AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #1 Skrevet 2. februar 2016 Vi har de siste årene laget mer og mer mat i fra bunnen og det siste året er 95% hjemmelaget. Vi bruker veldig mye urter og krydder i maten vi lager, og veldig lite salt og sukker. Ved sykdom osv har det hendt en sjelden gang at vi kjøper "ferdigmat", mat i boks, eller posesuppe el.lignende. Ingen av gangene har noen av oss likt det. Men vi spiste mye av slik mat før! Her om dagen hadde tenåringen besøk av venner og jeg kjøpte inn grandiosa fordi det var det de ville ha. Tenåringen min likte det ikke og sa at det smakte veldig rart. De andre koset seg. Det har vært slik flere ganger med "ferdigmat" som tenåringen vil spise fordi de andre spiser det. Jeg lurer på om smaksløkene forandrer seg (går det an?) ved å endre til et kosthold uten tilsetningstoffer og lite sukker osv? Eller er det bare at det at man blir vant til annen mat psykisk? Anonymkode: b3b64...57c 1
Chizue Skrevet 2. februar 2016 #2 Skrevet 2. februar 2016 Det gjør vel det Jeg er iallefall blitt mer følsom når det gjelder salt og sukker innhold. Styrer unna mye salt i maten.Elsket bacon før, men takler det ikke nå.. Men spiser mye krydret mat, så kanskje min gane liker aller best sterk mat istedet for salt & søtt nå? hm. 2
Gjest Egiett Skrevet 2. februar 2016 #3 Skrevet 2. februar 2016 Ja, tror smaksløkene endrer seg ettersom man venner seg til andre smaker Jeg spiste Joika-boller for et par uker siden, og kunne overhodet ikke huske at det var så salt
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #4 Skrevet 2. februar 2016 3 minutter siden, Egiett skrev: Ja, tror smaksløkene endrer seg ettersom man venner seg til andre smaker Jeg spiste Joika-boller for et par uker siden, og kunne overhodet ikke huske at det var så salt Dette har vært min opplevelse også. Kjøpte sodd på boks da jeg var syk sist, men fikk ikke spist den fordi noen var snille og kom med kyllingsuppe til meg. Da jeg var frisk skulle jeg spise sodden. Den var ramsalt, og utenom at den smakte salt smakte den nesten ingen ting. Rart det der. Sodd kunne jeg lett spise som student, med dårlig tid mellom skole og jobb ☺ Anonymkode: fea15...e98 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #5 Skrevet 3. februar 2016 At matvareindustrien teppebomber smaksløkene våre med salt, sukker, MSG og andre smaksforsterkere er en kjent sak. Ferdigmat smaker intenst for å kompensere for smaken som går tapt ved at det ikke er ferske råvarer vi spiser, og for at smaken skal appellere umiddelbart til flest mulig. Det er mat som mangler nyanser og subtilitet. I Jamie Olivers serie om kantinemat på britiske skoler, der han overtok en kantine og laget lunsj fra bunnen til barna hver dag, oppdaget han at han måtte pøse på med chili i rettene sine for at småskolebarna i det hele tatt skulle spise noe som helst. De var så vant til intensiteten i ferdigmaten at de syntes Jamies mat var helt uten smak. Jeg har også selv gått fra halvfabrikatakosthold på 90-tallet til all mat fra bunnen, og opplevd at smaksløkene gradvis venner seg til mer nyanser og mindre høylydte smaker. Jeg hadde også et år da jeg kuttet alt tilsatt sukker fra kosten. Da jeg første gang etter det spiste en liten porsjon kjøpeis fikk jeg helt sjokk, omtrent - søtsmaken var overveldende sterk. Så ingen tvil om at man venner seg til og av med smaker og smaksbilder over tid. Saltinnholdet i posesupper fikk jeg forresten effektivt illustrert da jeg for noen år siden var syk med vannkopper i voksen alder. Med høy feber og i elendig form laget jeg en blomkålsuppe fra Toro for å få i meg litt mat. Men jeg tenkte ikke på at noe slikt ville være umulig å spise med munnhulen full av vannkopper. Saltet i første skjefull svidde så intenst at jeg nesten begynte å gråte, husker jeg. Hjelpe meg, altså. Måtte helle hele greia ut i vasken og lage hjemmelaget havresuppe i stedet. Anonymkode: e5ca7...74e 2
Gjest Raindrops Skrevet 3. februar 2016 #6 Skrevet 3. februar 2016 Jeg opplever akkurat det samme. Merker det av og til når jeg spiser borte også, helt trolig hvor mye salt enkelte har i f.eks. spagettien.
Minya Skrevet 4. februar 2016 #7 Skrevet 4. februar 2016 Ja det vil jeg tro. Men det hjelper jo ikke for tenåringen din at Grandiosa smaker papp-balle, det finnes flere mye bedre ferdigpizzaer der ute enn papp-grandis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå