Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ser ut til at det er en liten farsott med "Windows Support teknikere" som ringer opp folk for å informere dem om at de har merket at det er noe seriøst galt med computeren. Det er en svindel. Og det er visst et tibalkevendende fenomen.

Jeg har blitt oppringt og tiltalt med navn og adresse, hvorpå jeg ble spurt ut om pc-en min. Det ble påstått at feilmeldinger fra min datamaskin tydet på at det var noe alvorlig galt, at den var blitt hacket og kunne bli ødelagt fullstendig, hvis jeg ikke lot den snille Windows-teknikeren hjelpe meg. Han trengte bare noen koder først, så skulle han gå inn direkte på maskinen min og renske den. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Konkret hvilke koder er det de spør etter egentlig? 

Anonymkode: 8970d...44f

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har blitt oppringt selv, mens jeg var på jobb og på arbeidsgiverens pc. Jattet med i 5 minutters tid til de antagelig skjønte at de ikke kom noen vei og så avsluttet damen med "okaaay, bai bai".

Anonymkode: 46ca9...dd8

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lisensnummer og forskjellig. Den som ringte opp hadde en asiatisk aksent som gjorde det vanskelig å forstå vedkomende, og jeg gad ikke snakke med ham lenge. Og da han begynte å spørre etter info over telefonen, la jeg ganske enkelt på.

Jeg har vært i kontakt med EKTE support over telefonen, og det var en sirkus uten like med sikkerhetsspørsmål, koder og verifikasjon over e-mail og mobil, før de begynte å faktisk GJØRE noe. En ukjent person som ringer fra en nummer jeg aldri har sett før, og som ber om å få lisenskoder og så videre til min maskin, får alle alarmer til å gå i fistel.

Grunnen til at jeg legger dette ut, er at det ville være leit om noen oppgir informasjon som gjør livet lettere for evt hackere. Dere får selvsagt gjøre deres egne vurderinger. Disse telefonene kommer år om annet, og jeg fant en på youtube som til forveksling hørtes akkurat ut som "min" "support-tekniker"

Gjest Lady Mondegreen
Skrevet

Samboeren min har tullet litt med dem et par ganger. Den siste gangen sa de "You are mad, sir. Good day" og la på.

Gjest Stringfellow1
Skrevet

en jeg kjenner fikk en lignende telefon, fra en engelsktalende person.

da sa han bare "bullshit!" og så la han på.

:fnise:

Skrevet

Stakkars Ammyy, et legitimt selskap som har et legitimt produkt som nå har fått ødelagt produktnavnet sitt pga disse scammerne...

Anonymkode: dbfa0...32c

Skrevet

Ja, alle som har bladd i nettnyheter de siste fem årene vet at dette er svindelforsøk, og de fleste vil intuitivt forstå lureriet.
Men at du likevel umiddelbart skjønner at det er lureri overrasker meg ut fra hvor lettkjøpt du er i Sandy Hook-saken.
Den er nemlig like lett å avsløre bare man tar seg tid til å se på detaljene.

Skrevet

Sitter fremdeles å venter på å få en sånn telefon, jeg har så lyst å trolle dem :fnise:

Anonymkode: 12bad...2be

Skrevet
6 minutter siden, slask skrev:

Ja, alle som har bladd i nettnyheter de siste fem årene vet at dette er svindelforsøk, og de fleste vil intuitivt forstå lureriet.
Men at du likevel umiddelbart skjønner at det er lureri overrasker meg ut fra hvor lettkjøpt du er i Sandy Hook-saken.
Den er nemlig like lett å avsløre bare man tar seg tid til å se på detaljene.

Kanskje det egentlig er ms-svindlerne som står bak Sandy Hook. 

Jeg har blitt ringt flere ganger i det siste av disse. Ulikt nummer hver gang. Dessverre tror jeg en del eldre kan gå på dette. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sitter fremdeles å venter på å få en sånn telefon, jeg har så lyst å trolle dem :fnise:

Anonymkode: 12bad...2be

Det er ikke så lett å trolle dem som man skulle tro, til det snakker de for dårlig engelsk.  ;)

Jeg skrev om noe tilsvarende for ett års tid siden.

Heldigvis har jeg ikke hørt fra dem på lenge nå.

Anonymkode: 28613...5f5

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så lett å trolle dem som man skulle tro, til det snakker de for dårlig engelsk.  ;)

Jeg skrev om noe tilsvarende for ett års tid siden.

Heldigvis har jeg ikke hørt fra dem på lenge nå.

Anonymkode: 28613...5f5

Really?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Really?

Høres nøyaktig ut som den gnomen som ringte meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...