mari Skrevet 13. oktober 2004 #1 Del Skrevet 13. oktober 2004 Er det noen som har noe godt råd for at katta ikke skal ta med mus (av og til levende) og fugl (bare døde til nå..)inn? Jeg har to små barn (1 og 3) som helst ikke skal gå løs på døde dyr som ligger rundt i den tro at det er leke el.l. Hun har kommet inn med 1 levende mus og 2 døde fugler bare den siste uka. Før det så har det vært ca 1 gang i mnd. er livredd for å ikke være hjemme når hun kommer hjem med levende dyr. Har katteluke og føler at det er den beste løsningen sånn at hun har frihet til å gå inn og ut som hun lyster. Er det felt å lukke døra så hun bare har adgang til vaskerommet (det hun kommer inn i) det er godt og varmt og ca 6 kvm. Nå lukker vi henne nede i 1. etg. om natten sånn at hun ikke står utenfor døren våres og skriker (prøvde å ha henne inne hos oss da hun var liten, men det var best å ligge oppe på annsiktet mitt.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dawn Skrevet 13. oktober 2004 #2 Del Skrevet 13. oktober 2004 Ikke fælt å lukke døra nei. Vanskelig å venne katter av med sånt, de vil jo bare ta vare på eieren sin! Fryktelig stolte er de og. Jeg brukte å skryte av katten min, men fjerne eh.. maten hun hadde fanget mens hun så på. Håpte det skulle hjelpe. Men nei da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sambo Skrevet 13. oktober 2004 #3 Del Skrevet 13. oktober 2004 prøvde å ha henne inne hos oss da hun var liten' date=' men det var best å ligge oppe på annsiktet mitt.)[/quote'] du sier det som om det var noe negativt? :veldigsur: alle katter bør ligge sånn, det er så koselig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dawn Skrevet 13. oktober 2004 #4 Del Skrevet 13. oktober 2004 Ja, det er koselig det. Men mari skrev jo at hun hadde to små barn. Blir fort litt upraktisk da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Viva~ Skrevet 13. oktober 2004 #5 Del Skrevet 13. oktober 2004 Katter tar hovedsaklig med seg byttedyr inn i huset fordi de ser på hjemmet som et trygt oppbevaringssted. Det eneste du kan gjøre for å endre den oppfatningen, er å gjøre det til noe negativt for katten å komme inn med døde/halvdøde dyr. Husj den gjerne rett ut igjen, sprut på den med vann eller lignende. En forutsetning er jo da at du oppdager henne med en gang når hun har med seg fangsten hjem, og det kan jo bli litt vanskelig å få med seg alltid. I tillegg vet jeg ikke hvor lang tid det tar før du kan regne med å få en slutt på dette. Så jeg vil kanskje heller anbefale å stenge kattedøra... Vi har ikke kattedør men slipper inn gjennom vår dør og det er absolutt å foretrekke fremfor råtnende spurver og spissmus under sofaen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mari Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter #6 Del Skrevet 13. oktober 2004 du sier det som om det var noe negativt? :veldigsur: alle katter bør ligge sånn, det er så koselig Jeg syns det er bedre å kunne puste jeg, men er litt rar sånn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelica Skrevet 14. oktober 2004 #7 Del Skrevet 14. oktober 2004 Tror alle med katter har opplevd dette! Ikkeno koselig, men de er nå rovdyr da. Ville nok ikke hatt katteluke, ikke godt å vite hva du kan finne under sofaen og andre steder da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mari Skrevet 15. oktober 2004 Forfatter #8 Del Skrevet 15. oktober 2004 Tror alle med katter har opplevd dette! Ikkeno koselig, men de er nå rovdyr da. Ville nok ikke hatt katteluke, ikke godt å vite hva du kan finne under sofaen og andre steder da. Det har jo noe med at jeg vil la katta være ute så mye som mulig da. Har ikke muligheten til å være hjemme hele dagen så hun kan slippes ut når hun vil. Synes derfor at katteluke er det beste allternativet. I natt hadde jeg foresten lukket katteluken sånn at hun kunn fikk gå inn, men ikke ut igjen og da var det jaggu en ekstra katt her inne i dag tidlig:) begge sov så søtt på vaskerommet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vivekke Skrevet 15. oktober 2004 #9 Del Skrevet 15. oktober 2004 ...Hun har kommet inn med 1 levende mus og 2 døde fugler bare den siste uka. Før det så har det vært ca 1 gang i mnd. er livredd for å ikke være hjemme når hun kommer hjem med levende dyr. Jeg er heller livredd for å være hjemme når katten min kommer hjem med levende dyr! Pleier alltid å ta med meg pusen min hjem til foreldrene mine når jeg er der over lengre tid, her er hun kjent så det fungerer bra. Jeg har imidlertid for vane å sette en treplanke opp til soveromsvinduet mitt slik at hun kan gå inn og ut som hun vil. En natt våknet jeg av at noe fløy over meg - først noe smått og så noe stort (pus...). Forestill dere musejakt oppi senga!!! Noe så ekkelt!!! Musa peip, jeg skreik - bare pusen som var fornøyd.... Alle 3 løp som noen gærninger rundt i soverommet - jeg fikk endelig tak i musa, med hjelp av katta... - fikk den ut.. Trodde alt var over, men så begynner det å pipe igjen!! Katta hadde søren meg hamstra mus for å leike med dem! Etter å ha fått tak i 2 små mus til - var jeg kjempe !!!! Stengde katta ute, støvsugde rommet - skiftet sengetøy og var ganske utslitt.... Merkelig nok har ikke katta tatt med seg noen flere dyr inn etter dette... tror nok kanskje hun skjønte at jeg ikke var så veldig fornøyd - ikke så rart sånn som jeg hylte og spratt rundt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angie Skrevet 17. oktober 2004 #10 Del Skrevet 17. oktober 2004 Jeg har selv opplevd det opptil flere ganger at storepus tat med seg mus inn. Men det var egentlig min feil, hadde vinduet oppe på den tiden. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg fant døde mus utenfor soveromsdøren min. Det beste ville nok vært om du hadde fjernet katteluken, eller om du har den inne i vaskerommet. Den har ikke noe vondt av å ligge der inne. Det er jo godt og varmt, jo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mitzi Skrevet 17. oktober 2004 #11 Del Skrevet 17. oktober 2004 Er det slemt å feste en liten bjelle på katten? Da klarer hun iallfall ikke å fange mus og fugler så lett.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vivekke Skrevet 17. oktober 2004 #12 Del Skrevet 17. oktober 2004 Er det slemt å feste en liten bjelle på katten? Da klarer hun iallfall ikke å fange mus og fugler så lett.... Hei kona til Torstein! (fikk med meg den tråden der ja... ) Jeg personlig synes ikke det er så veldig slemt, men om det hjelper 100% er jeg ikke så sikker på. Har opplevd at pus har fanget mus selv om hun har hatt bjelle på. Tror hun har funnet en lur måte å bevege seg på, slik at den ikke klirrer så mye... Hun er utspekulert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicia Femina Skrevet 17. oktober 2004 #13 Del Skrevet 17. oktober 2004 Hei kona til Torstein! (fikk med meg den tråden der ja... ) Jeg personlig synes ikke det er så veldig slemt, men om det hjelper 100% er jeg ikke så sikker på. Har opplevd at pus har fanget mus selv om hun har hatt bjelle på. Tror hun har funnet en lur måte å bevege seg på, slik at den ikke klirrer så mye... Hun er utspekulert! Jeg synes det er å ødelegge for katten, jeg, når man fester bjelle på den for å gjøre den til en hørbar, og dermed dårligere, jeger. Og jeg vil heller ha mus i hus via katten enn at de (musene) gnager seg inn på egenhånd. Går det ikke an å stenge luken slik at pus kommer seg ut, men ikke inn, Mari? Jeg så du hadde forsøkt omvendt vei, men da kan jo katten fremdeles ta med seg byttedyr inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dawn Skrevet 17. oktober 2004 #14 Del Skrevet 17. oktober 2004 Det er ikke bare fugler og mus som drar nytte av at katten har alarm... andre rovdyr som vil ta katten setter også pris på det. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 17. oktober 2004 #15 Del Skrevet 17. oktober 2004 Er det slemt å feste en liten bjelle på katten? Da klarer hun iallfall ikke å fange mus og fugler så lett.... Jeg synes det er slemt. Katten er ett rovdyr, og det må man ta konsekvensen av. Vil man ikke ha ett dyr som fanger mus og fugler, bør man kjøpe seg ett marsvin el istedet. I tillegg til at katten har nokså følsomme ører, og synes sannsynligvis at den ringlingen er rimelig stressende. Men man bør selvsagt prøve å hindre katten i å ta med døde dyr inn, dersom man har barn ol. Å lukke døra slik at katten har tilgang på vaskerommet høres ut som en veldig god løsning, og er ikke slemt i det hele tatt. Mange katter har ikke katteluke i det hele tatt, og må være ute hele natta. Dersom katten kommer inn med dyr når den er hjemme er det greiest å føyse henne ut igjen, og kaste dyret etter, så vil hun etterhvert skjønne at hun bør spise ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vivekke Skrevet 18. oktober 2004 #16 Del Skrevet 18. oktober 2004 Ser at mange er imot å sette bjelle på katter her inne: ødelegger for jakten, redd for at andre rovdyr skal oppdage katten osv. Den siste er jeg veldig med på, hadde jeg bodd mere landlig hadde jeg ikke turt å ha bjelle på katten (hadde vært redd for rev og diverse andre rovdyr...). Men at jeg ødelegger for jakten - det har jeg ikke dårlig samvittighet for i det hele tatt, pus slutter ikke å jakte selv om hun har på seg en bjelle som ringler svakt! Med villkatter er det en annen sak - de er avhengige av å jakte for å skaffe seg mat, det er ikke min katt. Har aldri sett katten min spise en eneste fugl eller mus - og hun har fangel en del! Hun fanger dem kun for jakten (spenningen) og lekens skyld! Så et program på Animal planet der man oppfordret katteeiere til å sette på bjelle på katten sin, dette fordi forskning har vist at huskatters jakt har ført til at enkelte fuglearter er blitt utrydningstruet. Nå er det lenge siden jeg så dette programmet, men det gjorde inntrykk! En huskatt eier hadde fryst ned alle fuglene hennes katt hadde fanget i løpet av et år, og det var ikke få!!!! Så nei, jeg har ikke dårlig samvittighet og jeg synes ikke det er slemt å ha en liten bjelle på katten. Vet at jakt er et naturlig instinkt hos katter - men synes ikke det kan skade å gjøre jakta litt mer innvikla (blir bare en større utfordring for pus! ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå