis perioden 1 år eller slikt også pendle?

Anonymkode: 79b81...1cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bodde med en 6-åring på 30 kvm i ett år under studietiden. Alt går. Vi hadde til og med katt. Hvis du er litt smart med innredningen, kan ungene få et avskjermet lekeområde som gir en illusjon av mer fancy bolig. 

Anonymkode: d90e4...765

• Liker 4
Skrevet

Det går nok sikkert fint. Sørg for å innrede slik det blir minst mulig innsyn til sovealkoven. Da føler man det blir litt mer ordentlig rom. Spør gutten din hvilke løsninger han ville hatt for sovealkoven. Alt er sikkert mye sjekkere dersom han får være med å bidra og du lytter til hans ønsker :)

• Liker 2
Skrevet

50 kvm er jo luksus. Jeg er riktignok alene, med bikkja, men jeg bor på 23 kvm og klarer meg helt fint. 50 kvm er jo luksus i mine øyne, selv om man er to :)

Anonymkode: aa037...f2d

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for tilbake mld :)

Det er godt å få litt perspektiv fra andre ;) 

• Liker 1
Skrevet

Og jeg er helt uenig at det er lurt. Flyttet selv alene med en åtteåring, og mitt krav var to soverom! Til nød kunne ett soverom funket, for da kunne jeg sovet på stua. Men samtidig er det en svært dårlig løsning når barnet har overnatting i helger og vil opp før jeg står opp. Og hvordan skal du kunne ha besøk etter barnet har lagt seg? Eller hvordan skal du eller barnet kunne sove ut om en av dere står opp før den andre? Og privatliv når han har besøk av klassekamerater? Mitt barn vil ihvertfall ikke leke i stua sammen med meg når det er venner på besøk. Hva med private telefonsamtaler? Jeg skravler ofte med venninner i telefonen kveldstid, ser for meg et styr om jeg måtte gå ut hver gang jeg skulle si noe hemmelig. Eller måtte snakke lavt om ungen sover lett. 

Anonymkode: bab8d...e8a

• Liker 4
Skrevet
Den 2.2.2016 at 23.02, AnonymBruker skrev:

50 kvm er jo luksus. Jeg er riktignok alene, med bikkja, men jeg bor på 23 kvm og klarer meg helt fint. 50 kvm er jo luksus i mine øyne, selv om man er to :)

Anonymkode: aa037...f2d

Husk nå at mor og sønn har forskjellige venner da. Synes jeg ser for meg mor ha besøk av et par venninner kveldstid samtidig som sønnen skal ha overnattingsbesøk. Det blir ikke mye koselig! 

(Og overnatting og mengde besøk eskalerer VELDIG nå fremover. Husk selv da du var 7-8 år, hadde du hatt lyst til at mor skulle høre hemmelighetene du delte med dine venner?)

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg er helt uenig at det er lurt. Flyttet selv alene med en åtteåring, og mitt krav var to soverom! Til nød kunne ett soverom funket, for da kunne jeg sovet på stua. Men samtidig er det en svært dårlig løsning når barnet har overnatting i helger og vil opp før jeg står opp. Og hvordan skal du kunne ha besøk etter barnet har lagt seg? Eller hvordan skal du eller barnet kunne sove ut om en av dere står opp før den andre? Og privatliv når han har besøk av klassekamerater? Mitt barn vil ihvertfall ikke leke i stua sammen med meg når det er venner på besøk. Hva med private telefonsamtaler? Jeg skravler ofte med venninner i telefonen kveldstid, ser for meg et styr om jeg måtte gå ut hver gang jeg skulle si noe hemmelig. Eller måtte snakke lavt om ungen sover lett. 

Jeg skjønner at man er svært forskjellige. I den lille leiligheten min som jeg idag bor i på 50 kvm - så har vi ingen soverom. Men vi har en sovealkove, men som borettslaget har godkjent til å lage om til soverom og sette inn vinduet. Vel.. planen var i grunn å gjøre dette med det samme som vi kjøpte leiligheten og nå har vi bodd slik i 3 år ;)

Jeg vet hva det vil si å bo på sofaen, for jeg gjør det og har gjort det i de siste årene. Min sønn har fint hatt besøk og i grunn ikke så mange vanskeligheter. Så man er forskjellig.

Utgangspunktet for innlegget mitt, var at denne leiligheten som jeg har sett på - er at den er som nevnt i ett bolighus. Jeg bor på en måte hos noen andre, til tross for egen inngang. Det var ett av problemene og jag sa at der var det sovealkove, egentlig ett lure spørsmål. For å høre hva folk tenker og hvilke løsninger andre har funnet.

Jeg har kun ett år igjen av studietiden min (takk og lov), slik at det blir evt kun snakk om å bo litt trangt i kortere periode. Det som gjør meg betenkt er at dette er en leilighet i en annen sin bolig. Her jeg bor nå - er det egen leilighet i en boligblokk. 

Men takk for innlegget :)

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at man er svært forskjellige. I den lille leiligheten min som jeg idag bor i på 50 kvm - så har vi ingen soverom. Men vi har en sovealkove, men som borettslaget har godkjent til å lage om til soverom og sette inn vinduet. Vel.. planen var i grunn å gjøre dette med det samme som vi kjøpte leiligheten og nå har vi bodd slik i 3 år ;)

Jeg vet hva det vil si å bo på sofaen, for jeg gjør det og har gjort det i de siste årene. Min sønn har fint hatt besøk og i grunn ikke så mange vanskeligheter. Så man er forskjellig.

Utgangspunktet for innlegget mitt, var at denne leiligheten som jeg har sett på - er at den er som nevnt i ett bolighus. Jeg bor på en måte hos noen andre, til tross for egen inngang. Det var ett av problemene og jag sa at der var det sovealkove, egentlig ett lure spørsmål. For å høre hva folk tenker og hvilke løsninger andre har funnet.

Jeg har kun ett år igjen av studietiden min (takk og lov), slik at det blir evt kun snakk om å bo litt trangt i kortere periode. Det som gjør meg betenkt er at dette er en leilighet i en annen sin bolig. Her jeg bor nå - er det egen leilighet i en boligblokk. 

Men takk for innlegget :)

Men hva med skolebytte for gutten, hvis det kun gjelder et år? Er det noe særlig å dra han med på to flyttinger iløpet av 12 måneder bare for dette? Har selv pendlet en time hver vei et år for å gå skole, da hadde jeg et barn i 1.klasse. 

Hvis du bare skal bo der i et år, så kanskje barnet kunne bodd igjen hos far/besteforeldre, mens du pendlet? Slik at han får beholde skole og venner?

(Og husk at ting endrer seg ettersom barnet blir eldre. Hadde ikke vært noe problem uten soverom da barnet mitt var 6-7 år heller. Det var etter 1.klasse at det begynte med mye venner på besøk og privatliv.)

• Liker 2
Skrevet

Ett år er kort tid og studier/utdannelse er viktig! 

Jeg er helt sikker på at det der går fint!!

Man får være flink til å finne på ting ute når man har store eller små venner på besøk. :) 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk nå at mor og sønn har forskjellige venner da. Synes jeg ser for meg mor ha besøk av et par venninner kveldstid samtidig som sønnen skal ha overnattingsbesøk. Det blir ikke mye koselig! 

(Og overnatting og mengde besøk eskalerer VELDIG nå fremover. Husk selv da du var 7-8 år, hadde du hatt lyst til at mor skulle høre hemmelighetene du delte med dine venner?)

Alt man kan klare å skape problemer av ... 

Anonymkode: b0047...824

• Liker 3
Skrevet

Det er ett år og det er det viktigste året som du går inn I nå. Har sønnen din sett leiligheten? Hva tenker han om å bo slik. Kanskje dere kan finne på noen lure løsninger sammen. Det er jo bare ett år og gutten vil jo få erfaring med at ikke alt kan være perfekt men at det kan bli fint allikevel. Ettersom jeg forstår så vil du få mer tid sammen med han hvis dere flytter, det er jo positivt. Venner kan du vel kanskje treffe hjemme hos deg mens gutten har en venn på besøk hos dere. Nå er det forskjell på 6 åringer men mine to taklet godt å være alene med en venn Mens jeg var hos naboen. Var det noe så kom de bort å sa ifra.

.

.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...