AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #1 Skrevet 2. februar 2016 Jeg veier litt mer enn jeg burde og har ekstra fett her og der, spesielt på lårene og magen. Jeg vil ikke påstå at jeg er feit, men anser meg selv som lubben. Er 170 høy og veier for øyeblikket 75 kg. På grunn av kraftig depresjon og angst trener jeg ikke på treningssenter og jeg jogger ikke/går ikke tur ute. Jeg er ganske inaktiv og sitter for det meste bare hjemme og sturer. Jeg sliter veldig med selvbildet og sliter dermed med å komme i gang med treningen. Jeg har det jeg trenger av utstyr hjemme (mange manualvekter, kettlebells, har til og med den vektstanga + vektene fra.... Abilica tror jeg det er?, yogamatte, sånn stor ball, ankelvekter), men jeg greier aldri fullføre en økt. I går prøvde jeg å trene for første gang på mange måneder men jeg begynte å gråte etter 10 minutter fordi jeg er i så dårlig form og jeg føler jeg aldri kommer til å få det til. Begynte å skamme meg over i det hele tatt å ha prøvd. Jeg har et grusomt tankemønster jeg sitter fast i og jeg greier ikke tenke at alle starter et sted, jeg tenker automatisk at jeg aldri får det til uansett. Jeg sliter med å verdsette mestring, jeg burde jo være utrolig glad og stolt for at jeg i det hele tatt prøvde, tatt den psykiske tilstanden min per nå i betraktning, men nei. Ble så flau og skamfull at jeg låste meg inne på rommet mitt og spiste en haug sjokolade fordi jeg følte jeg fortjente å gjøre vondt verre..... Uansett, så får jeg hjelp for dette da. Men det er ikke prioritet å komme i gang med fysisk trening i terapitimene mine, derfor legger jeg litt mer vekt på dette ellers på fritiden. I dag har jeg en god dag og vil ikke gå ned 30 kg og bli kjempetynn, men jeg vil rett og slett bare stramme opp kroppen og få en stor, fast og god rumpe. Jeg vil ha litt ekstra, for eksempel lårene vil jeg gjerne ha strammere og kanskje litt slankere men jeg er fornøyd med at dem er fyldige og at rumpa er fyldig. Den er dessverre ikke fast og fin. Vil få bort litt av fettet på magen men har ikke som mål at den skal bli helt flat, bare litt mindre rundt og kanskje litt definert. Jeg vil trene beina mest fordi jeg er naturlig veldig sterk i beina og det skal ikke mye trening til før jeg merker forskjell (trente en lang periode for noen år siden). Vil jo ha sterke armer og rygg også men beina og rumpa er det jeg vil ha hovedfokus på. Jeg har timeglass figur (og nei jeg sier det ikke fordi det er den perfekte figuren, men fordi jeg ser ut som et timeglass i speilet så da er jeg vell det). Har høye hofter om det har noe å si, de er relativt brede også. Brede skuldre, brede ribbebein men smal midje i forhold til resten av kroppen. Lang overkropp og korte bein, selv om jeg har fått hørt at beina mine er lange, merkelig nok. Jeg greier ikke kardio. Enkelt og greit. Etter 20 jumping jacks hiver jeg så kraftig etter pusten at jeg tror jeg skal dø og ALL motivasjon svinner hen. Og jeg tenker at greier jeg ikke kardio, greier jeg ingenting, osv.... Styrke og yoga/pilates er det jeg liker liksom.. Men kan jeg få det ved å trene hjemme? Tenker at om jeg skal ha kjemperund rumpe må jeg ta mange mange kg i knebøy. Og hva gjør jeg når jeg har tatt så mange kg som jeg kan hjemme? La oss si at jeg kan ta max 30 kg med tanke på vektene jeg har, hva gjør jeg etter det...? Jeg vet ikke når jeg kommer i gang med treningen igjen men hadde vært en god trøst å vite at jeg kan få resultatene jeg er ute etter ved å trene hjemme. Anonymkode: 24183...726
Gjest agnesb Skrevet 2. februar 2016 #2 Skrevet 2. februar 2016 ja uten tvil kan man det.!:):) Men du MÅ først og fremst på bukt med psyken din.. Det finnes jo ikke noe verre enn å føle seg såååå demotivert til å trene så kort ut i en økt. Det skal være gøy! Vanligvis for å finne motivasjon ville jeg sagt, finne treningspatner eller joine gruppetreninger på feks elixi. Det er kjeempe gøy om man er sammen med noen! Men dette er jo da litt verre for deg. Hva om du går ned noen kg med kosthold først?? Får opp spiriten og selvbildet litt? Jeg personlig mener dette her går veldig hånd i hånd. Hadde du ikke vært deprimert hadde det vært lettere og trene, og hadde du trent og vært stolt og fornyd med deg selv, hadde det hjulpet på depresjonen.! Det er super tungt og trene om man ikke føler seg god nok, eller synes det bare er tungt og vanskelig. Men det blir lettere og etterhvert finner man bare en glede med treningen. Det blir for mange ens egne lille boble! Angsten derimot kan være vanskeligere. Har du noen gode veninner som kjenner til dette som kanskje kunne støttet deg litt, prøvd deg på gruppetrening? kanskje du har mulighet på dagtid da det er mindre folk osv??
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #3 Skrevet 2. februar 2016 16 minutter siden, agnesb skrev: ja uten tvil kan man det.!:):) Men du MÅ først og fremst på bukt med psyken din.. Det finnes jo ikke noe verre enn å føle seg såååå demotivert til å trene så kort ut i en økt. Det skal være gøy! Vanligvis for å finne motivasjon ville jeg sagt, finne treningspatner eller joine gruppetreninger på feks elixi. Det er kjeempe gøy om man er sammen med noen! Men dette er jo da litt verre for deg. Hva om du går ned noen kg med kosthold først?? Får opp spiriten og selvbildet litt? Jeg personlig mener dette her går veldig hånd i hånd. Hadde du ikke vært deprimert hadde det vært lettere og trene, og hadde du trent og vært stolt og fornyd med deg selv, hadde det hjulpet på depresjonen.! Det er super tungt og trene om man ikke føler seg god nok, eller synes det bare er tungt og vanskelig. Men det blir lettere og etterhvert finner man bare en glede med treningen. Det blir for mange ens egne lille boble! Angsten derimot kan være vanskeligere. Har du noen gode veninner som kjenner til dette som kanskje kunne støttet deg litt, prøvd deg på gruppetrening? kanskje du har mulighet på dagtid da det er mindre folk osv?? Treningspartner, venninner som støtter osv har jeg ikke og jeg vil forsåvidt ikke ha det heller. Jeg har kun fagfolk å henvende meg til, familie holder jeg utenfor problemene mine og jeg har ikke venner jeg stoler nok på. Gruppetrening er ufattelig skummelt og ikke noe jeg ønsker å utsette meg selv for slik psyken er nå. Jeg føler meg ikke klar eller sterk nok til å trene blant andre og foran andre. Å gå ned noen kg ved hjelp av endringer i kosthold har jeg tenkt på, men jeg er redd for å gå ned for mye. Jeg vil jo beholde rumpa og lårene. Jeg holder derimot på å endre kostholdet, så får se hva som skjer videre. Treningen må jeg bare prøve meg frem med tror jeg. Jeg vet at det burde være gøy og jeg syns jo egentlig at det er gøy, men den jævla depressive tankegangen min skal ødelegge alt... Hadde jeg bare kunne kontrollert det! Tusen takk for svar forresten. Den anonyme brukeren svarer jeg ikke ettersom vedkommende ikke har lest innlegget mitt. Anonymkode: 24183...726
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #4 Skrevet 2. februar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og lykke til, TS! Jeg har selv klart å gå ned noen kilo og stramme opp litt ved å trene hjemme så det er slett ikke umulig! Anonymkode: 4808a...ec1 Takk for svar, godt å høre at det fungerte for deg! Anonymkode: 24183...726
Gjest Nikee Skrevet 3. februar 2016 #5 Skrevet 3. februar 2016 Tråden er ryddet for personangrep samt svar til dette. Nikee, mod.
Rainbow Skrevet 3. februar 2016 #6 Skrevet 3. februar 2016 (endret) Klart du kan!! :D jeg har kun brukt treningsvideoer for å bli strammere, få bedre kondis og nå driver jeg med et styrkeprogram. Jeg synes det er litt vanskelig og demotiverende å trene HELT på egen hånd i form av å sette opp et eget program, derfor foretrekker jeg videoer, for det er som å ha en personlig trener i stua. Jeg hadde aldri trent før da jeg begynte i 2011, og har totalt gått ned 15 kilo, blitt i stand til å løpe en mil sammenhengende og fått en kropp jeg er fornøyd med og ikke trodde jeg ville kunne få. Trener mest med videoer fra Beach Body i USA. Har lastet ned en del, men også kjøpt via noen jeg kjenner som kan sende meg. Eksempler på programmer jeg har tatt som du kan lese om ved å google dem, og som passer til alle nivåer: 21 day fix, 21 day fix extreme, P90X3, Focus T25, Insanity Max 30 (det er beinhardt, men det finnes en som gjør det med lav impact), Les Mills Combat (kickboxing), Cize (dansing) og nå tar jeg Hammer and Chisel. Alle kan trene hjemme, jeg takler ikke treningssenter uten at jeg helt vet hvorfor, så det er definitivt det rette for meg! PS: leste litt nøyere det du skrev, du vil få høy progresjon av sånne videoer. Jeg var en sånn person som ble utslitt av å gå ti-tolv trappetrinn. Som kunne pese i fire t-banestasjoner etter å ha løpt for å nå bana. Og Cize som er dans gjør at du ikke tenker på at du trener. Jeg fikk det til selv om jeg er ekstremt ukoordinert. Og de andre cardio-videoene finnes det folk som gjør det saktere, som ikke hopper og som gjør det rolig slik at du kan bygge progresjon. Endret 3. februar 2016 av Rainbow
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #7 Skrevet 4. februar 2016 Klart du kan få til effektiv trening hjemme. Mange kan likevel oppleve at det er vanskeligere med motivasjonen. Det er kort vei til både kjøleskap og tv. Dessuten er det ingen som ser deg. Det er en ikke helt uvesentlig greie når det kommer til gjennomføring. Du skriver at du ikke vil trene sammen med noen eller på et treningssenter. Jeg foreslår at du kommer deg ut likevel. Etter mørkets frembrudd tar du på deg joggeskoene og går deg en tur. Planlegg en rute på forhånd som ikke er for lang. Når du kommer hjem så gjør du noen enkle øvelser. Ikke forsøk å ta mer enn du orker. Stopp før du blir for sliten. Poenget med det er å bygge opp selvtillitten din. Hvis du hele tiden jobber litt for hardt så vil du sitte igjen med en følelse av at du ikke klarer målene dine. Et par-tre slike økter i uka så er du i gang. Begynn med den første. Klarer du dette så vil du etterhvert føle deg sterkere og bedre og da kan du øke intensitet og vekt på øvelsene litt. Anonymkode: e474c...79d
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #8 Skrevet 4. februar 2016 Klarer du ti minutter i dag, klarer du kanskje 11 i morgen.. Og plutselig har du fullført en 30 minutters økt eller mer Det går! Jeg sliter med det samme; angst, tør ikke gå på senter å trene. Trener hjemme med ellipsetrener, boksesekk, manualer... Klarer da å holde meg i form går turer ute når jeg orker. Anonymkode: dfc88...adf 1
Enilorac Skrevet 8. februar 2016 #9 Skrevet 8. februar 2016 Jeg trener hjemme og har bare strikk, ankelvekter og matte. Det er mange mange korte, motiverende og effektive videoer på youtube jeg anbefaler å prøve! Jeg tror du ville likt noen av disse: Blogilates, ToneitUp, Lucy Wyndham-Read, Lauren Hefez. Jeg bruker alle disse og føler meg så bra selvom man ikke gjør så altfor mye. Akkurat nå driver jeg med en challenge på "ShayLoss" sin youtubebruker. Den går over 30 dager og er effektive korte økter hver dag, eller når du vil! Lover deg at dette er motiverende :D
Mann 42 Skrevet 9. februar 2016 #10 Skrevet 9. februar 2016 (endret) Den 2.2.2016 at 21.40, AnonymBruker skrev: Jeg veier litt mer enn jeg burde og har ekstra fett her og der, spesielt på lårene og magen. Jeg vil ikke påstå at jeg er feit, men anser meg selv som lubben. Er 170 høy og veier for øyeblikket 75 kg. På grunn av kraftig depresjon og angst trener jeg ikke på treningssenter og jeg jogger ikke/går ikke tur ute. Jeg er ganske inaktiv og sitter for det meste bare hjemme og sturer. Jeg sliter veldig med selvbildet og sliter dermed med å komme i gang med treningen. Jeg har det jeg trenger av utstyr hjemme (mange manualvekter, kettlebells, har til og med den vektstanga + vektene fra.... Abilica tror jeg det er?, yogamatte, sånn stor ball, ankelvekter), men jeg greier aldri fullføre en økt. I går prøvde jeg å trene for første gang på mange måneder men jeg begynte å gråte etter 10 minutter fordi jeg er i så dårlig form og jeg føler jeg aldri kommer til å få det til. Begynte å skamme meg over i det hele tatt å ha prøvd. Jeg har et grusomt tankemønster jeg sitter fast i og jeg greier ikke tenke at alle starter et sted, jeg tenker automatisk at jeg aldri får det til uansett. Jeg sliter med å verdsette mestring, jeg burde jo være utrolig glad og stolt for at jeg i det hele tatt prøvde, tatt den psykiske tilstanden min per nå i betraktning, men nei. Ble så flau og skamfull at jeg låste meg inne på rommet mitt og spiste en haug sjokolade fordi jeg følte jeg fortjente å gjøre vondt verre..... Uansett, så får jeg hjelp for dette da. Men det er ikke prioritet å komme i gang med fysisk trening i terapitimene mine, derfor legger jeg litt mer vekt på dette ellers på fritiden. I dag har jeg en god dag og vil ikke gå ned 30 kg og bli kjempetynn, men jeg vil rett og slett bare stramme opp kroppen og få en stor, fast og god rumpe. Jeg vil ha litt ekstra, for eksempel lårene vil jeg gjerne ha strammere og kanskje litt slankere men jeg er fornøyd med at dem er fyldige og at rumpa er fyldig. Den er dessverre ikke fast og fin. Vil få bort litt av fettet på magen men har ikke som mål at den skal bli helt flat, bare litt mindre rundt og kanskje litt definert. Jeg vil trene beina mest fordi jeg er naturlig veldig sterk i beina og det skal ikke mye trening til før jeg merker forskjell (trente en lang periode for noen år siden). Vil jo ha sterke armer og rygg også men beina og rumpa er det jeg vil ha hovedfokus på. Jeg har timeglass figur (og nei jeg sier det ikke fordi det er den perfekte figuren, men fordi jeg ser ut som et timeglass i speilet så da er jeg vell det). Har høye hofter om det har noe å si, de er relativt brede også. Brede skuldre, brede ribbebein men smal midje i forhold til resten av kroppen. Lang overkropp og korte bein, selv om jeg har fått hørt at beina mine er lange, merkelig nok. Jeg greier ikke kardio. Enkelt og greit. Etter 20 jumping jacks hiver jeg så kraftig etter pusten at jeg tror jeg skal dø og ALL motivasjon svinner hen. Og jeg tenker at greier jeg ikke kardio, greier jeg ingenting, osv.... Styrke og yoga/pilates er det jeg liker liksom.. Men kan jeg få det ved å trene hjemme? Tenker at om jeg skal ha kjemperund rumpe må jeg ta mange mange kg i knebøy. Og hva gjør jeg når jeg har tatt så mange kg som jeg kan hjemme? La oss si at jeg kan ta max 30 kg med tanke på vektene jeg har, hva gjør jeg etter det...? Jeg vet ikke når jeg kommer i gang med treningen igjen men hadde vært en god trøst å vite at jeg kan få resultatene jeg er ute etter ved å trene hjemme. Anonymkode: 24183...726 Jeg syns du skal begynne litt roligere enn det du skisserer over. Starter du for bratt med for store forventinger til hva du skal klare, så vil du mislykkes. Du kan begynne med å gå noen turer. Det vil antakeligvis føles som ren tortur i starten, men det kommer seg ganske raskt. Du vil snart få tilbake muskler i bein og rygg og det vil bli lettere. Det kan være vanskelig å motivere seg, men du kan jo kombinere spaserturen med en liten handletur der du kjøper mat og andre nødvendigheter. Etter hvert som du blir i litt bedre form, vil det bli lettere å legge opp et treningsprogram som du faktisk kan gjennomføre. Det verste med depresjoner er at de ødelegger deg fysisk gjennom langvarig inaktivitet, og at det kan være så utrolig slitsomt å komme i gang med å trene seg opp. Men hvis du starter forsiktig med en daglig spasertur, så tror jeg du vil merke ganske snart at kondisjonen bedrer seg, og etter få uker vil du oppdage at den daglige turen på butikken eller hvor du nå velger å gå, ikke gir deg nok motstand lenger. Jeg antar det er da du kan forsøke deg på noen jumping jacks igjen. Hvis du ikke klarer å gå ut, så kan du gå i trapper innendørs. Du kan starte med "senior citizen shuffle" ett forsiktig trinn i slengen og i lavt tempo. Du vil garantert få en kardio-effekt. 20 minutter i trappene hver dag er fin trening. Det som er mest problematisk med hjemmetrening er at du er alt for nær sofaen og andre distraksjoner. Det er en utfordring i seg selv å overkomme den. Endret 9. februar 2016 av Mann 42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå